Alpinestars lanceert Tech-Air MX: airbag voor crossers!
Na verschillende airbagsystemen voor weggebruik en z’n vorig jaar gepresenteerde Tech-Air Offroad – waar Onze Man mee aan de slag mocht in Death Valley – heeft Alpinestars een nieuwe variant. Tijdens de MXGP in Lommel onthulde het merk z’n Tech-Air MX: een airbagsysteem voor crossers, dat in 2025 op de markt komt.
Acht jaar in ontwikkeling
Alpinestars doet al sinds 2016 aan datalogging met zijn atleten in de FIM MXGP en AMA Supercross en Motocross, om het geavanceerde activatiealgoritme te ontwikkelen dat de airbagbescherming precies en snel kan activeren in de uitdagende en dynamische omgevingen die MX- en Supercross-rijders tegenkomen – inclusief rijsporen, bermen en verschillende configuraties van sprongen en whoops.
Volledig autonoom
Een wereldprimeur: de Tech-Air MX is een volledig autonoom opererend, actief elektronisch systeem met zes geïntegreerde sensoren. Eén triaxiale versnellingsmeter en één triaxiale gyroscoop. Die sensoren controleren het lichaam van de rijder op schokken of onverwachte bewegingen en communiceren met de computer van het systeem, waarbij het elke milliseconde gegevens verstuurt. Zodra een crash plaatsvindt, activeert het algoritme het activeren van de beschermende Airbag, wat ongeveer 40 ms duurt, afhankelijk van het volume van de airbaggrootte. Het Tech-Air MX-systeem biedt passieve bescherming van CE-niveau 1 op zowel de borst als de rug. Als de Airbag is opgeblazen, biedt hij bovendien actieve bescherming van CE-niveau 1 op de rug, wat vier keer meer bescherming biedt dan de passieve beschermer alleen. De rijder zal de keuze hebben uit drie verschillende modi.
Airbag in een borstprotector
De Tech-Air MX biedt uitgebreide en effectieve bescherming voor het bovenlichaam in een compacte borstbeschermer met een autonoom Airbagsysteem erin verwerkt. MX-rijders kunnen het systeem gemakkelijk dragen als onderdeel van hun uitrusting, waarbij het ongeëvenaarde bescherming moet bieden voor het bovenlichaam tijdens zowel trainingen, wedstrijden als recreatieve ritten. Het Tech-Air MX-systeem kan zowel over als onder de kledij gedragen worden – zolang er maar voldoende ruimte is voor het activeren van de airbag. Het systeem biedt uitstekende ventilatie, heeft een vlakke en lichtgewicht constructie en maximaliseert het comfort en de bewegingsvrijheid.
Makkelijke activatie
Het activeren van de Tech-Air MX is eenvoudig; bevestig gewoon de linker gesp van het systeem aan de borstbeschermer. Een interne magnetische schakelaar detecteert vervolgens dat de linker gesp gesloten is, schakelt automatisch het Airbagsysteem in en activeert het. Als je de linker gesp losmaakt, wordt het systeem automatisch gedeactiveerd en uitgeschakeld. Gebruikers kunnen na een crash zelf makkelijk het gaspatroon vervangen, en de airbag kan 4 tot 6 keer geactiveerd worden voor een nazicht nodig is.
Tot 30 uur rijtijd
De Tech-Air MX is uitgerust met Bluetooth, zodat rijders hun systeem eenvoudig kunnen updaten via de gratis Tech-Air App – van software-updates tot nieuwe algoritmes. Via de app kan je ook de status van het systeem en de levensduur van de batterij controleren, de gebruikershandleiding te raadplegen en ritten registreren. Een volledig opgeladen batterij geeft het systeem ongeveer 30 uur actieve rijtijd. Bovendien bevindt zich op de borstbeschermer een geïntegreerd LED-display dat de operationele status van het systeem, de batterijstatus en de beschikbare rijmodi aangeeft. Het display is voorzien van een oplaadpoort zodat het systeem gemakkelijk en snel kan worden opgeladen.
Beschikbaarheid
Sinds afgelopen weekend kunnen de professionele Alpinestars-atleten aan de slag met de Tech-Air MX, maar rijders zoals u en ik moeten nog even geduld uitoefenen. Alpinestars wil het systeem in de tweede helft van 2025 op de markt brengen, voor een voorlopig onbekende prijs.