avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    25 nov 2022, 17:25    0    Short Read: 2 minuten   

De paralleltwin tikt nog na, en de camera voor het interview staat te wachten, maar voor Onze Man in Spanje de dasmicrofoon vastprikt, belden we hem nog snel op om zijn eerste indrukken te krijgen na de test van de 2023 Honda CB750 Hornet.

Jelle Verstaen: Talk to me Goose: hoe viel de compleet nieuwe Honda mee – of tegen?

Thierry Sarasyn: Kijk, da’s zo’n vraag waar je niet zomaar kunt op antwoorden… Laat me beginnen met het blok. Daar werd toch wel reikhalzend naar uit gekeken want het is volledig nieuw. Ik dacht dat het met het hoge vermogen van 92 pk eerder op piekvermogen gericht zou zijn, maar het tegendeel is waar. Dit is een hyper-lineair blok. Overal kracht te koop, zelfs bij lage toeren schiet de Hornet vlot vooruit. In vierde uit een bocht komen, is geen probleem, je moet er zelfs minder door schakelen. Ik steek het niet onder stoelen of banken dat ik altijd een grote fan ben geweest van Yamaha’s onvolprezen CP2 700 cc blok. Wel, dit mag er zeker naast staan. En het is nog 18 pk en 7 Nm sterker. Het blok is een schot in de roos.

De gele versie was bij heel wat collega journalisten één van de favoriete kleurstellingen.

Verstaen: En de rest?

Sarasyn: Nog zo’n vraag waar niet één antwoord op is. Ik pen het straks wel in detail neer in het testverslag dat morgen al verschijnt. Ik onthoud vooral dat ik me te pletter geamuseerd heb. Ok, het is hier mooi weer en de toeristloze bergroutes zijn gewoon heerlijk om op te rijden, maar het was toch de fun-factor van de Honda die het ‘m deed.

Kracht gekoppeld aan speelsheid, is een garantie op rijplezier.”

Hij is verrassend sterk voor een middenklasser, maar heeft het gewicht van een 400 cc. 190 kg rijklaar, data is scherp. Deze 750 laat zich sturen als een 600 cc’tje. Voeg daarbij een sportieve zithouding en een vlot stuurgedrag en je komt tot een motor die verrassend hoog scoort op de pretmeter. Kracht gekoppeld aan speelsheid, is een garantie op rijplezier.

Geen kat, laat staan een toerist, op de Andalusische bergwegen op dit moment van het jaar. Héérlijk rijden.

Verstaen: Een onverdeeld positieve indruk dus?

Sarasyn: Je moet alles in zijn juiste context plaatsen. Dit is een motor die in België 7.799 euro zal kosten. Zelfs met de uitstekende quickshifter als optie erbij, blijf je onder de 8.000 euro. 2023 prijs. Dat is scherp. Zijn er dingen die beter kunnen? Ongetwijfeld. Maar niet tegen deze prijs. Een Öhlins vork of Brembo remmen zullen het beter doen. Maar de Showa upsd vork doet het ook goed, net als de remmen. Geen enkele klacht op dat vlak.

Verstaen: Hoe schat je het totaalpakket van de nieuwe Hornet in?

Sarasyn: We hebben vandaag gereden met een motor die gegarandeerd de hoogste fun factor uit het Honda-gamma biedt. Hij is scherp geprijsd, heeft bovendien een serieus sportief potentieel en hij laat ook nog een grote mate ver personalisatie toe. Of Honda hiermee hét referentiepunt wordt bij de naakte middenklassers is nog te vroeg om te zeggen, maar dat ze van bij het begin een motor op de markt zetten die gegarandeerd zal scoren, daar is geen twijfel meer over. En nu moet ik naar het video interview!

Honda heeft een legertje ingenieurs mee naar het Spaansje Mojacar gestuurd. Onze Man verbroedert met Project Leader Yasunori Iwaya.

Verstaen: Al duidelijk wat je daar gaat vertellen?

Sarasyn: Geen idee. Misschien lees ik je interview wel voor.

Verstaen: Dat is altijd een voltreffer!

Geef een antwoord