avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    23 nov 2021, 17:46    0   

Gooide Benelli vorig jaar al hoge ogen met de prototypes van zijn Leoncino 800 en Leoncino Trail 800, dan trekken de Italo-Chinezen nu het doek van de definitieve versies van beide modellen. Het mag duidelijk wezen; Benelli groeit – en heus niet enkel qua cilinderinhoud. 

Voortbordurend op de stilistische kenmerken van de ‘kleine’ Leoncino, krijgen ook z’n twee grote broers een vleugje vintage mee, en een rond het stalen buizenframe opgebouwde silhouet. De klassieke afgeronde tank, het korte spatbordje en de ovalen koplamp staan in schril contrast met de moderne ledverlichting rondom en het tft-dashboardje. Ook het kenmerkende leeuwtje op het voorspatbord werd niet vergeten.

Niet identiek

Qua ophanging vallen er wel enkele verschillen te noteren tussen de Leoncino 800 en z’n noppenbroeder: beide machines steunen op een volledig instelbare (in- en uitgaande demping, veervoorspanning) 50 mm UPSD Marzocchi-vork, maar de wegvariant doet ‘t met 140mm veerweg, terwijl de Trail 148mm ter beschikking krijgt. Achteraan maakt een enkele monoshock (140mm veerweg) de dienst uit. Daardoor komt het zadel van de standaardversie op 805mm te liggen, terwijl de Trail 800 je 834mm boven het wegdek tilt. 

Verder verschilt de Trail uiterlijk door de hoge nacelle, het kortere voorspatbord, de dubbelloops hoge uitlaatdempers met hitteschild/nummerbord, en de keuze voor een 19-duims voorwiel – en uiteraard spaakwielen –  om het onverharde beter aan te vallen. Remmen doen beide leeuwen met behulp van radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerremklauwen (monobloc). Die bijten vooraan in twee semi-zwevende schijven (320mm), achteraan grijpt een dubbelzuigerremklauw zich vast in een 260mm-schijf. 

Leeuwenhart

Het hart van de Leoncino 800 en Leoncino Trail 800 is een vloeistofgekoelde 750 cc viertakt tweecilinder, die volgens Benelli moet uitblinken dankzij z’n krachtig, maar lineair karakter. Hij heeft een dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Via het gashendel stuur je een dubbel 43 mm gasklephuis aan, terwijl de bekrachtigde koppeling voor de zesbak is uitgerust met een slipperfunctie. Benelli claimt een vermogen van 76,2 pk (56 kW) bij 8.500 tpm en een maximaal koppel van 67 Nm (6,8 kgm) bij 6.500 tpm. Da’s ruim voldoende voor de nodige pret op en naast het wegdek, dunkt ons.

Beide versies zouden in het voorjaar van 2022 bij de Benelli-dealers geleverd worden, in grijze en groene kleurstelling en met (voorlopig) onbekend prijskaartje om het oor. 

Geef een antwoord