75 jaar Grand Prix: de definitieve retro-kleuren
Dit weekend viert de (Moto)GP z’n 75ste verjaardag. Alle MotoGP-teams moeten daarom in retro-kleuren de baan op dit weekend. Gisteren dachten we even na over welke kleuren het best zouden passen. Vandaag zijn alle kleuren bekend. En als je het ons vraagt mogen ze in de MotoGP elk weekend hun 75ste verjaardag vieren, want sommige motoren zien er ongemeen cool uit. Anderen dan weer wat minder.
Ducati: Marlboro
Het was óf Marlboro of het zilver van hun eerste GP-racer, maar het werd dus terug naar 2004 voor Ducati. Een paar leuke details zijn de manier waarop de kont verwijst naar die van de allereerste Desmosedici van 2004. Maar ze laten toch ook wat steekjes vallen. Zo had Lenovo in het zwart op een witte achtergrond een stuk beter in het Marlboro-thema gepast als je het ons vraagt. Extra punten voor Enea Bastianini trouwens, die zal rijden in een KYT-helm in de kleuren van GP-legende Mike Hailwood,
VR46 Ducati
Uiteraard zou er verwezen worden naar de grote baas. Maar de grote baas z’n verleden van aparte kleurstellingen kennende is dit toch wel teleurstellend. Er wordt verwezen naar de zon en de maan zoals die op Valentino Rossi’s helm van 2018 stond. Maar dat is het zowat. Waarbij de bonte sponsorkleuren elke eerbetoon wegstoppen. Teleurstellend.
Gresini: Fausto
Deze wisten we te voorspellen. Zo’n beetje de enige die we juist hadden… Het Gresini-team verwijst naar het verleden van stichter Fausto Gresini en diens Garelli waarmee hij ooit hoge toppen scheerde in de 125cc. De spnsoren werden daarbij naar achter verwezen voor een simpele, Italiaanse tricolore. Leuk detail is de retro ‘Desmo’ op de kuip.
Pramac: Nieto
De meest verrassende kleurstelling wellicht. En een zeer geslaagde. Het Pramac Team eert Angel Nieto met de kleurstelling van diens Garelli 125 waarmee hij in 1984 wereldkampioen werd. Met 12 + 1 wereldtitels (de man was extreem bijgelovig) is Nieto na Agostini de GP-rijder met het meeste titels.
Trackhouse Aprilia: ‘Murica
Het Amerikaanse Trackhouse eert de Amerikaanse rijders als Freddie Spencer en Kenny Roberts met hun Aprilia. Veruit het minst geslaagde eerbetoon van allemaal als je het ons vraagt, maar goed. Amerikanen en stijl…
Aprilia Factory: Perla Nera
Dan doet het Aprilia fabrieksteam het vele malen beter. Dat het team ook geen sponsorverplichtingen heeft maakt het uiteraard een stuk makkelijker om in het verleden te duiken. Aprilia koos voor de Chesterfield RS250 ‘zwarte parel’ waarmee Max Biaggi vanaf 1994 drie opeenvolgende keren kampioen werd in de 250cc. Een mens zou zowaar heimwee krijgen naar de tijden van coole sigarettenreclame. Pol Espargaro draagt ook de bijhorende Biaggi-helm, wat extra punten zijn.
Yamaha: Ago
Yamaha verwijst naar hun eerste GP500-titel die ze in 1975 behaalden met Giacomo Agostini, nog steeds de meest succesvolle GP-coureur van allemaal. De rood/witte fabriekskleuren van die tijd werken altijd goed, al had Monster misschien wat inschikkelijker mogen zijn en met zwarte letters op witte achtergrond werken.
HRC Honda: Spencer
Misschien wel onze favoriet. Het Honda-fabrieksteam keert terug naar de HRC-kleuren waarmee ze in 1982 debuteerden met hun eerste tweetakt in de 500cc-klasse: de NS500. Freddie Spencer won daarmee z’n debuutrace in Spa Francorchamps in 1982 en de titel in 1983. Mooi is dat Repsol zichzelf helemaal wegcijfert en z’n logo mee heeft aangepast.
LCR Honda: Castrol
Castrol-kleuren werken altijd goed. Zo ook op de LCR-Honda van Johann Zarco. Opvallend is de gele nummerplaat, een verplichting in de GP500 destijds die net zoals op de Yamaha en Honda’s meteen nostalgie oproept.
KTM: MX
Het is moeilijk naar een verleden te verwijzen dat niet bestaat, uiiteraard. KTM houdt het daarom vrij simpel en gebruikt vooral hun blauwe logo waarmee ze in hun begindagen vooral in de modder en het zand bekend zijn geraakt.
GasGas: geen MV
En dan GasGas, dat nog minder verleden heeft in de GP’s dan KTM. Maar was het nu zo moeilijk geweest om het merk GasGas voor één race te vervangen door MV Agusta? Baas Pierer bezit nu eenmaal de helft van de aandelen van het legendarische Italiaanse merk. De klassieke rood/zilver kleurstelling is nu afwezig zijn op de startgrid en dat is een beetje zonde.