avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    23 nov 2021, 16:28    0   

Aprilia’s RS 660 domineerde MotoAmerica’s Twin Cup 2021, en de hoge heren in Noale zijn er zo trots op dat ze het kampioenschap vieren met de uitgifte van een Limited Edition. Deze speciale oplage van 1.500 stuks is duidelijk herkenbaar aan de speciale graphics, geïnspireerd op Old Glory.

Op technisch gebied krijgt de motor een grotere kuip voor een betere aerodynamica, een enkel zadel met een kap in race-stijl, en een speciale versie van Aprilia’s quickshifter waarmee rijders eenvoudig de schakelvolgorde naar eigen voorkeur kunnen instellen; er zijn geen speciale onderdelen nodig om van standaard naar GP-schakeling over te schakelen.

Tuono 660 Factory Edition

Opvallender is de opgewaardeerde Tuono 660 in zijn nieuwe Factory Edition. De motor perst er vijf pk meer uit dan de standaardversie, met een geclaimde 100 pk en 67 Nm koppel. Ook het rijwielgedeelte is verder verfijnd. Zo beschikt de Tuono 660 Factory Edition over een 41mm Kayaba UPSD-voorvork, volledig instelbaar qua in- en uitgaande demping, evenals veervoorspanning. Hetzelfde geldt voor de nieuwe Sachs achterschokdemper, die is voorzien van een apart reservoir met gecomprimeerde stikstof.

Een lithium-ion accu vervangt de standaardversie, wat een gewichtsbesparing dik 2 kilo oplevert. Daardoor zakt het totaalgewicht richting 180 kg en stijgt de power-to-weightratio van de kleine Tuono nog verder een stukje. Een 16-tands voortandwiel (één minder dan de standaard Tuono) betekent een levendigere eindoverbrenging en een kwiekere respons uit de parallelltwin.

Het elektronische pakket is een van de meest geavanceerde in zijn klasse, met een standaard zes-assige IMU die alle rijhulpjes aanstuurt. Daaronder hellingshoekgevoelig ABS, tractiecontrole, wheeliecontrole en vijf rijmodi, drie voor op de weg en twee voor op het circuit. De adaptieve ledkoplampen, die Aprila Bending Lights noemt, voegen een laatste premium touch toe en zorgen voor veiliger rijden bij duisternis.

Geef een antwoord