Benda mikt met kwartliter boxer vol op Europa

Zopas opgedoken patenttekeningen van het Chinese Benda wijzen onomwonden op de komst van een nieuwe roadster: de weinig origineel genaamde BD250-3B. Wél origineel is de motorconfiguratie van de kwartliter nieuwkomer. Die doet immers fors denken aan de iconische boxerblokken van BMW – zij het in een moderne versie…

De BD250-3B laat duidelijk zien waar Benda’s inspiratie vandaan komt: klassieke BMW boxer-modellen zoals de R51/3 en R69S. Toch is het geen directe kopie. Waar BMW’s klassieke boxers luchtgekoeld waren, is de BD250-3B watergekoeld, wat betere thermische stabiliteit en hogere prestaties mogelijk maakt. Nu ja, wat heet, met een 250cc’tje.

25 tot 30 pk

Neen, officiële vermogens- en koppelcijfers krijgen we voorlopig niet te lezen. Maar verschillende media maken gewag van 25 tot 30 pk, wat best fors zou zijn voor een blokje met deze inhoud. Al zal het vermoedelijk een pak meer toeren draaien dan een traditioneel boxerblok om die prestaties te leveren. De moderne constructie met verticale doorstroming van de cilinders doet denken aan BMW’s aanpak sinds 2013, wat een relatief hoge literopbrengst doet vermoeden. De vermogenscurve zal vermoedelijk meer gericht zijn op sportief rijden bij hogere toerentallen dan op koppel in het lage toerentalbereik. In combinatie met het typische laag zwaartepunt van zo’n boxer, belooft dat alvast een pak stuurplezier.

Kettingaandrijving

Ook andere ontwerpkeuzes wijken af van het BMW-succesrecept. Zo kiest Benda voor kettingaandrijving in plaats van de cardanaandrijving die BMW traditioneel gebruikt bij haar boxer-modellen. Die ketting loopt niet in rechte lijn naar het blok toe, wel via een vrij complexe achterwielophanging. Het frame zelf bestaat dan weer uit dikke stalen buizen die van het achterframe naar het balhoofd lopen, boven de motor die als dragend deel fungeert. De voorvork lijkt dan wel op een girdervork, maar zou een conventionele vork met bekleding zijn, als we de berichtgeving erop naslaan. Oogt wel knap, zo!

Prijs en beschikbaarheid

Op de prijzen en beschikbaarheid is het – gezien de conceptfase van deze Benda BD250-3B – uiteraard nog even wachten. Al verrasten de Chinezen al vaker met érg behapbare prijskaartjes. En wie weet op termijn zelfs met een grote broer voor de 250. Aan ambitie alvast geen gebrek.

 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.