BMW pakt uit met vierklapper: dit zijn de 2025 M 1000 RR, S 1000 RR, M 1000 R én S 1000 R!
Ook BMW Motorrad wacht niet tot de poorten van de Fiero Milano volgende week dinsdag openzwaaien voor de EICMA-beurs van 2025. De Duitse motorbouwer loste zonet vier (!) grondig vernieuwde modellen voor 2025, zowel qua looks als prestaties. Van de M 1000 RR tot de S 1000 R en alles daar tussenin. Wij loodsen je er graag even doorheen!
BMW M 1000 RR
De nieuwe M 1000 RR – M RR voor de vrienden – krijgt voor 2025 een forse portie peper in de bilnaad: de vier-in-lijnmotor presteert nu 4 kW (6 pk) meer en peikt op 160 kW (218 pk) door een amalgaam aan ingrepen. Het kuipwerk kreeg een make-over, inclusief nieuwe M Winglets 3.0, met drastisch toegenomen downforce. Verder is het Flex Frame verder ontwikkeld en bevat nu een nieuwe motorsteun aan de linkerkant.
Maar ook de elektronica kreeg heel wat updates. De Dynamic Traction Control (DTC) beschikt nu over de nieuwe Slide Control-functie (middels hellingshoeksensoren). DTC wordt vanaf nu onderverdeeld in Slip Control en Slide Control, terwijl ook de nieuwe Brake Slide Assist-functie van BMW Race ABS Pro hun intrede maken. In combinatie met het M-snelgas, resulteert dit in aanzienlijk betere prestaties en controle.
Net als voorheen zijn er twee versies van de nieuwe M RR verkrijgbaar: de M 1000 RR basisvariant in de primaire kleur Lightwhite Uni en de M 1000 RR M Competition in de primaire kleur Blackstorm Metallic, elk gecombineerd met graphics in M-kleuren.
- – 218 pk (+6 pk)
- – Voldoet aan de Euro 5+ emissienormen
- – Revisie van de motor: Cilinderkop met nieuw poortontwerp, nieuwe verbrandingskamervorm, titanium kleppen, nieuwe motorsteunen
- – Titanium uitlaatsysteem met gewijzigde cilinderkopflenzen, ovale headerinlaten en gewijzigde voordemper
- – M-snelgas (draaihoek 58 graden)
- – Frame met nieuwe motorsteun links en gewijzigde flex in het balhoofd
- – Dynamische Tractie Controle (DTC) met nieuwe Slide Control-functie via IMU voor een gecontroleerd uitbrekend achterwiel bij acceleratie
- – ABS Pro met nieuwe Brake Slide Assist-functie via IMU voor driften bij het remmen en ABS Pro-instelling “Slick”.
- – Nieuwe M Winglets 3.0 gemaakt van CFK
- – Nieuw kuipontwerp
- – Kuip, voorwielcover en bellypan nu van kunststof
- – M Aero wieldoppen gedemonteerd
BMW S 1000 RR
De S 1000 RR – zeg maar ‘Double-R’ – is een stukje verder verfijnd, met het oog op circuitgebruik. Het M-snelgas zorgt ervoor dat de S 1000 RR nog directer reageert op elk commando op het gashendel, nieuwe winglets zorgen voor meer downforce, een nieuwe voorwielkap met geïntegreerde remkanalen verbetert de koeling van de remmen en nieuw kuipwerk op de flanken zorgt voor een opvallender design.
De Pro-rijmodi zijn nu standaard, inclusief extra “Race Pro”-modi, twee extra combinaties van gasrespons en motorkoppel, evenals de functies Engine Brake en Hill Start Control Pro, instelbaar ABS met vijf niveaus in de “Race Pro”-modi en de ABS-instelling “Slick”. Dynamic Brake Control (DBC) is ook een nieuwe standaardfunctie.
De nieuwe S 1000 RR wordt aangeboden in drie kleurtjes: de basisvariant in Blackstorm Metallic, de Sport modelvariant in Bluestone Metallic met matte graphics en de M Motorsport variant in Lightwhite Uni/M Motorsport in combinatie met het M-pakket.
- – Nieuwe winglets
- – Voldoet aan de Euro 5+ emissienormen
- – Standaard Pro rijmodi
- – M-snelgas (58 graden draaihoek)
- – Zijkuipen in nieuw design
- – Nieuwe voorwielkap voor remkoeling
BMW M 1000 R
Voor het komende seizoen heeft de M 1000 R (M R) een dynamischer design gekregen met een dubbele koplamp die parallel loopt met de RR-modellen en het M-logo in de luchtinlaat tussen de koplampen.
De nieuwe M 1000 R is leverbaar als basisvariant in de kleurstelling Lightwhite Uni/M Motorsport en in de nieuwe kleur White Aluminium Metallic Matt. In de M Competition-uitrustingsvariant is deze kleurstelling ook verkrijgbaar naast de kleurstelling Blackstorm metallic/M Motorsport. In alle kleurenschema’s zijn het achterframe en de achterbrug van het nieuwe modeljaar uitgevoerd in Platinum Grey Metallic. De winglets zijn afgewerkt met zwarte structuurlak en de covers voor de koppeling en generator zijn ook zwart gecoat.
De DTC van de tractiecontrole is ook herzien. De software is afgeleid van de RR-modellen en zorgt in combinatie met het M-snelgas voor een merkbare verbetering, vooral in de Race-modus voor circuitdagen.
- – Dual-flow ledkoplamp
- – Voldoet aan de Euro 5+ emissienormen
- – M-snelgas (draaihoek 58 graden)
- – Winglets in zwarte structuurlak
- – Koppelings-/generatordeksels in zwart
- – Achterframe en achterbrug in platinagrijs
BMW S 1000 R
De S 1000 R – ofwel Single-R – rolt in 2025 van de band met een nog krachtigere vier-in-lijnmotor van 125 kW (170 pk). Een kortere eindoverbrenging is een troef bij spurtjes, terwijl de geoptimaliseerde standaard Shift Assistant Pro nog soepeler schakelen aanmoedigt. In combinatie met het nieuwe M-snelgas resulteert dit in een aanzienlijk dynamischere setup en merkbaar betere acceleratie in alle situaties. Daarnaast profiteert de DTC van de tractiecontrole van de S 1000 R van de herzieningen aan de DTC van de M 1000 R, waardoor de prestaties nog verder verbeteren.
De nieuwe Single-R krijgt ook de nieuwe dubbele ledkijkers die zijn afgeleid van de RR-modellen, voor een opvallender uiterlijk. In de uitgebreide standaarduitrusting van de S 1000 R treffen we onder andere de motorweerstandsregeling (MSR) met configureerbare “Engine Brake”, een korte kentekenplaathouder, een USB-C laadpunt onder het zadel en de intelligente noodoproep E-Call.
De nieuwe Single-R wordt aangeboden in drie aantrekkelijke kleurstellingen: de basisvariant in Blackstorm Metallic, de Sport-uitvoering in het geweldige Bluefire/Mugiallo Yellow en in combinatie met het M-pakket in Lightwhite Uni/M Motorsport.
- – Dubbele ledkoplamp
- – Voldoet aan de Euro 5+ emissienormen
- – 170 pk (+5 pk)
- – M-snelgas (58 graden draaihoek)
- – Motorweerstand koppelregeling (MSR)
- – Geoptimaliseerde quickshifter
- – Kortere eindoverbrenging
- – USB-C oplaadaansluiting onder het zadel
- – Korte kentekenplaathouder
- – Intelligente noodoproep E-Call