2025 Husqvarna FE 250 Heritage veelzijdigheidstest
Niet is onmogelijk, maar offroad rijden in Vlaanderen wordt er toch niet gemakkelijker op. Maar moeilijk gaat ook en om dat te bewijzen haalde de MotorNieuws redactie een Husqvarna FE 250 Heritage in huis. Het doel: op zes maanden tijd zoveel mogelijk verschillende offroad activiteiten onder de wielen van de Husky schuiven en aantonen dat wie een enduro koopt, niet gek hoef te zijn. Al helpt dat soms wel …
Heerlijk ding
We moeten het toegeven: de keuze voor de Husqvarna was niet enkel op praktische overwegingen gebaseerd. Akkoord: de 2025 FE 250 vinkt alle vakjes af. Hij is technisch vooruitstrevend, relatief stil, heeft een potent blok, héérlijke ophanging en met de komst van de Brembo remmen, stopt ie beter dan ooit. Brembo leverde ook nog de koppeling en ook daar voel je de vooruitgang. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de quickshifter én tractiecontrole. Elektronica waar tot voor kort enkel kon van gedroomd worden op een off-road. We hebben ‘m een maand in de garage staan en – boude uitspraak – het is de beste enduro waarmee we ooit reden. De nuance daarbij is dat we lang niet met elke beschikbare enduromotor gereden hebben, maar toch… dit ding is gewoon geweldig.
Heritage-uitvoering
Maar we dwalen af. Het ging erom dat we de Husky niet enkel kozen om zijn rijkwaliteiten. Het oog wil immers ook wat en in de ‘Heritage’ uitvoering is deze kwartliter gewoon een streling voor het oog. Met een stevige knipoog naar de Zweedse roots van het merk. Én met de strakke soberheid die het merk al jaren kenmerkt, krijg je een motor die er absoluut schitterend uitziet. Met een verfijnde afwerking en hoogwaardige materialen. Met een prijs van 12.995 euro is hij niet echt goedkoop, maar de gebruikte materialen en de prestaties verantwoorden deze prijs.
To do list
Maar het ging er om dat we een jaar (noem het een seizoen) lang willen aantonen dat je wel degelijk nog je offroad fix kunt halen in dit land. Daarbij geven we ook nog wat praktische tips aan enthousiastelingen die zich ook niet tot één discipline willen beperken. Op de to do list staan:
- Trailrijden op wegen waar dit mag en kan
- Een Endurowedstrijd rijden
- Deelnemen aan een enduro balade
- Meedoen aan een Club Victory event (Spira voor de kenners)
- Een BEX endurance offroad wedstrijd rijden
- Trainingsritten op erkende MX omlopen
- Deelnemen aan een Adventure Academy dag (www.adventure-academy.be)
Breed spectrum
Als we alle vakjes afgevinkt hebben, zullen we niet alleen een heel druk offroad jaar gekend hebben, wellicht varen lijf en leden en de stand van de weegschaal er ook wel bij. We willen ons in elk geval niet beperken tot de lijst en gaan op zoek naar een maximaal aantal uitdagingen, originele ideeën of leuke uitstappen. Een enduro moet voor de meest rijders niet al te veel toegeven op een crossmotoren als je er mee op een MX circuit gaat. Maar daarnaast zijn de mogelijkheden veel groter. We kijken dus uit naar wat de Husqvarna en de rest van 2025 ons zal brengen.
Stay tuned!
De start van de test was alvast een kennismaking, waarbij we voor de gelegenheid de toegang kregen tot een gewezen permanente omloop voor de fotografie. Nu ligt rijden op een privé terrein niet binnen de mogelijkheden van de meeste eigenaars van een enduro. Dus dat deel tellen we niet echt mee in onze queeste om aan te tonen dat offroad rijden wél nog kan in de Lage Landen. Hoe dat allemaal verder verloopt, lees je binnenkort op deze fijne website. Stay tuned!