Zo ziet u maar: wij overdrijven zelden. Meldden we u bij de onthulling van de Ducati Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916 nog dat ze vermoedelijk al uitverkocht waren voor u het bericht gelezen had, dan bleek de waarheid daar niet zo ver af te liggen. Op amper drie (!) dagen tijd vonden de 500 exemplaren van de unieke en peperdure reeks onderdak bij liefhebbers over de hele wereld. Goed voor minstens* 22 miljoen euro extra op een rekening in Borgo Panigale…
Nee, je hoeft ze geen marketinglessen te geven, de dames en heren van Ducati. Telkens als ze een limited edition in de markt zetten, dan zijn die in een mum van tijd uitverkocht – en verschijnen ze niet zelden later voor een bom duiten extra op veilingen allerhande. Ook deze Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916 zou wel eens eenzelfde lot beschoren kunnen zijn: alle 500 stuks waren op amper 72 uren tijd de deur uit. Ongetwijfeld voor een groot deel aan liefhebbers, maar meer dan waarschijnlijk ook aan kopers die in de nieuwste worp een gedegen investering zien… Ducati vaart er alvast wel bij: met een vanafprijs van 44.000 euro (in Nederland zelfs 50.000 euro) kan de motorbouwer minstens 22.000.000 euro bijschrijven op zijn rekening.
Voor deze verjaardagsversie verbouwde Ducati een standaard Panigale V4 SP2 tot de oogverblindend mooie, op 500 stuks gelimiteerde Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916. De SP2 zelf is al een overtreffende trap van de Pani V4, door z’n, carbonwielen, de droge STM-EVO SBK-koppeling met 9 platen (zoals op de WSBK-motor), racevoetsteunen en een pak carbon onderdelen – waaronder winglets.
Om het allemaal nog wat exclusiever te maken, is de motor ook voorzien van een gehomologeerde Akra-demper (-2kg), de billet alu tankdop, Brembo Stylema R’s met een MCS mastercilinder, en een volle racekuip. Wie z’n exclusieve pareltje over het circuit wil jagen, zal blij zijn met de standaard meegeleverde billet alu pluggen voor de gaatjes die de spiegelstelen in de kuip achterlaten, tools om de nummerplaathouder te verwijderen en het open carbon koppelingsdeksel. In het vooronder ligt uiteraard de 1.103 cm3 Desmosedici Stradale, die op de SP2 goed is voor 215,5 pk.
De kleurstelling is zoals gezegd geïnspireerd op de 916 waarmee Carl Fogarty in 1999 wereldkampioen WSBK werd, en die iedereen zich herinnert omwille van de opvallende ‘1’ op de witgelakte kopkuip. Voorts is de Anniversario opgewaardeerd met tricolore banden, zowel op de kopkuip als op de staart, en opvallende 916-logo’s op de flanken. Het logo van de 30e verjaardag is op het zadel geborduurd. De Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916 wordt compleet geleverd met een reeks elementen speciaal voor verzamelaars. Deze omvatten de gefreesde kroonplaat met modelnaam en progressief nummer, het certificaat van echtheid en de speciale motorhoes.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Wel ff leren rekenen, want van de €40.000 gaat maar de helft naar Ducati, de rest verdwijnt in de zakken van de staat