avatar MotornieuwsMotornieuws    31 jul 2023, 18:17    0    Short Read 3 minuten   

In 2024 slaat de BMW GS Trophy zijn tenten letterlijk en figuurlijk op in Namibië. Daarmee keert het event terug naar zijn roots, want de allereerste GS Trophy werd in 2008 ook al in Afrika verreden, meer bepaald in Zuid-Afrika.  Wie een kans wilde maken op een plekje in team Benelux, mocht zichzelf bewijzen in de GS Trophy Pre-Qualifier in Loon Op Zand om daarna mogelijk de finale selectie af te dwingen in september in Wales. Wij stuurden Onze Man naar het Nederlandse strijdtoneel…

De organisatie van een GS Trophy Pre Qualifier vraagt heel wat mankracht. Dit is het team dat achter de tweedaagse organisatie stond.

Iedereen avaonturier

Gunther Kindermann mocht zich mengen tussen de bonte bende die in de buurt van De Efteling het begin van een eigen sprookje mocht schrijven. Onze Man nam deel buiten competitie. “Dat was maar goed ook, ik landde de dag voordien van een trip naar de VS en torste de moeder aller jetlags mee”, vertelt hij. “Zeggen dat ik op de top van mijn kunnen was, zou de waarheid geweld aandoen zijn. Maar zelfs met een frisser lichaam en een helderder geest, was ik niet in de buurt van de topjongens gekomen. Echter, de ervaring op zich, was al absoluut de moeite waard. Het was top om tussen BMW-rijders en pure GS-fans die waaier aan proeven te mogen meemaken. Ik heb wel een keer of wat in de Sahara gereden en een paar hoeken van Afrika doorkruist, maar dit gaat om zoveel meer dan adventure rijden. Teamgeest, fysieke skills en een flinke dosis durf zijn net zo belangrijk als je rijtechniek. Het een tweedaagse om niet snel te vergeten, daar aan het Blauwe Meer. 48 uur lang was iedereen een echte avonturier.”

“Teamgeest, fysieke skills en een flinke dosis durf zijn net zo belangrijk als je rijtechniek.”

Tweedaagse

Het is moeilijk om de tweedaagse BMW GS Trophy pre-qualifier in Loon op Zand in een paar woorden samen te vatten. Bovendien heeft het geen zin elke proef van naaldje tot draadje uit de doeken te doen. Je moet er geweest zijn om het helemaal te snappen. BMW-instructeurs hadden een waaier aan proeven opgesteld. Rijtechniek en motorbeheersing kwamen daarbij zeker aan bod. Ik moest bijvoorbeeld motorbeheersing doen zonder gebruik van het gashendel en dus enkel met de koppeling.

Er waren anderzijds ook proeven waarbij de stuurmanskunst belangrijk was, in andere testen had je weer een dosis lef nodig en hoe dan ook is zandrijden een kunst op zich. Maar daarnaast moest ik ook nog pistoolschieten, was er een deathride over het meer, ik heb ook een keertje bloemen moeten water moeten geven en ik heb vooral een boel GS-rijders leren kennen die ik na die twee dagen heel erg op prijs kon stellen. Het moeilijkste was misschien wel het interview met een journalist van een regionale zender, gelukkig vielen daar geen punten mee te winnen of verliezen. Tenminste…dat vermoed ik toch.

“Ik moest ook nog pistoolschieten, er was een deathride over het meer, ik heb ook een keertje bloemen moeten water moeten geven maar ik heb vooral een boel GS-rijders leren kennen die ik na die twee dagen heel erg op prijs kon stellen. “

Wie haalt de selectie?

Wie kans wil maken op een plek in Team Benelux, moest dus van alle markten thuis zijn. De garage-proef, waarbij je door alsmaar smaller wordende gangen (in dit geval lijnen) moet rijden, is door weinigen tot een goed einde gebracht. Voetje aan de grond, dat zijn strafpunten. Vallen doe je beter ook niet. Maar vooral de originaliteit van de proeven zal me altijd bijblijven. Ik heb teksten op bordjes moeten lezen bij een stop, een band verslepen met het achterwiel van mijn GS, voor- en achteruit moeten stappen met de motor, de GS met één hand in evenwicht houden, over balken en balansen gereden, koordjes vastgehouden… te veel om op te noemen. Maar het getuigt niet alleen van een grote inventiviteit om deze proeven op te stellen, maar ook van een fameuze motorbeheersing om dit alles aan te kunnen. Er reden daar een paar echte cracks rond op Experience Island.

Op naar Wales

’t Heeft geen zin om nu nog mee te dingen naar een plekje in het Benelux team, de selectie is gebeurd. Maar na deze ervaring heb ik wel zin om me voor een volgende editie écht kandidaat te stellen. Wie weet word ik ooit het tweede redactielid om een GS Trophy te rijden. Ik hoor uit betrouwbare bron dat ons opperhoofd er in 2008 in Zuid-Afrika al bij was. Nu gaan alvast 10 Belgische mannen, 10 Nederlandse mannen en telkens ook twee vrouwen per land, in september naar Wales voor de laatste kwalificatieproef. Uiteindelijk zullen er uit de 20 mannen drie gekozen worden die de Benelux zullen vertegenwoordigen in Namibië in 2024. Bij de vrouwen wordt het een team van twee rijders.

Wie dwong een selectie af voor de laatste kwalificatieproef?

De Belgen:

Heren

Arnaud Allard, Stephan Sleeckx, David De cort, Birger Versluys, Jimmy Capoen, Franck Walraevens, Lode Van Craeyevelt, Stijn De Laure, Marcellino Bogaert, Cedric Soete

Dames

Karen Weckx, Jessica Leyne

De Nederlanders

Heren

Olaf Kempers, Jeffrey Kiestra, Remco Zijtsema, Olof Gerritsen, Justin Van Koot, Tim Van der Tas, Rick Hooijdonk, Marc De Roo, Frank-Jan Oorthuijs, Matthijs Dik

Dames

Anna Filak, Nathalie Janssen, Rosa Ter Steege

Tekst: Gunther Kindermann

Fotografie: Jane Duursma – Made By Jane Photography