Bam: Yamaha presenteert 2025 MT-07!
Yamaha’s MT-07 staat sinds 2014 hoog op de verlanglijstjes van zowel beginnende als doorgewinterde rijders. Anno 2025 krijgt Yamaha’s middenklasse Hypersport een frisse nieuwe look, een update qua specs én een versie met de Y-AMT automatische versnellingsbak.
Nieuw smoeltje
De Yamaha MT-07 van de vierde generatie heeft een gestroomlijnd nieuw uiterlijk dankzij een geheel nieuw kuipwerk en een volledig opnieuw ontworpen multifunctionele LED-koplampunit. Wie goed heeft opgelet, ziet dat het ‘neusschild’ bijzonder veel overeenkomsten vertoont met de nieuwe MT-09. Daarover zullen veel liefhebbers van de MT-reeks niet rouwig zijn, gokken wij.
Rijmodi en elektronica
Dankzij de toevoeging van ride-by-wire (YCC-T) kan de nieuwe MT-07 bogen op een hele reeks elektronische rijhulpsystemen. Zo kan de rijder nu kiezen uit verschillende rijmodi en krijgt hij instelbare tractiecontrole ter beschikking. Voorts zijn ook een Y-AMT-versie en een quickshifter optioneel beschikbaar. Exclusief voor de 2025 MT-07 Y-AMT is cruise control ook standaard, wat het comfort verhoogt en vermoeidheid op de snelweg vermindert. De MT-07 wordt vooraf ingesteld met twee standaard YRC-modi, Sport en Street, met een derde aangepaste instelling die door de gebruiker kan worden gedefinieerd via het TFT-dashboard of de gratis MyRide-app.
Herziene ergonomie
Naast het frisse kuipwerk van de MT-07 zorgt een herziene zithouding voor een sportiever gevoel. Met een smalle taillelijn en een zadelhoogte van 805 mm is de 2025 MT-07 toegankelijk voor een breed scala aan rijders. Vergeleken met het vorige model heeft de nieuwe MT-07 een actievere stuurpositie die 18 mm breder, 22 mm lager en 9,3 mm verder naar achteren staat, terwijl de voetsteunen 10 mm lager zijn gepositioneerd voor meer beenruimte. Ook in de nieuwe tank past 14 liter.
Motorisch
De vierde generatie MT-07 wordt aangedreven door de gekende en gelauwerde 690 cc CP2 270°-paralleltwin, die nog steeds 73,4 pk en 67 Nm presteert, maar nu een pak potenter klinkt. Daarvoor pasten de technici de grootte, vorm en lay-out van de inlaatcomponenten aan, waaronder het luchtfilter, het inlaatkanaal, de inlaattrechter en de inlaatdeksels. Het nieuwe motorgeluid wordt versterkt door vier openingen op de nieuwe tankcover richting de rijder geseind, zoals op grote broer MT-09. Standaard is de MT-07 nu uitgerust met een Assist&Slipper-koppeling.
Rijwielgedeelte
De meest opvallende wijzigingen vallen op het vlak van rijwielgedeelte te noteren: de 2025-versie krijgt immers een dikke 41mm UPSD-vork vooraan en een herwerkte monoshock achteraan gemonteerd. En ook nieuwe, radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen maken vooraan hun opwachting. Het nieuwe stalen buizenframe weegt evenveel als z’n voorganger, maar is tot 13% stijver, terwijl ook het scharnierpunt van de achterbrug opnieuw werd ontworpen. Ondanks alle vernieuwingen weegt de nieuwe MT-07 een kilo minder dan z’n voorganger: 183 kg, rijklaar.
Nieuwe wielen
De 2025 MT-07 maakt gebruik van een gloednieuw wielontwerp dat is vervaardigd met behulp van Yamaha’s gepatenteerde spinforging-techniek. Het proces resulteert in een dunnere en dus lichtere velg zonder aan sterkte in te boeten. Als gevolg daarvan heeft de nieuwste MT-07 wielen die 480 gram lichter zijn dan die van de vorige versie, waardoor een motorfiets is ontstaan met een 4% lagere inertie voor en achter.
TFT
De 2025 MT-07 is uitgerust met een 5″ full-colour dashboard met verschillende lay-outs, een geheel nieuwe knoppenwinkel en connectiviteit via de gratis MyRide App. Rijders kunnen ook de gratis Garmin StreetCross-app installeren en koppelen aan het dashboard van de MT-07 om volledige turn-by-turn-navigatie met real-time verkeersinformatie te bieden. Top!
Kleuren
De nieuwe MT-07 en MT-07 Y-AMT en hun 35kW-versies zullen verkrijgbaar zijn in de drie kleurstellingen: Ice Storm, Icon Blue en Tech Black. Op prijzen en beschikbaarheid is het voorlopig nog even wachten.