avatar Gijs GilisGijs Gilis    12 jan 2022, 17:33    0   

Het mysterie van ‘Faster. Further’ door Harley-Davidson kan een vroege oplossing zijn gevonden. Op 26 januari zal de Amerikaanse fabrikant een nieuw model aankondigen, en velen hoopten dat met een slogan die aanzet tot snelheid, de hoofdrolspeler de Bronx zou kunnen zijn, de langverwachte eerste naked bike van het merk die de laatste 3 jaar in de la is blijven liggen. De datum, die nu nadert, zou in plaats daarvan de juiste kunnen zijn om de nieuwe Low Rider S te ontdekken, die vol zit met nieuwigheden.


Harley-Davidson’s Service Information Portal bevestigt dat er een 2022-versie van de Low Rider S komt, maar het belangrijkste nieuws kaatst rond op het web. Uit gelekte documenten van de Amerikaanse homologatiekantoren blijkt dat de nieuwe Low Rider S, die zich sinds zijn terugkeer in 2020 heeft opgeworpen als de best presterende Softail-cruiser, goed is voor 103 pk. Dat is dezelfde waarde als voor de CVO-modellen, de enige modellen met het Milwaukee-Eight 117-blok van 1.923cc. Navenant neemt ook het piekkoppel toe tot 170 Nm, wat 10 Nm meer is dan het model vorig jaar had. Het inlaatsysteem zou ook veranderen, het zou groter zijn en lijken op het systeem dat nu als optie verkrijgbaar is in de Screamin’ Eagle-catalogus.

Touring-versie

Het frame, de remmen en de vering blijven gelijk aan de vorige versie, maar de afstelling van de monoshock is gewijzigd, met meer veerweg. De zithoogte is verhoogd van 690 naar 710 mm. Deze wijziging verhoogt de balhoofdhoek van de motor van 30,1 graden naar 31,3 graden. Ook aan nieuwe functies op het dashboard zal het niet ontbreken. Het op de tank gemonteerde instrumentenpaneel verdwijnt en bevindt zich als een enkel cluster op het stuur. Misschien zoals op de Sportster S, compact maar volledig digitaal. Ook mogelijk is een paneel met digitale snelheidsmeter en analoge toerenteller.


Net zoals de eerste Low Rider S een tijdperk inluidde in de customcultuur, verbrijzelde de FXRT de normen van de Amerikaanse toerfietsen op het vlak van prestaties en stijl. Welnu, die iconische gebogen lijnen zouden kunnen terugkeren in een toerversie van de Low Rider S, met een paar zijkoffers die vergelijkbaar zijn met die van de Sport Glide en een batwingkuip die doet denken aan de FXRT Sport Glide uit de jaren 80.

Geef een antwoord