BMW lanceerde de G 310 R in 2015 al en wil in 2021 zijn jeugdige roadster een boost geven. Hij wordt vinniger, ziet er beter uit en geniet van een nog vollediger uitrusting.
De 2021 G 310 R heeft een monocilinder gehomologeerd volgens de EU 5-normen, met automatische vrijloopboost, elektromotorische gasregeling en zelfboostende antistuiterkoppeling.
Het hart van de nieuwe BMW G 310 R is nog steeds de betrouwbare, vloeistofgekoelde eencilindermotor van 313 cm³ met vier kleppen, twee bovenliggende nokkenassen en elektronische brandstofinjectie. Met zijn vermogen van 25 kW (34 pk) bij 9.500 t/min en zijn maximumkoppel van 28 Nm bij 7.500 t/min is de eencilindermotor van de nieuwe BMW G 310 R de ideale partner voor dynamisch roadsterplezier, ook in de huidige EU 5-homologatie.
Voor gebruik in de nieuwe BMW G 310 R werd de motor uitgerust met een zogeheten “electronic throttle grip” (elektromotorische gasregeling), waardoor hij voortaan een nog gevoeligere gasrespons biedt. Ook wordt het stationaire toerental automatisch verhoogd bij het starten om te voorkomen dat de motor plots afslaat. De zelfboostende antistuiterkoppeling is eveneens nieuw. Ze vermindert het remkoppel van de motor en komt de rijveiligheid sterk ten goede, vooral tijdens remmanoeuvres waarbij tegelijk wordt teruggeschakeld. Het systeem beperkt ook de kracht die de rijder moet uitoefenen op de koppelingshendel.
De BMW G 310 R gebruikte al LED-technologie voor de remlichten. Het nieuwe model gaat nog een stap verder en meet zich een full-LED-koplamp aan voor een nog beter zicht in het donker, evenals LED-richtingaanwijzers voor een verhoogde zichtbaarheid in het verkeer. De nieuwe LED-koplamp garandeert een bijzonder heldere en homogene verlichting van de weg. De drie lichtfuncties – grootlicht, dimlicht en, afhankelijk van het land, dagrijlicht – kunnen eenvoudig worden bediend met de toetsen op de linkerkant van het stuur.
Zowel de koppelingshendel als de handremhendel is nu verstelbaar in vier stappen. Dat biedt heel wat ergonomische voordelen, vooral voor mensen met kleine handen. Stand drie van de instelbare remhendel komt overeen met de huidige gripbreedte. In de eerste stand staat de remhendel 6 mm dichter bij het stuur.
Dynamiek en wendbaarheid komen ook tot uiting in het design van de nieuwe BMW G 310 R. Hier is de visuele gelijkenis met sportieve verwanten zoals de BMW S 1000 R onmiskenbaar. Dat komt ook tot uiting in het kleurenschema van de dynamische roadster. De drie kleuropties van de BMW G 310 R hebben allemaal het volgende gemeen: de afdekkingen voor de alternator, de koppeling en de waterpomp, evenals de voetdrempelplaat en de handgreep achteraan, nu gelakt in de metaalkleur Titanium Grey.
Naast de basiskleur Cosmic Black en een geaccentueerde mannelijke toets is nu een extra basiskleur beschikbaar, Polar White. In Sport-stijl met de basiskleur Limestone Metallic, een opvallende rode “R”-signatuur op de aerodynamische zijpanelen en een rood frame en dito velgen onthult de nieuwe BMW G 310 R zijn sportieve kant. De prijs bedraagt 5.430 euro en hij zal vanaf april bij de officiële dealers van BMW staan.