Met de nieuwe Trailmax Raid wil Dunlop een band aanbieden die 50% geschikt is voor rijden op asfalt en 50% offroad. Dus geen 40/60 of 70/30, neen: 50/50. We mochten naar het prachtige, zonovergoten Toscane gaan om uit te testen hoe goed Dunlop een compromis heeft weten te vinden. En om ons te amuseren, of wat had je gedacht?
De motormarkt puilt uit van adventures, tourings en trails, dus dat de Trailmax Raid voor heel wat motoren geschikt is, mag duidelijk zijn. Van middelgrote dual sports tot grote adventure bikes en alles wat daartussenin ligt. Op ons stond een knappe verzameling testmotoren te wachten waarbij we meteen begonnen met het grote geschut: een Honda Africa Twin. Die kennen we goed en we weten wat de machine kan, dus een ideale motor om de Trailmax Raid mee aan de… velg te voelen. Omdat het ’s nachts wat geregend had, was de weg ’s ochtends nog nat. Niet zo leuk voor de eerste kilometers op plaatsen waar je nog nooit gereden hebt, maar wel ideaal om al meteen de natte prestaties te kunnen beoordelen. Dunlop legt met de Trailmax namelijk de nadruk op voorspelbaarheid bij nat weer. Toch waren we aan het begin van de dag wat voorzichtig. Het rubber was gloednieuw en dat is meestal niet de beste combinatie met gladde wegen. Daarbij was de band ook nog koud, maar daar komen we later op terug. Het voelde in ieder geval alsof we de anders zo neutraal sturende Africa Twin meer in de bocht moesten duwen. Voor de rest was het gevoel goed, maar hij had wat extra overtuiging nodig.
Tijdens een bandentest hebben we de mogelijkheid om tussen heel wat motoren te switchen, dus stapten we over op een KTM 890 Adventure. Die is wat lichter dan de Africa Twin en dat voelden we ook in het sturen. Niet alleen de banden waren ondertussen opgewarmd, maar ook de wegen waren droog. Het gevolg was stuurplezier alsof we al jaren met de KTM reden. De Dunlops presteerden uitmuntend op het asfalt, en van het in de bocht duwen was geen sprake meer. Dat konden we ook verifiëren na terug een kort stukje op de Honda te rijden. Toch heb je niet het comfort en gripniveau van een puur op asfalt gerichte straatband, wat uiteraard logisch is. Het compromis is echter prima, waarbij je meer dan voldoende zekerheid hebt en geen storende rolgeluiden.
De andere 50% van de testroute, het offroadgedeelte, speelde zich vooral af op de gekende gravelwegen van de streek. Het zijn gewone openbare wegen, maar dan met een gravel-ondergrond. Perfect voor dit type band, we kunnen het niet anders zeggen. Het is geen extreme offroad, maar wel het werk waar de meeste avontuurlijke rijders zich aan wagen. De Dunlop biedt zekerheid, bijt zich goed vast in het droge grind en laat zich sterk afremmen als het nodig is. Na de fijne KTM konden we ook nog wat spelen met de nieuwe Honda Transalp. Minder geschikt dan de 890 Adventure voor het wat hardere offroadwerk, dat uiteraard net na de wissel opdoemde, maar mede dankzij de goede Dunlops trok de motor overal probleemloos door.
Afsluiten konden we de intense dag met een moeilijker en vooral technischer stuk enduro. De zware machines mochten daarvoor aan de kant blijven en wij kropen op een Yamaha Ténéré 700. Een machine die we door en door kennen, en waarvan we weten dat hij offroad een van de beste motoren op de markt is. We hadden aanvankelijk wat gezonde schrik om de 50/50-band door het endurogedeelte te sturen, maar dat bleek naderhand nergens voor nodig. Diepe sporen, gladde modder, plassen en dikke stenen, het ging allemaal zonder probleem. Een echte offroadband zou het hier nog beter doen, maar Dunlop heeft het compromis ook offroad goed weten te vinden. Je zou bijna denken dat ‘50/50’ te weinig aanduidt wat het potentieel van de Trailmax Raid is. 75/75 zou beter zijn, maar dat is mathematisch natuurlijk onmogelijk. Je begrijpt wat we willen zeggen? Dat dachten we wel.