4 minuten vragenvuur na de test van de 2025 Honda NT1100 ES

De Honda NT1100 is de best verkochte touringsfiets in Europa. In minder dan drie jaar werden er liefst 20.000 stuks van verkocht. Met een eerste update van het model wil Honda die leidende rol bestendigen. Benieuwd hoe veel nieuws er in die New Tourer verwerkt zit …

Onze Man in Malaga legde de 2025 Honda NT1100 Electronic Suspension grondig op de rooster.

Motornieuws: Jullie vlogen voor deze test naar Malaga. Een beetje overstromingsgevoelig gebied, om het zacht uit te drukken. Toch vlot kunnen rijden?

German Ooms: “Jazeker. De meeste banen waren zeer goed berijdbaar. Maar op de kleinere wegen was het soms opletten voor de restanten van de modderstromen die er gepasseerd zijn. Het waren eigenlijk perfecte testomstandigheden voor een all-road als de Africa Twin.”

Motornieuws: De NT deelt heel wat onderdelen met die Africa Twin. Maar daar had je allicht weinig aan?

Ooms: “Inderdaad. Blok, frame en een belangrijk deel van de elektronica zijn identiek aan die van de Africa Twin. Maar zoals je weet, is Honda meesterlijk in het bouwen van totaal verschillende motoren rond eenzelfde platform. En dat is ook hier het geval. De NT1100 is niet alleen een comfortabele reismachine, het is ook een motorfiets die perfect inzetbaar is voor woon- werkverkeer. Dat was al zo bij de uitgaande versie en dat geldt nog meer voor deze nieuwe NT.”

Drie kleuren in de 2025 Honda NT1100 line up.

Motornieuws: Hoe bedoel je?

Ooms: “Wel, onderin en in het middengebied werd het blok een stukje sterker. De tweecilinder is daardoor nog gemakkelijker te rijden. Maar ook aan de automatische versnellingsbak (DCT) werden detailverbeteringen aangebracht. Die resulteren vooral in een nog soepeler rijgedrag. Dat merk je heel duidelijk wanneer je bijvoorbeeld rechtsomkeer wil maken in een smal straatje. De eerste reactie van de DCT op het gas werd een stuk rustiger. Ook de nieuwe elektronisch gestuurde vering is een belangrijke verbetering. Die brengt rust in het rijwielgedeelte.

Motornieuws: De bediening van de regelbare ruit was een minpunjte bij de NT. Is daar ook aan gewerkt?

Ooms: “Jazeker. Die is nu vlot met één hand te verstellen, ook tijdens het rijden. De Japanner die dit systeem ontwikkelde, was aanwezig op de presentatie. Die heb ik na de rit uiteraard getrakteerd op een goeie cerveza. Puur uit respect!

Veel en schoon volk op de test van de 2025 Honda NT1100 ES

Motornieuws: Zo kennen we je … En de bediening van het dashboard?

Ooms: “Wel, de cerveza voor die ingenieur heb ik noodgedwongen zelf moeten opdrinken. Op het stuur staan niet minder dan 21 knoppen om de elektronica te bedienen. Dat is heel wat. Bovendien is de menustructuur niet ‘intuïtief’ zoals men dat zo mooi omschrijft. Neen, dat kan beter. Uiteraard is het een ander verhaal wanneer je voor een langere periode met de NT rijdt. Dan vind je een schat aan informatie in het dashboard en druk je allicht niet meer op de claxon wanneer je de knipperlichten wil activeren. Het viel me wel op dat als je in Spanje claxonneert, de meeste vrouwen je vriendelijk toezwaaien. Zo heeft elk nadeel z’n voordeel hé …”

"Bedoel je nu echt dat je niet naar mij wou claxonneren, maar gewoon links moest afslaan??"

Motornieuws:  Jaja … De test viel samen met de finale van de MotoGP. Hebben jullie live kunnen kijken?

Ooms: “Jazeker! Na het middageten zijn we in het restaurant gebleven en hebben we met z’n allen gekeken. Uiteraard was het voor de aanwezige Japanse ingenieurs niet het beste moment van de dag. Maar ze zijn sportief en strijdlustig. En ze vertelden me in hun beste Jengels (kruising tussen Japans en Engels) dat er in Japan hard gewerkt wordt aan nieuwe ontwikkelingen die het logo van HRC opnieuw de glans en de uitstraling moeten geven van weleer. Awel, daar werd ik nu instant gelukkig van …”

Motornieuws: Wij ook! Goede vlucht terug.

Glibberige wegen worden in Spanje door een nieuw verkeersbord aangekondigd.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.