avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    22 feb 2021, 18:24    0   

Het is lang wachten geweest sinds we twee jaar geleden het eerste model zagen. Zopas heeft Harley-Davidson het doek van de Pan America 1250 gehaald en weten we – zo goed als – alles. Vermogen en gewicht tonen aan dat de Pan America op scherp staat!

MY21 Pan America Photography

Twee versies

Het is Harley menens met de lang aangekondigde Pan America. In de wereldwijde online persvoorstelling benadrukte Harley dat ze een heel rijke off road en adventure geschiedenis hebben. Ze pikken dus weer aan waar ze jaren terug stopten. Er komen zelfs twee versies van de nieuwe Pan. De 1250 en 1250 Special.

152 pk voor 242 kg

De Pan America wordt een echte 1250, met 1252 cc in de achtkleps vloeistofgekoelde Revolution Max 1250 twin. Dit is goed voor maar liefst 152 pk en 127,5 Nm. De rode zone van de twin begint bij 9.500 opm het maximum vermogen wordt 500 tpm eerder bereikt. Dat alles voor een rijklaar gewicht van 242 kg. Dat is 7 kg minder dan de koning van de klasse, de BMW R 1250 GS.

Helemaal mee met de top

De Pan America heeft dus koppel in overvloed en hij staat scherp afgetraind. Maar in een klasse waar pk’s voor kopers een belangrijke rol spelen, wil Harley het ook met pure paardenkracht goeddoen. Met 152 pk behoort het direct tot de top in de klasse van de zware avonturiers. Dit lijkt een stevige concurrent te worden in het populaire segment van de adventure motoren.

Rijwielgedeelte

Het Revolution Max 1250 tweecilinder blok maakt als dragend onderdeel deel uit van het frame. Drie verschillende elementen – het voorframe, het centrale frame en het achtergedeelte – worden rechtstreeks op het blok bevestigd.

Harley-Davidson en Brembo hebben samen het remsysteem ontwikkeld voor de Pan America™-modellen. Er is een nieuwe radiale monoblock-remklauw met vier zuigers (30 mm) die dubbele voorremschijven met een diameter van 320 mm bedient. Achteraan is er de enkele 280 mm schijf.

TFT

Alle instrumentatie en het infotainment wordt weergegeven op een kantelbaar 6,8-inch TFT-touchscreen. De touchscreen-functie wordt uitgeschakeld als de motorfiets in beweging is, maar de rijder kan tijdens stilstand veel functies van het scherm met de hand bedienen. Het display ondersteunt infotainment via Bluetooth vanaf de smartphone van de rijder, waaronder muziek en telefoon. Navigatie gaat via de gratis Harley-Davidson-app voor iOS of Android.

Elektronica

Harley wil niet alleen mee zijn met de top op het vlak van vermogen en met een goed rijwielgedeelte, maar ook qua elektronica. Het nieuwe adventure wapen uit Milwaukee is uitgerust met Cornering Rider Safety Enhancements, een verzameling technologieën die het vertrouwen van de rijder vergroten tijdens onverwachte situaties of slechte wegomstandigheden. Dit omvat: gecombineerd remmen, ABS en bochten ABS, Tractiecontrole, elektronische slipperkoppeling en hellingsassistentie. Ook in de elektronica-doos: maar liefst vijf rij-modi, waaronder twee personaliseerbare. Road, Sport, Rain, Off-Road, Off-Road Plus en de user mode.

Verrassende kleuren

Goed om weten: Cruise control is standaard, de aluminium tank lijkt smal, maar heeft toch een respectabele inhoud van 21 liter, het windscherm is in vier standen verstelbaar en alle verlichting is LED. De zadelhoogte is naar keuze 870 mm of 895 mm.

Er zijn twee kleuren: Vivid Black, River Rock Gray met embleem. Van de oranje versie die vaak gebruikt werd op het prototype en in teaser foto’s, is geen spoor.

Pan America 1250 Special

De Pan America 1250 Special is de high end versie. Die is uitgerust met elektronisch verstelbare semi-actieve voor- en achtervering. Als eerste kan de Pan America ook uitgerust worden met het innovatieve Adaptive Ride Height (ARH), een revolutionair nieuw ophangingssysteem dat automatisch overschakelt tussen een lage stoppositie en een optimale rijhoogte wanneer de motorfiets in beweging is. Hier zijn vier instellingen mogelijk.

Het TPMS geeft de huidige bandenspanning voor en achter op het kleurenscherm weer en heeft een indicator om de rijder te waarschuwen als de bandenspanning te laag is. Ook nuttig op de Special is de standaard aanwezige middenbok, het instelbare achterrem pedaal, de valbeugels en de bodemplaat. De Special heeft ook een stuurdemper en verwarmde handvatten. Tubeless spaakwielen zijn een optie. En er zijn nog een boel andere opties. Daartoe behoort ook de complete kledinglijn, ontworpen door… het Nederlandse Rev’it!

Belangrijkste technische kenmerken Pan America 1250

Motor: ketting aangedreven DOHC; vier kleppen/cil 1252 cc

Boring x slag: 105 x 72 mm

Vermogen: 152 pk @ 9000 tpm.

Koppel: 127 Nm

Aantal versnellingen: 6

Frame: aluminium frame in 3 delen met motor als dragend geheel

Voorvork: 47 mm upsd, volledig instelbaar

Achterschokbreker: Volledig instelbaare monoshock

Wielbasis 1570 mm

Rijklaar gewicht: 242 kg

Tankinhoud: 21,2 liter

Prijs: 16.495€

Gerelateerd: Pan America wordt op 22 februari onthuld

Nog meer weten over de Harley-Davidson Pan America 1250? Klik hier