Na de M 1000 RR en M 1000 R komt BMW Motorrad in z’n jubileumjaar met een verrassende derde telg in het M-gamma: de M 1000 XR. Een hoogpoter op steroïden die het onderste uit de kan haalt op zowel weg als circuit. Een beest op stelten, met 200 pk, winglets en een top van 280 km/u. Bam.
Het gedonder in het vooronder komt voort uit de viercilinder lijnmotor die BMW Motorrad uit z’n S 1000 RR plukt – inclusief ShiftCam! Zo weet de nieuwe M 1000 XR er maar liefst 200 pk uit te puren, goed voor een top van ruim 280 km/u. Rijklaar weegt de XR volgens de eerste details 223 kg, maar dat gewicht kan nog een stuk omlaag met het optionele (en verder niet besproken) M Competition Pack. Hoeveel precies weten we nog niet – daarover later meer.
Maar wat zou een kernbom van een krachtbron zijn, zonder gedegen ophanging en aerodynamica? BMW heeft de nieuwe M XR daarom uitgerust met winglets, die op iedere snelheid een optimale stabiliteit moeten bieden, en zoveel mogelijk contact tussen banden en wegdek moeten verzekeren. Dankzij de (opnieuw niet in detail besproken) downforce die de winglets genereren, blijft het voorwiel aan de grond gedrukt en wordt de neiging tot wheelies tijdens het accelereren beperkt. Op die manier moet de tractiecontrole minder snel ingrijpen en kan er meer vermogen en koppel omgezet worden in onversneden acceleratie.
Wie hard kan gaan, moet ook gedegen tot een halt kunnen komen. Geen nood, ook daar heeft BMW uiteraard aan gedacht: net zoals de M RR en de M R krijgt ook de nieuwe M XR het M-remsysteem aangemeten, inclusief radiale rempomp en de opvallende, blauw gecoate M-remklauwen. Een flinke knipoog naar de setup die wordt gebruikt door de fabrieksracers van BMW Motorrad in het WSBK.
Tot zover de eerste details rond de M 1000 XR, BMW Motorrad publiceert meer informatie over de nieuwkomer in de tweede helft van 2023. Wij houden u uiteraard op de hoogte!