Benda mikt met kwartliter boxer vol op Europa
Zopas opgedoken patenttekeningen van het Chinese Benda wijzen onomwonden op de komst van een nieuwe roadster: de weinig origineel genaamde BD250-3B. Wél origineel is de motorconfiguratie van de kwartliter nieuwkomer. Die doet immers fors denken aan de iconische boxerblokken van BMW – zij het in een moderne versie…
De BD250-3B laat duidelijk zien waar Benda’s inspiratie vandaan komt: klassieke BMW boxer-modellen zoals de R51/3 en R69S. Toch is het geen directe kopie. Waar BMW’s klassieke boxers luchtgekoeld waren, is de BD250-3B watergekoeld, wat betere thermische stabiliteit en hogere prestaties mogelijk maakt. Nu ja, wat heet, met een 250cc’tje.
25 tot 30 pk
Neen, officiële vermogens- en koppelcijfers krijgen we voorlopig niet te lezen. Maar verschillende media maken gewag van 25 tot 30 pk, wat best fors zou zijn voor een blokje met deze inhoud. Al zal het vermoedelijk een pak meer toeren draaien dan een traditioneel boxerblok om die prestaties te leveren. De moderne constructie met verticale doorstroming van de cilinders doet denken aan BMW’s aanpak sinds 2013, wat een relatief hoge literopbrengst doet vermoeden. De vermogenscurve zal vermoedelijk meer gericht zijn op sportief rijden bij hogere toerentallen dan op koppel in het lage toerentalbereik. In combinatie met het typische laag zwaartepunt van zo’n boxer, belooft dat alvast een pak stuurplezier.
Kettingaandrijving
Ook andere ontwerpkeuzes wijken af van het BMW-succesrecept. Zo kiest Benda voor kettingaandrijving in plaats van de cardanaandrijving die BMW traditioneel gebruikt bij haar boxer-modellen. Die ketting loopt niet in rechte lijn naar het blok toe, wel via een vrij complexe achterwielophanging. Het frame zelf bestaat dan weer uit dikke stalen buizen die van het achterframe naar het balhoofd lopen, boven de motor die als dragend deel fungeert. De voorvork lijkt dan wel op een girdervork, maar zou een conventionele vork met bekleding zijn, als we de berichtgeving erop naslaan. Oogt wel knap, zo!
Prijs en beschikbaarheid
Op de prijzen en beschikbaarheid is het – gezien de conceptfase van deze Benda BD250-3B – uiteraard nog even wachten. Al verrasten de Chinezen al vaker met érg behapbare prijskaartjes. En wie weet op termijn zelfs met een grote broer voor de 250. Aan ambitie alvast geen gebrek.