avatar Pascal MoutonPascal Mouton    05 jan 2021, 12:32    0   

Suzuki Italia lanceert een speciale reeks van de GSX-R1000R om de zevende titel van de Hamamatsu-firma in de hoofdklasse te vieren.

Joan Mir wint de 2020 MotoGP-titel voor Suzuki

Om de MotoGP-titel van Joan Mir in stijl te vieren, lanceert de Italiaanse Suzuki-importeur een speciale serie van de GSX-R1000R. Deze ‘Legend Edition’ is samengesteld uit zeven verschillende versies die de motorendesigns van Suzuki-wereldkampioenen Barry Sheene, Marco Lucchinelli, Franco Uncini, Kevin Schwantz en Kenny Roberts Jr. in 500, en Joan Mir in MotoGP overnemen in een modern jasje.

Elk exemplaar wordt uitgerust met een Akrapovic-uitlaatsysteem en geleverd met een bijpassende hoes voor de prijs van 22.500 euro. Bestellingen kunnen online via de Italiaanse website van Suzuki.

Barry Sheene geeft Suzuki de eerste titel in de hoofdklasse

Het nummer 7 en de Texaco Heron kleuren van Barry Sheene’s 500.

Barry Sheene 1976

De beroemde Britse piloot, met de al even beroemde Donald Duck op zijn helm en zijn geluksgetal 7, wint de eerste 500-titels voor Suzuki en voor zichzelf. Deze versie bevat de kleuren en designs van titelsponsor Texaco Heron.

De RG 500 behaalt de eerste titel in 1976

Barry Sheene 1977

In 1977 wint Barry Sheene zijn tweede titel op rij met een licht opgewaardeerde RG 500. Hij draagt niet het nummer 1 waar hij recht op heeft, maar behoudt liever zijn geluksnummer 7. Hij is de eerste die dat doet. Tegenwoordig is het niet meer mogelijk voor een MotoGP-rijder om het nummer 7 te kiezen, omdat het door de FIM definitief is ingetrokken. De GSX-R1000R heeft nog steeds dezelfde Texaco Heron kleuren met iets andere graphics.

Editie 1977 met de Union Jack op de benzinetank

Marco Lucchinelli 1981

Na de twee titels van Barry Sheene domineert de Amerikaan Kenny Roberts drie jaar lang de hoofdklasse op een Yamaha. Pas in 1981 plaatst de Italiaan Marco Lucchinelli, bijgenaamd ‘Lucky’, Suzuki weer op de bovenste trede van het podium. Met het Gallina-team behaalt de grillige Italiaan vijf overwinningen en eist hij de titel op vóór een andere Suzuki-rijder, Randy Mamola.

De man met de ster, Marco Lucchinelli
Een ster en het nummer 5 voor de titel in 1981

Franco Uncini 1982

Lucchinelli vertrekt naar Honda en een andere Italiaan neemt het team van Gallina over. Franco Uncini mist de boot niet en wint de titel op een RG 500, die nog altijd even onstuimig is. Met het nummer 13 – hij was niet bijgelovig – en de nationale ‘azzurro’-kleuren klimt hij vijf keer op de hoogste trede van het podium. Hij zal de laatste Italiaan zijn die de titel in de hoofdklasse wint voor de komst van de ‘Doctor’.

Van bijgeloof geen sprake met dat nummer
De meest Italiaanse Suzuki

Kevin Schwantz 1993

Na 10 jaar van schaarste herovert een Suzuki-rijder eindelijk weer de titel in de 500. Het zijn de gloriejaren waarin Amerikaanse en Australische piloten de categorie domineren. De Texaan Kevin Schwantz, die altijd trouw is gebleven aan Suzuki, wordt beloond met een zwaarbevochten strijd. Met duivelse remacties en spectaculaire inhaalacties wint nummer 34 vier keer. Voldoende voor het winnen van de wereldtitel.

De Amerikaan Kevin Schwantz, toen nog rijdend met tabaksreclame
Lucky Strike kleuren en nummer 34, dat ook ingetrokken is door de FIM

Kenny Roberts Jr 2000

Een andere Amerikaan met een beroemde voor- en achternaam behaalt voor Suzuki haar laatste titel in de 500-klasse en met tweetaktmotor. Kenny Roberts Junior, die het jaar ervoor de titel net mist, domineert in 2000 aan het stuur van de succesvolle RGV500 met nummer 2. De cirkel is rond voor de tweetakt Suzuki 500, die in 1976 voor het eerst won met Barry Sheene, die op zijn beurt in 1978 van de titel wordt beroofd door een zekere Kenny Roberts.

Vader en zoon met vier kronen voor de familie Roberts
De Telefonica-kleuren passen goed op de GSX-R1000R

Joan Mir 2020

Een verrassend seizoen in een COVID-context en de eerste titel voor Suzuki in de MotoGP van het ‘moderne’ tijdperk. De jonge Mallorcaan Joan Mir toonde regelmaat en lef op zijn GSX-RR om wereldkampioen te worden. Een verdiende titel die het team van Davide Brivio veel voldoening geeft.

Een welverdiende titel voor Joan Mir
Blauw en zilver om Suzuki’s 60ste verjaardag in de sport te vieren

Geef een reactie