avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    10 jan 2023, 14:57    0   

Aah, kwartliter adventures. Een heerlijk licht en vinnig segment, waar de afgelopen jaren steeds meer animo voor lijkt te zijn, onder invloed van de Trans European Trail. Ook Benelli heeft die trend opgepikt en toonde op EICMA voor ’t eerst zijn nieuwe, wel √©rg knap gestylede BKX 250. Die is volgens verschillende bronnen stilaan klaar om bij de dealers uitgerold te worden.

Afgezien van z’n erg geslaagde – licht naar Husqvarna’s Norden geurende – looks, pakt de BKX 250 uit met een pittig blokje. Het viertakt monocilindertje weet er maximaal 25,8 pk (19 kW) uit te puren bij 9.250 tpm en kan ook rekenen op voldoende koppel (21 Nm bij 8.000 tpm) om onverhard uit de voeten te kunnen. Daarbij kan het blokje rekenen op een dubbele bovenliggende nokkenas en 4 kleppen, een natte koppeling en een zesbak. In de tank past 13,5 liter, wat genoeg moet zijn voor een 400-tal kilometer.

Offroadklaar

De Benelli BKX 250 weegt 165 kg, heeft een zadelhoogte van 835 mm en een grondspeling van 220 mm – wat de meug naar offroad alvast wat extra luister bij zet. Vallen ook in die categorie: de aluminium spaakwielen met grof geprofileerde banden in de maten 100/90-19 en 140/80-17. Een 41 mm UPSD-vork garandeert vooraan een veerweg van 180mm, terwijl de progressieve monoshock achteraan qua veervoorspanning instelbaar is. Remmen doe je middels een 280 mm zwevende remschijf en een vierzuigerremklauw vooraan, achteraan maakt een 240 mm remschijf met eenzuigerremklauw de dienst uit.

Prijs en beschikbaarheid

Prijzen zijn er nog niet en ook op een definitieve lanceerdatum is het nog even wachten, maar verschillende bronnen maken gewag van een uitrol halverwege het jaar. Zomer 2023, met andere woorden.