2025 Harley-Davidson CVO Road Glide RR: iedereen King of the Baggers?
Terwijl een wereldwijde handelsoorlog stilaan onvermijdelijk is, pakt Harley-Davidson fors uit met een waanzinnige, gelimiteerde ode aan het King of the Baggers-raceformat. De CVO Road Glide RR is een onversneden racer, met het nodige titanium, carbon, racewaardige remmerij en ophanging, én een prijskaartje van 110.000 dollar. What?
Straatlegale racemotor
Even een open deur intrappen: de CVO Road Glide RR mag potverdorie gezien worden! Van de gefreesde carters en controlls, over de schitterende uitlaatlijn en topcomponenten, tot het prachtig afgelakte carbon kuipwerk. Net als de King of the Baggers Factory Race Bikes uit 2025 is de RR uitgevoerd in Harley-Davidson Racing Orange, met zwarte en witte accenten. Het zichtbare carbon ligt onder een diep glanzende, heldere laklaag verzonken. Omdat het hier om een straatmotor gaat, beschikt de CVO Road Glide RR over een 12,3-inch touchscreen-display met Skyline-besturingssysteem, Apple CarPlay-compatibiliteit, Bluetooth, geïntegreerde navigatie en draadloze updates. Deze knaap is daarenboven uitgerust met een 500 watt Rockford Fosgate Stage III-audiosysteem en ledverlichting. Voor de – eh – meerwaardezoeker.
153 pk, 204 Nm
En wat te zeggen over de knoert in het vooronder? De 2.153cc Screamin’ Eagle 131-motor is de grootste en sterkste krachtbron ooit in een Harley-Davidson-productiemotor. De V-twin perst er maar liefst 153 pk (bij 5.750 tpm) en 204 Nm (bij 4.750 tpm) uit, op een maximaal toerental van 6.500 omwentelingen. Die waarden wist H-D te realiseren middels een indrukwekkende, compleet uit titanium opgetrokken uitlaatlijn. Die werd overigens samen met Akrapovič ontwikkeld. Maar ook andere componenten zijn raszuiver racemateriaal. Denk bijvoorbeeld aan de 43mm Öhlins FGR 253-voorvork en Öhlins stereovering (met apart reservoir, de volledig uit billet aluminium gefreesde swingarm, of de Brembo GP4-RX-remmen. Enkel de mogelijke hellingshoeken blijven met respectievelijk 37 en 36° (R/L) een tikkeltje achter op echte racemachines. Nu ja, ga er maar aan zitten…
Gelimiteerde versie
Elke CVO Road Glide RR is voorzien van een stuurklem waarin het nummer van de gelimiteerde serie is gegraveerd. Die serienummers lopen van 1 tot en met 131 – verwijzend naar het indrukwekkende aantal ‘cubic inches’ aan cilinderinhoud. De RR is voorlopig (?) enkel in de VS van A verkrijgbaar, voor een forse 110.000 dollar – omgerekend 102.828 euro. Zijn er kandidaten in de zaal?