Slecht nieuws voor liefhebbers van wegraces, want door te hoge verzekeringskosten zijn alle motorwedstrijden op de weg, korte circuits en trials in Noord-Ierland dit jaar geschrapt. Die kosten voor de nodige verzekeringen zijn namelijk verdrievoudigd, tot meer dan 400.000 pond (450.000 euro). De redenen voor de verhoogde premies zijn onder meer de instabiliteit op de verzekeringsmarkt en het feit dat verzekeraars zich grote zorgen maken over het aantal claims in de sport.
Dat wegracen een groot risico inhoudt, weten we al langer dan vandaag. Zo kwamen vorig jaar nog zes piloten om op de TT van het eiland Man. De aansprakelijkheidsverzekering waar het over gaat, dekt lichamelijk letsel en materiële schade, dus dat die kosten hoger worden, is een logisch gevolg. Maar dat ze zo uit de pan zouden schieten, had niemand verwacht. Tot de afgelaste evenementen behoren de North West 200, nota bene het grootste openluchtsportevenement van Noord-Ierland, de Cookstown 100, Tandragee 100, Armoy Race of Legends, Ulster Grand Prix en het gelijknamige Superbike-kampioenschap, en de Sunflower Trophy in Bishopscourt.
Motorracen is bijzonder populair in Noord-Ierland. Zo wordt er al meer dan 100 jaar geracet en is de legendarische Joey Dunlop een Noord-Ier. Na overwonnen problemen zoals afgelastingen door mond-en-klauwzeer, en Covid, is deze pil wellicht een stuk bitterder om te slikken. Want niet alleen het motorracen wordt geannuleerd, maar ook het extra toerisme. Volgens de organisatoren van de North West 200 van vorig jaar werd 17 miljoen pond uitgegeven in de plaatselijke economie en werd het evenement een week lang bezocht door naar schatting 195.000 bezoekers, waarvan meer dan 100.000 op de racedag.
Ook zou de motorbond gevraagd zijn om een eigen risico van 300.000 pond te betalen in het geval van een claim – dit omvat ongevallen van rijders – en 100.000 pond voor een eigendomsclaim. In totaal spreken we dus over een extra kost van maar liefst 800.000 pond. Bijkomend probleem is dat er maar een beperkt aantal verzekeraars bereid zijn om motorraces te verzekeren. Als het racen in 2024 weer hervat wordt, zal de toegang van de wegraces wellicht niet meer traditioneel gratis zijn. Maar zo ver zijn we nog niet.
Kijken we naar het gevolg voor de in onze omstreken populairdere Isle of Man TT, dan is dat momenteel nog onduidelijk. Omdat het eiland zijn eigen regels heeft en de lokale overheid de races organiseert, zouden zij niet getroffen mogen worden. Maar we moeten daar ook niet naïef naar kijken. En wat met de Belgische wegraces in Chimay en Gedinne? Laten we onze vingers kruisen en hopen op het beste.