2wheelclub: motorbibliotheek met jaarabonnement?

Ons oog viel zonet op de webpagina van het Belgische ‘2wheelclub’, een nieuw concept waarbij je middels een betalend lidmaatschap gedurende een jaar met een breed assortiment aan motoren kan rijden. Van een Yamaha R1M over BMW’s nieuwste S1000RR en Ducati’s Panigale V4, tot Kawasaki’s H2 – en een rits lichtere motoren. Is deze ‘motorbibliotheek’ een briljant idee, of toch te mooi om waar te zijn? 

Een opvallend idee, dat is het minste wat je ervan kan zeggen. Je betaalt een lidmaatschap voor één jaar, krijgt een pasje dat toegang verschaft tot ‘een Hub in het Gentse’, hebt de exclusieve (en minder exclusieve) motoren voor het uitkiezen (incl. onderhoud en verzekering), en kunt daar gedurende enkele weken mee rondbollen. Maar de 2wheelclub heeft naar eigen zeggen als hoofdmissie het creëren van een hechte community, met events doorheen het jaar – van groepsritten tot -reizen, met een fotograaf in het kielzog.

Indrukwekkende uitleenlijst

Aftrappen doet het nieuwe concept met een vrij indrukwekkende uitleenlijst: in het assortiment treffen we in volgorde van verschijning een BMW S 1000 RR, een HP4 en S 1000R, een Ducati Panigale V4, Streetfighter V4 en Monster 821, Aprilia’s RS 660, een Yamaha R1M, R7, R6, MT-10 en MT-07. Ook Kawasaki’s zijn voorhanden: van de H2, over de ZX-10R, ZX-6R, Ninja 650 en Z900 tot de Z650. Afsluiten doet de 2wheelclub met een Honda CB650R, een Suzuki GSX-R600 en een KTM RC390.

‘Op de verlanglijst’ staan ook nog de volgende modellen: Aprilia RSV4, BMW M1000RR, Damon Hypersport, Honda CBR 1000RR-R, Kawasaki ZH2, KTM Super Duke Brabus Edition, MV Agusta F3, Suzuki Hayabusa, Triumph Speed Triple RR. Die zouden volgens de eigenaar snel kunnen volgen als het aantal leden de beoogde 20 overstijgt. Momenteel wordt er overigens ook gewerkt aan een ‘Basic’-formule, waarbij ook minder krachtige of exclusieve motoren middels een goedkoper abonnement uitgeleend kunnen worden. 

Lid worden?

Dat kan volgens de webstek als je 24 jaar oud bent, over een vol A-rijbewijs beschikt en 7.350 euro (excl. btw – 8.893,5 incl. btw) kan missen op jaarbasis (maandelijks betalen is mogelijk). In ruil daarvoor krijgt u een code die een jaar geldig is, en toegang verschaft tot de Hub. Elke motor in de catalogus kan gedurende een periode van maximaal drie weken uitgeleend worden – ‘om elk lid de kans te geven het volledige assortiment te gebruiken’. Eerder een timeshare dan een bibliotheeksysteem dus.

Elke motor is volgens de website uitgerust met een remschijfslot met alarm en een Track&Trace-systeem – enerzijds ter preventie van diefstal, anderzijds om eventuele overtredingen van de regels – geen wheelies, burnouts, sneeuwrijden of circuitgebruik, wel verplichte stalling in een garage – te kunnen controleren. Alle motoren zijn volledig verzekerd met een volledige omnium, klinkt het.

Realistisch?

Veel concrete info staat er niet op de website (‘exacte locatie volgt nog’, ‘realisatie pas vanaf we 20 inschrijvingen hebben’,…), de afbeeldingen zijn stuk voor stuk met LensGo.ai – artificiële intelligentie – gegenereerd, en of er überhaupt al één motor beschikbaar is komen we niet te weten. We leggen ons oor daarom even te luister bij oprichter en student bedrijfsbeheer Loïc Beelprez.

“Ik hoop van 2wheelclub echt een groot project te maken”, laat hij ons via LinkedIn weten. “Ons doel is momenteel om inschrijvingen te ontvangen. Zo kunnen we zien of er voldoende vraag is naar het concept of niet. Momenteel is het dus zeker niet de bedoeling dat mensen hun geld al overschrijven: we zullen de betaalaanvragen pas versturen indien we voldoende leden (20, dus) hebben om ook effectief van start te kunnen gaan. In afwachting van dat aantal inschrijvingen, kan ik weinig concrete informatie verstrekken, zoals een exacte locatie.” Zoals hierboven vermeld, staat ook een goedkoper, alternatief lidmaatschap in de steigers: “Dat betekent concreet dat we twee soorten lidmaatschappen zullen aanbieden – Basic en Premium – waarbij die eerste versie een assortiment zal hebben van minder krachtige en unieke motoren – denk aan een Kawasaki Ninja 650, Yamaha R7, Honda CBR650R, Ducati Supersport 950.” 

Wie goed tussen de lijntjes leest, struikelt onvermijdelijk over de losse eindjes in het verhaal. Maar een interessant idee is het wel. Wat denken jullie?

 

 

Overweeg jij een lidmaatschap bij de 2wheelclub?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.