File? Dan pak je toch gewoon de motor? Inderdaad, maar helaas is dat niet altijd voor iedereen mogelijk en zit je ‘vast’ aan/in een auto. Het viaduct van Vilvoorde bestaat al sinds 1978 en zou 100 jaar mee moeten gaan. Toch is het dit jaar al toe aan ingrijpende renovaties, en dat project zou maar liefst 8 jaar duren. Om nog maar van ongeplande bouwvertragingen of moeilijkheden te spreken…
Het viaduct is 1.700 meter lang en staat op 22 pijlers. Het staal is vermoeid, het beton aangetast door water en strooizout, er moet asbest verwijderd worden en in de laatste fase komt er fluisterasfalt op de brug. De werken starten in augustus 2023 en voor de komende 3 jaar worden de rijstroken versmald en gaat de snelheid omlaag naar 50 km/u. Vanaf 2027 gaat er steeds één rijstrook dicht. Na studies blijkt deze manier van werken de minste files op te leveren, want in andere scenario’s zouden er nog meer rijstroken dicht moeten. Het einde van dit alles wordt voorzien – wij herhalen ‘voorzien’ – in 2031. Slik.
En daar stopt de ellende niet, want ook de Brusselse Ring moet een nieuw jasje krijgen. Werkzaamheden die 10 jaar – we verzinnen het niet – in beslag zullen nemen. Motorzaken, sla jullie slag!