avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    19 nov 2020, 16:06    0   

BMW gaat in 2021 verder in zijn zoektocht naar de perfecte roadster. De Duitse fabrikant maakt de 2021 S 1000 R een stuk lichter, het rijwielgedeelte wordt verbeterd en er is een nieuwe stijl. Het vermogen blijft ongewijzgd.

Ongewijzigd vermogen, lager gewicht

Met een motor en chassis die rechtstreeks zijn afgeleid van de supersportieve S 1000 RR biedt de dynamische roadster dezelfde innovatieve technologie als die van de supersport. Die nauwe verwantschap met de ‘RR’ is zichtbaar vanuit elke hoek. Door zich tot de essentie te beperken verzekert de nieuwe S 1000 R een dynamische respons zonder weerga. Zijn maximumvermogen van 121 kW (165 pk) en dat betekent meteen dat het vermogen identiek blijft aan dat van zijn voorganger. Zijn gewicht van 199 kg (DIN) ligt daar wel een stuk onder.

De 2021 BMW S 1000 RR blijft een pure roadster

5 kg lichter blok

Nieuw ontwikkelde, 5 kilogram lichtere aandrijving op basis van de S 1000 RR met aangepaste overbrengingsverhoudingen, geoptimaliseerde regeling van het vermogen bij middelhoge toerentallen en regeling van het motorkoppel (MSR) als optie.

De viercilinder-in-lijn werd afgeleid van de S 1000 RR-motor en genereert een vermogen van 121 kW (165 pk) bij 11.000 t/min. Het maximumkoppel van 114 Nm staat ter beschikking bij 9.250 t/min. Het toerentalbereik werd nog breder, voller en harmonieuzer en verbetert de rijeigenschappen dankzij een bijzonder lineaire koppelcurve. Om het lawaai, brandstofverbruik en motortoerental te beperken, met name bij kruissnelheden op landwegen, hebben de vierde, vijfde en zesde versnelling langere overbrengingsverhoudingen gekregen. Naast een antistuiterkoppeling is de nieuwe S 1000 R voor het eerst verkrijgbaar met regeling van het motorkoppel (MSR).

Zo ziet de S 1000 R er uit als je hem met accessoires belaadt. M-Pakket beschikbaar!

Lichter chassis met Flex Frame

Volledig nieuw en lichter chassis op basis van de S 1000 RR met Flex Frame, Full Floater Pro-kinematica, een swingarm onderaan de as en een geoptimaliseerde ergonomie.

Ook het chassis werd aanzienlijk lichter, net als de rest van de motorfiets. Het frame en de swingarm werden afgeleid van die op de S 1000 RR en werden een stuk lichter dan hun voorgangers. Tegelijkertijd krijgt de motor in het zogenaamde Flex Frame een veel grotere ondersteunende rol dan voorheen. Het nieuwe frame biedt nog meer voordelen dankzij zijn erg smalle design. Dat dringt de breedte van de motor namelijk aanzienlijk terug ter hoogte van het contactgebied van de knieën en biedt zo een meer ontspannen rijpositie met nog meer bewegingsvrijheid. Een verstelbare stuurklem stelt de rijder in staat om ergonomische aanpassingen uit te voeren. Twee posities zijn al standaard beschikbaar: 0 mm / +10 mm naar voren. Daarnaast worden als optie 10 mm verhoogde stuurwielsteunen aangeboden, die eveneens met 0 mm / +10 mm in de rijrichting kunnen worden gedraaid.

De swingarm onderaan de as werd overgenomen van de S 1000 RR en de veerpoot met Full Floater Pro-kinematica werd merkbaar verder van de swingarm en de motor gepositioneerd. Dat voorkomt dat de motor oververhit raakt door restwarmte en zorgt voor een nog stabieler temperatuurgedrag en een nog constantere dempingsreactie. In combinatie met de swingarm, zorgt dat voor een betere grip en een lagere bandenslijtage.

Drie modi

De nieuwe S 1000 R is standaard uitgerust met Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro met optimalisering van de kantelhoek en de drie rijmodi ‘Rain’, ‘Road’ en ‘Dynamic’. De volledig configureerbare ‘Dynamic Pro’-modus is beschikbaar als onderdeel van de ‘Riding Modes Pro’-optie en biedt een bijzonder brede waaier aan instelmogelijkheden. Met ‘Riding Modes Pro’ beschikt de nieuwe S 1000 R ook over de functie ‘Engine Brake’ in combinatie met regeling van het motorkoppel (MSR) en de functie ‘Power Wheelie’. Als onderdeel van de optie ‘Riding Modes Pro’ ondersteunt Dynamic Brake Control (DBC) de rijder ook tijdens noodremmanoeuvres.

Ook het instrumentenbord van de nieuwe S 1000 R werd overgenomen van de S 1000 RR. Het biedt niet alleen een uitgebreide waaier aan functies en informatie, maar besteedt ook extra aandacht aan de best mogelijke leesbaarheid. Het scherm is dan ook ruim bemeten voor een goede leesbaarheid en een optimale informatieweergave, zelfs in moeilijke lichtomstandigheden. De rijder kan kiezen tussen gepersonaliseerde schermweergaven voor verschillende doeleinden. Zo biedt het Pure Ride-scherm alle nodige informatie voor normale wegritten terwijl het Core-scherm de kantelhoek, de vertraging en de tractiecontrole weergeeft. Een Bluetooth-interface voor smartphones, die apps met pijlnavigatie mogelijk maakt, is al standaard aanwezig. Het TFT-scherm laat zich comfortabel bedienen vanaf het stuur dankzij de multifunctionele controller. Het optionele M-pakket omvat een derde Core-scherm met staafdiagrammen en een rondetimer.

M Carbon

LED. Overal.

De lichtblokken van de 2021 BMW S 1000 R doen een beroep op geavanceerde led-technologie, met onder meer een nieuwe, opvallende led-koplamp met geoptimaliseerd dim- en grootlicht. De nieuw ontworpen richtingaanwijzers en achterlichten maken eveneens gebruik van led-technologie. De richtingaanwijzers achteraan werden overgenomen van de S 1000 RR en beschikken over een gecombineerde achterlicht- en remfunctie. De voorste richtingaanwijzers werden ondergebracht in de vorkzone. Het Adaptive Headlight maakt deel uit van de fabrieksoptie ‘Headlight Pro’ en verhoogt de veiligheid tijdens nachtelijke ritten. In dit geval worden nog meer led-modules toegevoegd. Zo geniet de rijder een betere verlichting in de bochten om nachtelijke ritten nog veiliger te laten verlopen.

De fun-factor belooft hoog te worden.

Basiskleuren en prijs

In zijn jongste editie speelt de S 1000 R duidelijk leentjebuur bij de supersportieve S 1000 RR. Toch legt hij de nadruk op zijn karakter als dynamische roadster. De ‘tail up – nose down’-look geeft de S 1000 R meer dan ooit een dynamische look met zijn nieuwe koetswerkelementen. Het kleurconcept benadrukt ook de sportieve, dynamische look van de nieuwe S 1000 R. Behalve de standaard niet-metaalkleur Racing Red zijn ook de Style Sport-opties en het M-pakket met bijkomende productinhoud beschikbaar. De prijs bedraagt 15.040 euro, incl. BTW en de 2021 S 1000 R wordt in mei bij de officiële dealers van het merk verwacht.

Hé, hadden wie die R niet al ergens gezien?

Belangrijkste kenmerken 2021 BMW S 1000 R

• 5 kg lichtere, nieuw ontwikkelde viercilinder-in-lijn motor op basis van de S 1000 RR met verder geoptimaliseerd vermogen en rijgemak bij middelhoge toerentallen, evenals nieuwe overbrengingsverhoudingen in de vierde tot zesde versnelling.

• De lichtste dynamische roadster in zijn klasse: gewichtsbesparing van 6,5 kg tot DIN-leeggewicht van 199 kg of 202 kg inclusief comfort- en rijpakket. Het M-pakket verlaagt het totale gewicht met nog eens 4,8 kg (2 kg met gesmede velgen / 3,7 kg met velgen van koolstofvezel).

• Superieur motorvermogen en koppel: 121 kW (165 pk) bij 11.000 t/min en 114 Nm bij 9.250 t/min.

• Minimaal 90 Nm koppel van 5.500 tot 12.000 t/min. Al meer dan 80 Nm beschikbaar vanaf 3.000 t/min.

• Krachtbesparende, lineaire koppelcurve: nog betere rijeigenschappen over het volledige toerentalbereik.

• Nieuw ontwikkelde ophanging met ‘Flex Frame’, waarbij de motor een meer dragende functie krijgt.

• Sterk verbeterde ergonomie dankzij het ‘Flex Frame’, waardoor de rijder zijn knieën dichter bij het koetswerk kan plaatsen.

• Swingarm onderaan de as met Full Floater Pro-kinematica en nieuwe veerpoot voor een nog gevoeligere respons en geoptimaliseerde grip op de achterwielen.

• Nieuw, lichter uitlaatsysteem, EU5-conform.

• Nieuwe sensorbox met zes assen om de duikverhouding nauwkeurig te bepalen en de antiwheeliefunctie te beheren.

• ABS Pro voor nog meer veiligheid bij het remmen in een schuine (bocht)houding nu standaard. Specifieke regenremmodus met vlakkere remdrukcurve. ABS Pro standaard om nog veiliger te remmen in bochten.

• De standaard Dynamic Traction Control (DTC), die zijn sporen heeft verdiend in het Wereldkampioenschap Superbike, garandeert nog meer stabiliteit tijdens acceleraties.

• Drie standaard rijmodi: ‘Rain’, ‘Road’ en ‘Dynamic’.

• DTC-wheeliefunctie standaard.

• Riding Modes Pro met bijkomende ‘Dynamic Pro’-modus met instelbare wheeliecontrole, motorrem en regeling van het motorkoppel (MSR), alsook Launch Control, Pitlane Limiter en Hillstart Control Pro als fabrieksopties.

• Hillstart Control standaard voorzien.

• Schakelassistent Pro om snel op en terug te schakelen zonder gebruik te maken van de koppeling die als fabrieksoptie verkrijgbaar is.

• Nieuw instrumentenbord met gemakkelijk leesbaar TFT-scherm van 6,5″ met bijkomende sportschermen, pijlnavigatie en connectiviteit.

• Nieuwe led-koplampen en led-lichtblokken standaard.

• Adaptive Headlight en dagrijlichten in het als fabrieksoptie verkrijgbaar Headlight Pro-pakket.

• Volledig nieuw ontworpen koetswerkelementen voor een nog dynamischere stijl.

• Aantrekkelijke basiskleur en twee stijlvarianten beschikbaar vanaf de start van de productie.

Geef een reactie