BMW onthult R20-concept
We kondigden z’n komst eind vorige week al aan, en afgelopen weekend was het zover: BMW onthulde zijn R20-concept in de schilderachtige omgeving van Villa d’Este aan het Comomeer. Een erg knap staaltje ontwerp en techniek, met een 2-liter boxermotor in het frame!
2-liter boxer
Het BMW R20-concept is de Big Boxer Roadster bij uitstek van het bedrijf uit München. Het pronkstuk van de R20 is de lucht- en oliegekoelde Big Boxer motor met een cilinderinhoud van 2.000cc. Voor de conceptmotor zijn nieuwe cilinderkopdeksels, een nieuw riemdeksel en een nieuwe oliekoeler ontwikkeld, zodat de olieleidingen gedeeltelijk verborgen kunnen worden gemonteerd.
Hotter than pink
De aluminium brandstoftank is opnieuw ontworpen in de vooruitstrevende ‘hotter than pink’-kleurstelling die al in de jaren 70 van de vorige eeuw werd ontwikkeld. Het BMW R20-concept is uitgedost met gepolijste en geanodiseerde aluminium cilinderkopdeksels, riemkap, kelken, de Paralever veerpoot , de voetsteuntjes en de bronskleurige ISR remklauwen.
Aura van DRL
De ledkoplamp wordt afgebakend door een 3D-geprinte aluminium ring met geïntegreerde dagrijverlichting. De hoofdkoplamp lijkt optisch te zweven in het midden van deze ring met dagrijverlichting. Het achterlicht is perfect geïntegreerd in het zadel, dat is gestoffeerd met gewatteerd zwart Alcantara en fijnkorrelig leer.
Visueel hoogtepunt
Het frame is volledig opnieuw ontworpen, met een zwart hoofdframe van chroom-molybdeenstalen buizen. Aan de voorkant zit een 17-inch zwart spaakwiel met een 120/70 band. Aan de achterkant een vol 17-duimswiel met een 200/55 slof eromheen. Radiaal gemonteerde ISR remklauwen voor en achter zorgen voor de nodige vertraging, met een forse set-up van zes zuigers voor- en vier zuigers achteraan. De BMW Paralever is volledig nieuw en bijgespijkerd voor gebruik in combinatie met de prachtige chroom-moly dubbelzijdige achterbrug. De blootliggende cardanas is overgenomen van de R 18 – het visuele hoogtepunt op die machine – is ingekort en aangepast voor roadstergebruik. Voor- en achteraan zijn volledig instelbare Öhlins Blackline ophangingscomponenten gebruikt. De R20 heeft een balhoofdhoek van 27,5° en een wielbasis van 1.550 mm.
Productierijp
“Het R20-concept is een gedurfde interpretatie van het DNA van BMW Motorrad,” zegt Alexander Buckan, Hoofd Design bij BMW Motorrad. “Hij combineert moderne technische elementen met klassiek roadster-design. Zijn oversized proporties en minimalistische esthetiek geven hem een onmiskenbaar karakter.” Maar nog belangrijker: de R20 lijkt – op enkele aanpassingen na – klaar voor productie. Krijgen we de definitieve versie al te zien op EICMA?