75 jaar Grand Prix: de definitieve retro-kleuren

Dit weekend viert de (Moto)GP z’n 75ste verjaardag. Alle MotoGP-teams moeten daarom in retro-kleuren de baan op dit weekend. Gisteren dachten we even na over welke kleuren het best zouden passen. Vandaag zijn alle kleuren bekend. En als je het ons vraagt mogen ze in de MotoGP elk weekend hun 75ste verjaardag vieren, want sommige motoren zien er ongemeen cool uit. Anderen dan weer wat minder.

Ducati: Marlboro

Het was óf Marlboro of het zilver van hun eerste GP-racer, maar het werd dus terug naar 2004 voor Ducati. Een paar leuke details zijn de manier waarop de kont verwijst naar die van de allereerste Desmosedici van 2004. Maar ze laten toch ook wat steekjes vallen. Zo had Lenovo in het zwart op een witte achtergrond een stuk beter in het Marlboro-thema gepast als je het ons vraagt. Extra punten voor Enea Bastianini trouwens, die zal rijden in een KYT-helm in de kleuren van GP-legende Mike Hailwood,

VR46 Ducati

Uiteraard zou er verwezen worden naar de grote baas. Maar de grote baas z’n verleden van aparte kleurstellingen kennende is dit toch wel teleurstellend. Er wordt verwezen naar de zon en de maan zoals die op Valentino Rossi’s helm van 2018 stond. Maar dat is het zowat. Waarbij de bonte sponsorkleuren elke eerbetoon wegstoppen. Teleurstellend.

Gresini: Fausto

Deze wisten we te voorspellen. Zo’n beetje de enige die we juist hadden… Het Gresini-team verwijst naar het verleden van stichter Fausto Gresini en diens Garelli waarmee hij ooit hoge toppen scheerde in de 125cc. De spnsoren werden daarbij naar achter verwezen voor een simpele, Italiaanse tricolore. Leuk detail is de retro ‘Desmo’ op de kuip.

Pramac: Nieto

De meest verrassende kleurstelling wellicht. En een zeer geslaagde. Het Pramac Team eert Angel Nieto met de kleurstelling van diens Garelli 125 waarmee hij in 1984 wereldkampioen werd. Met 12 + 1 wereldtitels (de man was extreem bijgelovig) is Nieto na Agostini de GP-rijder met het meeste titels.

Trackhouse Aprilia: ‘Murica

Het Amerikaanse Trackhouse eert de Amerikaanse rijders als Freddie Spencer en Kenny Roberts met hun Aprilia. Veruit het minst geslaagde eerbetoon van allemaal als je het ons vraagt, maar goed. Amerikanen en stijl…

Aprilia Factory: Perla Nera

Dan doet het Aprilia fabrieksteam het vele malen beter. Dat het team ook geen sponsorverplichtingen heeft maakt het uiteraard een stuk makkelijker om in het verleden te duiken. Aprilia koos voor de Chesterfield RS250 ‘zwarte parel’ waarmee Max Biaggi vanaf 1994 drie opeenvolgende keren kampioen werd in de 250cc. Een mens zou zowaar heimwee krijgen naar de tijden van coole sigarettenreclame. Pol Espargaro draagt ook de bijhorende Biaggi-helm, wat extra punten zijn.

Yamaha: Ago

Yamaha verwijst naar hun eerste GP500-titel die ze in 1975 behaalden met Giacomo Agostini, nog steeds de meest succesvolle GP-coureur van allemaal. De rood/witte fabriekskleuren van die tijd werken altijd goed, al had Monster misschien wat inschikkelijker mogen zijn en met zwarte letters op witte achtergrond werken.

HRC Honda: Spencer

Misschien wel onze favoriet. Het Honda-fabrieksteam keert terug naar de HRC-kleuren waarmee ze in 1982 debuteerden met hun eerste tweetakt in de 500cc-klasse: de NS500. Freddie Spencer won daarmee z’n debuutrace in Spa Francorchamps in 1982 en de titel in 1983. Mooi is dat Repsol zichzelf helemaal wegcijfert en z’n logo mee heeft aangepast.

LCR Honda: Castrol

Castrol-kleuren werken altijd goed. Zo ook op de LCR-Honda van Johann Zarco. Opvallend is de gele nummerplaat, een verplichting in de GP500 destijds die net zoals op de Yamaha en Honda’s meteen nostalgie oproept.

KTM: MX

Het is moeilijk naar een verleden te verwijzen dat niet bestaat, uiiteraard. KTM houdt het daarom vrij simpel en gebruikt vooral hun blauwe logo waarmee ze in hun begindagen vooral in de modder en het zand bekend zijn geraakt.

GasGas: geen MV

En dan GasGas, dat nog minder verleden heeft in de GP’s dan KTM. Maar was het nu zo moeilijk geweest om het merk GasGas voor één race te vervangen door MV Agusta? Baas Pierer bezit nu eenmaal de helft van de aandelen van het legendarische Italiaanse merk. De klassieke rood/zilver kleurstelling is nu afwezig zijn op de startgrid en dat is een beetje zonde.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.