BMW onthult R20-concept

We kondigden z’n komst eind vorige week al aan, en afgelopen weekend was het zover: BMW onthulde zijn R20-concept in de schilderachtige omgeving van Villa d’Este aan het Comomeer. Een erg knap staaltje ontwerp en techniek, met een 2-liter boxermotor in het frame!

2-liter boxer

Het BMW R20-concept is de Big Boxer Roadster bij uitstek van het bedrijf uit München. Het pronkstuk van de R20 is de lucht- en oliegekoelde Big Boxer motor met een cilinderinhoud van 2.000cc. Voor de conceptmotor zijn nieuwe cilinderkopdeksels, een nieuw riemdeksel en een nieuwe oliekoeler ontwikkeld, zodat de olieleidingen gedeeltelijk verborgen kunnen worden gemonteerd. 

Hotter than pink

De aluminium brandstoftank is opnieuw ontworpen in de vooruitstrevende ‘hotter than pink’-kleurstelling die al in de jaren 70 van de vorige eeuw werd ontwikkeld. Het BMW R20-concept is uitgedost met gepolijste en geanodiseerde aluminium cilinderkopdeksels, riemkap, kelken, de Paralever veerpoot , de voetsteuntjes en de bronskleurige ISR remklauwen.

 

 

 

Aura van DRL

De ledkoplamp wordt afgebakend door een 3D-geprinte aluminium ring met geïntegreerde dagrijverlichting. De hoofdkoplamp lijkt optisch te zweven in het midden van deze ring met dagrijverlichting. Het achterlicht is perfect geïntegreerd in het zadel, dat is gestoffeerd met gewatteerd zwart Alcantara en fijnkorrelig leer.

Visueel hoogtepunt

Het frame is volledig opnieuw ontworpen, met een zwart hoofdframe van chroom-molybdeenstalen buizen. Aan de voorkant zit een 17-inch zwart spaakwiel met een 120/70 band. Aan de achterkant een vol 17-duimswiel met een 200/55 slof eromheen. Radiaal gemonteerde ISR remklauwen voor en achter zorgen voor de nodige vertraging, met een forse set-up van zes zuigers voor- en vier zuigers achteraan. De BMW Paralever is volledig nieuw en bijgespijkerd voor gebruik in combinatie met de prachtige chroom-moly dubbelzijdige achterbrug. De blootliggende cardanas is overgenomen van de R 18 – het visuele hoogtepunt op die machine – is ingekort en aangepast voor roadstergebruik. Voor- en achteraan zijn volledig instelbare Öhlins Blackline ophangingscomponenten gebruikt. De R20 heeft een balhoofdhoek van 27,5° en een wielbasis van 1.550 mm.

Productierijp

“Het R20-concept is een gedurfde interpretatie van het DNA van BMW Motorrad,” zegt Alexander Buckan, Hoofd Design bij BMW Motorrad. “Hij combineert moderne technische elementen met klassiek roadster-design. Zijn oversized proporties en minimalistische esthetiek geven hem een onmiskenbaar karakter.” Maar nog belangrijker: de R20 lijkt – op enkele aanpassingen na – klaar voor productie. Krijgen we de definitieve versie al te zien op EICMA?

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.