190 pk, 145 Nm en 200 kg: dit is de 2024 KTM 1390 Super Duke R (EVO)!
Samen met de luchtinlaat en airbox werd ook de brandstoftank opnieuw ontworpen. Die groeit nu naar 17,5 liter, ofwel een surplus van 1,5 liter ten opzichte van z’n voorganger. Daarmee loopt de actieradius op tot 300 km, maar de nieuwe vorm vervult ook een ergonomische functie. In de zoektocht naar overtollig ‘vet’ werd elk stuk kuipwerk berekend op optimale dikte en waar mogelijk geminimaliseerd, met nieuwe tankspoilers en toegevoegde winglets die de downforce vergroten.
Opvallende kop(lamp)
De grootste visuele impact wordt weliswaar gemaakt door het lichtgewicht en ‘slimme’ koplampontwerp. Enerzijds weegt de koplamp bijna 700 g minder dan de vorige unit, anderzijds konden zowel de positie- als dagrijverlichting op de flanken ingewerkt worden. De intensiteit van die DRL’s wordt overigens automatisch aangepast qua intensiteit, dankzij een lichtsensor die in het dashboard is ingebouwd.
Net zoals z’n kleine broertje, krijgt ook de 1390 de ‘homecoming’-functie, waarbij de koplamp nog even blijft branden als je ‘m parkeert – kwestie van je sleutel vlot in het sleutelgat van de deur te mikken.
Motor
Ook in 2024 blijft de zoektocht naar meer, harder en agressiever overeind – dus moest KTM ook voor z’n fenomenale LC8 op zoek naar extra power. Dat verwezenlijkten de Oostenrijkers door de boring te vergroten tot 110 mm, waardoor de cilinderinhoud aanzwelt tot 1.350cc. De groei qua cilinderinhoud en een volledig nieuwe nokkenas zorgen samen voor meer vermogen en koppel over het hele toerenbereik, terwijl de aangepaste mapping ervoor zorgt dat de nieuwkomer meteen voldoet aan de emissienormen van Euro5+.