avatar MotornieuwsMotornieuws    22 sep 2020, 15:42    0   

Zes jaar nadat Honda de CB125F lanceerde, is de lichtste motorfiets uit het gamma toe aan een grondige upgrade. De kleinste CB wordt lichter, maar ook zuiniger. Dat is o.a. goed nieuws voor houders van een B-rijbewijs die naar een handig alternatief op zoek zijn op de dagelijkse files. Ook beginners kunnen blij zijn met de volgende aanpassingen:

Persbericht – In 2015 lanceerde Honda de CB125F als opvolger van de CBF125 waarbij de kernwaarden van robuuste eenvoud gebaseerd op kwaliteit en stijl behouden werden. In 2021 is de CB125F andermaal vernieuwd, met een complete opfrissing die hem nog gewilder en kostenefficiënter maakt.

De nieuwe CB125F is een kleine maar serieuze machine. Niet minder dan 19 patentaanvragen werden ingediend tijdens het ontwikkelingsproces. Een van de meest indrukwekkende prestaties is de daling in benzineverbruik.

Belangrijkste wijzigingen

De CB125F is ook 11 kg lichter, met een hertekend frame en een gemoderniseerde, ‘big-bike’ geïnspireerde stijl met als finishing touches een LED-koplamp en gereviseerd digitaal dashboard.

Belangrijkste wijzigingen:

  • Nieuwe enhanced Smart Power (eSP) motorblok biedt 27% gunstiger verbruik, zonder vermogensverlies
  • Technologie die wrijving vermindert, zoals offset cilinders en naaldlagers voor de tuimelaars.
  • Een ACG starter die elektriciteit opwekt, wat een belangrijke factor was voor het gewichtsverlies van het blok
  • Versnellingsbak met 5 versnellingen en afgesloten eindaandrijving via ketting
  • Het nieuwe buizenframe spaart 1,7 kg gewicht uit; de dubbele achterschokbreker is instelbaar
  • Strak design dat doet denken aan een grote motor met daarbovenop extra CB-DNA
  • Voorkuip met LED-koplamp en digitaal dashboard
  • Rijklaar gewicht van 117 kg, 8,6% lichter dan het vorige model

Lichter en Euro5-compatibel

Het nieuwe luchtgekoelde 124 cc SOHC monocilinder eSP-blok met twee kleppen is EURO5-compatibel en werd ontwikkeld om optimaal vermogen te leveren op de drukke stadswegen, met daarbovenop opvallende zuinigheid en optimale betrouwbaarheid.

Het piekvermogen van 8 kW wordt op 7.500 tpm geleverd, met optimaal koppel van 10,9 Nm op 6.000 toeren per minuut (vorige versie: 7,8 kw @ 7.750 tpm en 10,2 Nm @ 6.250 tpm). Belangrijker is de aanzienlijke stijging in efficiëntie: van 1,96 L/100 km naar 1,53 L/100 km, waardoor het potentiële bereik met de benzinetank van 11 liter klimt naar 800 km.

Honda ontwikkelde de eSP-blokken voortdurend dankzij het groeiende aanbod aan 125cc-scooters de afgelopen 5 jaar. Daarbij focust Honda op technologie die de wrijving vermindert binnen elk facet van het blok. Het eSP-blok van CB125F profiteert zo van acht jaar opgetelde kennis.

Dat vertaalt zich vooral in een aanzienlijk gewichtsverlies. Het nieuwe eSP-blok is 7 kg lichter dan zijn voorganger!

Rijwielgedeelte en styling

Het nieuwe buizenframe is opgetrokken uit hogedrukstaal en is 1,7 kg lichter. Het frame ondersteunt het blok vanuit een stevige centrale ruggengraat en de geometrie levert de best mogelijke balans tussen rijcomfort en stabiliteit in een rechte lijn, met focus op lichte stuurinput en een sportief gevoel in de bochten. Rijklaar gewicht is 117 kg, 11 kg minder dan het vorige model. De dubbele achterschokbreker biedt een vijftraps instelbare veervoorspanning. Vooraan werd een telescopische vork met 31 mm diameter gemonteerd.

De 2021 CB125F toont een agressieve stijl, met hints naar grotere motoren uit de CB-familie. De brede benzinetank met zilverkleurige zijkanten doet in het bijzonder denken aan de CB-R Neo Sports Café-familie. De hoekige voorkuip en zwartkleurige windscherm – geïnspireerd door de CB500F – zorgt voor enige windbescherming en geeft een scherpere houding aan het geheel. Het nieuwe digitale dashboard toont de nodige informatie, zoals een versnellingsindicator, het huidige en gemiddelde benzineverbruik, rijbereik en ECO-indicator voor rijden op de meest efficiënte manier. De LED-koplamp is ook nieuw. De start-stopknop is geïntegreerd als schakelaar net als de grootlicht/passing-bediening.

Het motorblok, de uitlaatpijp, onderste vorkpoten en wielen zijn zwart, wat de sterke lijnen en de krachtige lak extra benadrukt. Ook de demper werd zwartgemaakt en aangevuld met een chrome hitteschild. Heldere rode details zijn terug te vinden op de vering, bougiedop en het HONDA-opschrift op de linkse motorblokcover. Andere kwalitatieve afwerking benadrukt het design-aspect van de hele machine, zoals de 3D Honda-vleugels op de zilverkleurige zijkanten en de vorm van de spiegels en richtingaanwijzers.

Geef een reactie