2025 Honda Gold Wing viert 50 jaar luxe touren
De Gold Wing is al een halve eeuw onder ons. Om dat te vieren, geeft Honda zijn luxe-tourer een aantal speciale accenten, kleuren, verbeterde functionaliteiten en infotainment kwaliteit en, ha ja, Euro5+ conformiteit. Een overzicht van wat je mag verwachten van de 2025 Gold Wing 1800:
Persbericht:
- Unieke kleurstellingen en badges voor de Gold Wing 50th Anniversary modellen
- Speciaal gelimiteerd schaalmodel toont zowel de eerste als de laatste generatie Gold Wings
- Verbeterde connectiviteit en infotainment functionaliteit
- Euro5+ conformiteit
Aalst, 4 februari 2025 – De Honda Gold Wing, die in 2025 50 jaar toeren viert, vertegenwoordigt al sinds de introductie als naakte 1.000cc-machine een halve eeuw geleden het ultieme op het gebied van reizen op twee wielen.
In die vijf decennia is Honda’s paradepaardje voor toertochten gegroeid in omvang en cilinderinhoud en heeft het nieuwe niveaus van comfort, luxe en technologie geïntroduceerd bij motorrijden. Voor MJ25 hebben de Gold Wing en Gold Wing Tour een aantal detailwijzigingen ondergaan om ze de referentie te laten blijven voor langeafstand-tourers.
De 2025 GL1800 Gold Wing Tour 50th Anniversary editie is een eerbetoon aan de iconische Gold Wing-modellen uit het verleden, met twee nieuwe suggestieve lakkleuren en unieke badges. De opvallende combinatie van Eternal Gold en Mahogany Brown Metallic, die de GL1500 uit 1988 volgt, is subtiel bijgewerkt voor 2025. Daarnaast is er een verfijnde Bordeaux Red Metallic lak die is afgewerkt met zwarte en gouden graphics en discrete gouden belettering en details.
Embleem
Op de middenconsole en Smart Key prijkt het Gold Wing-embleem, met 50th Anniversary en ‘since 1975 ‘ details. Het strakke 3D tweekleurige chroomdesign combineert de kracht en waardigheid van een leeuwenkop met de majestueuze vleugels van een adelaar die klaar staat om met open klauwen toe te slaan. Het uitgebreide digitale dashboard is ook vernieuwd om een unieke opstartanimatie weer te geven.
Om ook deze belangrijke verjaardag te vieren, zullen de eerste 2025 Gold Wing 1800 Anniversary modellen die in Europa verkocht worden, een exclusieve, gelimiteerde replica op halve schaal bevatten. Dit hoogwaardige verzamelobject, met afmetingen van 11 inch lang en 6 inch hoog, belicht op prachtige wijze de evolutie van de Gold Wing, met aan de ene kant het originele ontwerp en aan de andere kant het huidige model.
2025 updates
Om de reputatie van de Gold Wing als platform voor niet alleen comfort maar ook technologische innovatie hoog te houden, krijgen alle GL1800 Gold Wings voor MJ25 upgrades voor zowel audio als connectiviteit voor de rijder/passagier, met draadloze Apple CarPlay en Android Auto functionaliteit – al blijft de optie met kabel ook beschikbaar – en nieuwe, verbeterde luidsprekers van het audiosysteem voor een rijk geluid van hoge kwaliteit bij alle snelheden.
De laatste revisies van de MJ25 zijn gebaseerd op de toevoeging van een O2-sensor en updates van de instellingen van de ECU, waardoor de Gold Wing en Gold Wing Tour voldoen aan Euro 5+.
De MJ25 GL1800 Gold Wing Tour 50th Anniversary DCT & Airbag zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuropties:
- Eternal Gold en Mahogany Brown Metallic
- Bordeaux Red Metallic
The MJ25 GL1800 Gold Wing Tour DCT & Airbag zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuropties:
- Digital Silver Metallic
De GL1800 Gold Wing is exclusief verkrijgbaar in een prachtige, gloednieuwe Mat Ballistic Black 50th Anniversary edition lak, afgewerkt met full size, subtiel afgezwakte Gold Wing logo’s op de koffers.
Een halve eeuw Gold Wings: een overzicht
1972: Het begin
Er wordt een nieuw ontwerpteam samengesteld onder leiding van Soichiro Irimajiri, die in de jaren 60 verantwoordelijk was voor het ontwerp van Honda’s vijf- en zescilinder wegracemotoren. Hun opdracht is om de uiterste grenzen van het Grand Touring-concept te verkennen. Hoe verfijnd en luxueus kan een motorfiets zijn als hij van meet af aan is ontworpen als een machine om grote afstanden mee af te leggen? Het team creëert het topgeheime M1-prototype. Aangedreven door een vloeistofgekoelde, horizontaal geplaatste zescilindermotor met cardanaandrijving – kenmerken die later ook hun weg zullen vinden naar de productie Gold Wing – combineert de M1 uitmuntende prestaties met ongeëvenaard raffinement.
1975: GL1000 Gold Wing
De eerste Gold Wing in productie is een revolutie die nieuwe mogelijkheden opent voor langeafstandsreizen met een motorfiets. Met een vermogen van wereldklasse uit zijn unieke vloeistofgekoelde, horizontaal geplaatste viercilindermotor van 999cc combineert de GL1000 Gold Wing ongeëvenaarde snelheid over het hele land met een niveau van raffinement dat nog nooit eerder op twee wielen is ervaren. Gold Wing-klanten herdefiniëren toertochten, rijden verder en sneller dan ooit tevoren, vol vertrouwen in een machine die vanaf het begin een legendarische reputatie genoot op het gebied van volledige betrouwbaarheid. In 1976 viert Honda het succes van de Gold Wing met het verbluffende Gold Wing Limited Edition-model, en in 1979 opent de eerste Honda of America-fabriek haar deuren, wat aangeeft dat 80 procent van de Gold Wing-productie wordt geëxporteerd naar de Verenigde Staten.
1980: GL1100 Gold Wing & GL1100 Gold Wing Interstate
De GL1000 tartte categorisering met zijn mix van superbikevermogen en touring comfort, maar met de GL1100 – die werd uitgebracht na vijf jaar intensieve ontwikkeling door de consument – is de Gold Wing nu een Grand Tourer bij uitstek. De grotere motor met een cilinderinhoud van 1.085cc is ontwikkeld met het oog op koppel in plaats van vermogen, terwijl de langere wielbasis voor meer stabiliteit en meer ruimte voor rijder en passagier zorgt. De luchtgeveerde ophanging stelt nieuwe normen voor de rijkwaliteit van motorfietsen. Tegelijkertijd introduceert de GL1100 Interstate het idee van kant-en-klaar toeren, met zijn in de fabriek gemonteerde kuip, koffers en topkoffer.
1982: GL1100 Gold Wing Aspencade
De meest luxueuze Gold Wing tot nu toe biedt een ongeëvenaarde reeks standaard voorzieningen, van LCD-instrumenten en een CB-radio tot een luchtcompressor aan boord.
1985: GL1200 Limited Edition
De marktpositie van de Gold Wing wordt benadrukt door het uit productie nemen van de standaard GL1200 en de introductie van de GL1200 Limited Edition, compleet met computergestuurde brandstofinjectie, een geluidssysteem met vier luidsprekers, cruisecontrol, automatisch nivellerende achterwielophanging, een rijcomputer en metallic goudkleurige lak.
1988: GL1500 Gold Wing
De opdracht is extreem veeleisend: de nieuwe Gold Wing moet stiller, soepeler, sneller, comfortabeler en nog beter in de bochten zijn. Het ontwikkelingsteam van de GL1500 evalueert 15 verschillende machines in 60 prototypefases. Het resultaat is een zescilinder luxetourer die zo goed presteert dat hij een referentie vormt die motorrijden meer dan tien jaar zal domineren.
2001: GL1800 Gold Wing
Na acht jaar ontwikkeling brengt het GL1800-model de Gold Wing naar onvoorstelbare hoogten. Onder leiding van Masanori Aoki, wiens CV ook de CBR250RR, de CBR400RR en de veelgeprezen CBR600F3 omvat, wordt de Gold Wing een dynamische sensatie. In de woorden van Aoki: “Het is mijn taak om meer fun toe te voegen, om een Gold Wing te bouwen met het soort acceleratie en weggedrag dat mensen normaal associëren met sportmachines.” Alternatieve motoren worden getest maar uiteindelijk verworpen en in 2001 wordt de GL1800 gelanceerd. De horizontaal geplaatste zescilindermotor is in een aluminium frame gemonteerd voor een superieure wegligging, handling en stabiliteit. Tijdens de ontwikkeling van de motorfiets worden niet minder dan 20 technologische innovaties gepatenteerd.
2006: Eerste airbag op een motorfiets
Het model uit 2006, dat in eerste instantie in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd, was voorzien van en ’s werelds eerste airbag op een productiemotorfiets, evenals herziene achterlichten en instrumentenpaneel.
2011: Nieuwe styling
De Gold Wing krijgt een nieuwe look onder het stylingconcept ‘majestueuze agressie’. De vitaliteit en opwinding van het rijgedrag en de prestaties van de motor worden weerspiegeld in een uiterlijk dat tegelijkertijd elegant, imposant en dynamisch is. De bagageruimte is vergroot tot 150 liter en een nieuw audiosysteem met zes luidsprekers biedt meerdere aansluitmogelijkheden.
2013: Gold Wing F6B
De op maat gemaakte Valkyrie (1996-2003) en de unieke, gelimiteerde Rune (2003) – beide verkocht in de VS – maakten gebruik van de Gold Wing-motor. In 2013 krijgt de Gold Wing-familie er een echt tweede lid bij met de gestripte, lange en lage Gold Wing F6B: een unieke custom-touring motorfiets met Bagger styling, groots in opwinding en flair.
2014: Gold Wing F6C
Een derde machine neemt de naam Gold Wing over. Laag, gemeen en gespierd, de Gold Wing F6C injecteerde een stoot adrenaline in de power cruiser arena.
2018: GL1800 Gold Wing
De MJ2018 Gold Wing is volledig nieuw vanaf de wielen en heeft een volledig nieuw motorblok en frame, die samen zijn ontworpen om de verpakking te optimaliseren en het rijplezier te maximaliseren.