avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    22 okt 2020, 16:58    0   

Honda’s compacte 125 cc MSX heeft sinds zijn introductie een speciale plek veroverd in de harten van velen. Voor 2021 vernieuwt Honda zijn kleine funbike grondig en hij krijgt ook een ronkende naamsverandering: ziehier de Grom!

Groot in kleine dingen

Honda is – ook – groot in kleine dingen.

Honda’s recept voor een eenvoudige, leuke en toch functionele kleine motorfiets begon in 1963 met de iconische Monkey. Dat idee werd voor elke volgende generatie heruitgevonden met de Dax, de Ape en sinds 2018 een gemoderniseerde versie van de Monkey.

Het recept vond weerklank bij de nieuwe lading van jonge motorrijders. De termen Generation Y in de Verenigde Staten, Dek Neaw in Thailand en Street-Kei in Japan slaan op dezelfde groep: jongeren opgegroeide in het internettijdperk, met een gedeelde cultuur en een toekomst en spirit die conventies verwerpt.

Zij zijn op zoek naar een tweewieler die spannend is, maar niet nodeloos uitdagend. Met een uitgekiend design en aantrekkelijk prijskaartje. Om aan die eisen te voldoen introduceerde Honda in 2013 de MSX125 (Mini Street X-treme 125).

Naamsverandering

De MSX125 – beter bekend als de ‘Grom’ in Japan en de VS – groeide uit tot een wereldwijde hit. Al meteen in het eerste verkoopjaar belandde de MSX125 (samen met de CBF125) in Europa’s top vijf van bestverkopende 125 cc-motorfietsen. En de laatste jaren groeide het uit tot een onbetwiste favoriet, of het nu gebruikt wordt voor eenvoudig stadstransport of als uniek custom verlengstuk bij de stijl van de doelgroep.

Na zes jaar onopvallend succes en een aantal kleine uiterlijke aanpassingen gericht op de volgende golf jonge motorrijders, is het nu tijd voor een nieuwe MSX125. Of, om zijn officiële nieuwe naam te introduceren, voor een nieuwe MSX125 Grom. Volledig opgefrist en met een nog stoerdere uitstraling, maar nog steeds Honda’s kleine machine met grootse plannen.

Een compleet hertekend koetswerk geeft de MSX125 Grom een nieuwe, frisse en plezierige uitstraling. De panelen zijn bovendien eenvoudig te demonteren zodat elke eigenaar zijn creativiteit kan botvieren. Het nieuwe LCD-dashboard beschikt nu over een toerenteller en een versnellingsindicator.

Een nieuw en krachtiger luchtgekoeld motorblok heeft nu een extra vijfde versnelling en blijft handig inzetbaar vermogen leveren. Het chassis blijft onveranderd en zorgt voor een motorfiets met uiterst compacte afmetingen maar met de ophanging, remkracht en wendbaarheid van een grote machine.

Stouter uiterlijk

Het bodywerk is heel wat eigenzinniger geworden en levert een kenmerkende individualiteit die moderne elementen zoals de LED-koplamp, getrimd zadel en subframe combineert met retro-ogende compacte zijpanelen en tankcovers. Gedreven door de motivatie van rijders om hùn MSX125 uniek te maken, werd de motorfiets opgebouwd rond het concept van eenvoudige aanpasbaarheid. Het hele koetswerk is met slechts zes bouten aan elke zijde te demonteren, een detail dat door grote bouten geaccentueerd wordt.

De goudkleurige afwerking van de USD-voorvorkpoten en de gele schokdemperveer staan in contrast met het volledig zwarte motorgedeelte, uitlaat, wielen en swingarm. Het LCD-dashboard is compact en toch eenvoudig te lezen en omvat nu ook een toerenteller en versnellingsindicator naast de snelheidsmeter, dubbele tripteller, benzinemeter en de klok. De klok en triptellers resetten en switchen tussen de toerenteller en tripteller doe je aan de hand van de knoppen aan weerszijden van het display.

De MSX125 zal in volgende kleuropstelling beschikbaar zijn:

Force Silver Metallic, Mat Gunpowder Black Metallic en Gayety Red. Misschien moeten ze die laatste versie gewoon ‘Red’ noemen.

Nieuw blok

De MSX125 Grom heeft een 125 cc luchtgekoeld motorblok met twee kleppen. Boring x slag is 50 x 63,1 mm en de compressieratio bedraagt 1.0:1. Het piekvermogen is 7,2 kW (0,3 kW meer) bij 7.250 tpm en maximale koppel is 10,5 Nm bij 5.500 tpm.

Net als voorheen is het blok van de MSX125 Grom een uitgebalanceerde mix van vinnige prestaties en een handig te doseren vermogen voor overal. Het gaat nog steeds om het plezier van het gas open te draaien, maar rijders zullen de extra vijfde versnelling zeker appreciëren. Niet alleen zorgen de grotere overbrengingsverhoudingen voor een relaxtere rit op hoge snelheid, de topsnelheid stijgt er ook mee van 92 naar 94 km/u.

Dankzij het handmatig schakelen, ervaar je het gevoel van het echte motorrijden. Het voorste 15T-tandwiel in combinatie met het 38T-tandwiel achteraan en de 12 inch wielen zorgen voor een levendige prestatie doorheen de stad en de mogelijkheid om traag te rijden in een hoge versnelling – perfect om doorheen het drukke stadsverkeer te laveren.

De MSX125 Grom is EURO5-gehomologeerd. Die uitstootnorm legt sinds 1 januari 2020 een aanzienlijk strengere uitstootrestrictie op ten opzichte van EURO4. De vereisten omvatten een substantiële reductie van toegestane uitstoot van carbonmonoxide, een afname van meer dan 40% van de totale uitstoot van koolwaterstof, strengere ontstekingsfoutdetectie en de introductie van een limiet op fijnstofdeeltjes.

Belangrijkste kenmerken

Nieuw design

Eenvoudig te personaliseren: de vier panelen hangen elk met zes slechts zes bouten vast

LCD-dashboard met toerenteller en versnellingsindicator

Gloednieuw 125 cc luchtgekoeld motorblok met twee kleppen

Vijf versnellingen voor verbeterde mobiliteit buiten de stad

EURO5-compatibel

Stalen chassis met centrale buis, zadelhoogte is 761 mm

Kwalitatieve ophanging met 31 mm USD-voorvork en monoshock achteraan

12 inch wielen en hydraulisch bediende schijfremmen voor- en achteraan

Meer info? ga naar https://www.fl.honda.be/motorcycles.html

Geef een reactie