avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    03 dec 2020, 13:25    1   

In 2021 is de Ducati Monster 29 jaar op de markt. Sinds de Monster 900 in ’92 verscheen, zijn er al 35.000 exemplaren van verkocht. De monster kende een piek in zijn populariteit in die beginjaren. Met de 2021 Ducati Monster, wil Ducati die hoogdagen terugbrengen.

Breuk met het verleden

De 2021 Ducati Monster ziet er grondig anders uit.  Licht en met een chassis dat een afgeleide is van dat van de superbike. In de begindagen had het frame elementen van de 851, Ducati’s iconische eerste vierkleps superbike. Nu is er het voorframe van de Panigale V4. Ducati voegt ook geen cilinderinhoud toe aan de typebenaming. Deze 937 cc is gewoon ‘de Monster’.

Nieuw van buiten en nieuw vanbinnen

Dit is een totaal nieuwe motoren en dat zie je zo. Hij is hoekiger en scherp. Het blok kennen we al van de Supersport 950. De tank is een pure style-statement en het zadel is dichter op het stuur geplaatst waardoor de zithouding verandert. De achterzijde is kort en vlakker.

Het aluminium Front Frame van de 2021 Ducati Monster is in gelijk aan dat van de Panigale V4. Het is 4,5 kg (60%) lichter dan het stalen trellisframe van de 821. Ook de achterkant is lichter. Het gebruikte GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer) levert een winst op van 1,9 kg. Beide besparingen helpen mee het drooggewicht terug te brengen tot 166 kg, wat 188 kg wordt in rijklare toestand.De voorvork is een niet instelbare unit met 43 mm poten, aan de achterzijde is een instelbare cantilever monoshock gemonteerd. De 17 inch velgen hebben voor twee schijven met een diameter van 320mm en achter een schijf van 245 mm. Ze worden vastgegrepen Brembo M4.32-remklauwen.

De zadelhoogte is slechts 820 mm. En er zijn opties voor nog lagere zithoogtes.

Opvolger van de 821

Het blok is dat van de 2021 Ducati Monster is de Testastretta 11° van 937 cc, die door Euro5 zo’n 2 pk wint ten opzichte van de 821, die hij vervangt. Het maximale vermogen is 111 pk bij 9.250 tpm en het koppel 93 Nm bij 6.500 tpm. Dat is 1.250 tpm lager dan de 821, waardoor het rijden op de Monster makkelijker en meer ontspannen zal zijn.

De nieuwe slipperkoppeling is ook lichter in gebruik. Die vergt zo’n -20% minder inspanning dan de 821. Dit is ook gedaan om te voldoen aan de behoeften van minder ervaren rijders. De Quick Shifter DQS is standaard.

De Monster heeft drie rijmodi (Urban/Touring/Sport) met DTC-tractiecontrole, DWC Anti-Shift en Launch Control. Bochten-ABS zit er ook op en alles kun je inregelen via een prachtig 4,3″ kleuren tft-display dat visueel overeenkomsten vertoont met dat van de grote Panigale en Streetfighter. Het is voorbereid op het Ducati Multimedia-systeem.

Prijs en beschikbaarheid

De 2021 Ducati Monster zal beschikbaar zijn in een Monster en Monster Plus-versies. De kleuren:: Ducati Red met zwarte wielen, Aviator Grey met rode GP-wielen en Dark Stealth met zwarte wielen. De Monster zal in april verkrijgbaar zijn vanaf vanaf 11.290 euro in België en 13.390 euro in Nederland.

Meer weten over de 2021 Ducati Monster?

Lees hier de eerder gepubliceerde test over de Ducati Multistrada V4 S

Geef een reactie