BMW pakt uit met vierklapper: dit zijn de 2025 M 1000 RR, S 1000 RR, M 1000 R én S 1000 R!

Ook BMW Motorrad wacht niet tot de poorten van de Fiero Milano volgende week dinsdag openzwaaien voor de EICMA-beurs van 2025. De Duitse motorbouwer loste zonet vier (!) grondig vernieuwde modellen voor 2025, zowel qua looks als prestaties. Van de M 1000 RR tot de S 1000 R en alles daar tussenin. Wij loodsen je er graag even doorheen!

BMW M 1000 RR

De nieuwe M 1000 RR – M RR voor de vrienden – krijgt voor 2025 een forse portie peper in de bilnaad:  de vier-in-lijnmotor presteert nu 4 kW (6 pk) meer en peikt op 160 kW (218 pk) door een amalgaam aan ingrepen. Het kuipwerk kreeg een make-over, inclusief nieuwe M Winglets 3.0, met drastisch toegenomen downforce.  Verder is het Flex Frame verder ontwikkeld en bevat nu een nieuwe motorsteun aan de linkerkant.

Maar ook de elektronica kreeg heel wat updates. De Dynamic Traction Control (DTC) beschikt nu over de nieuwe Slide Control-functie (middels hellingshoeksensoren). DTC wordt vanaf nu onderverdeeld in Slip Control en Slide Control, terwijl ook de nieuwe Brake Slide Assist-functie van BMW Race ABS Pro hun intrede maken. In combinatie met het M-snelgas, resulteert dit in aanzienlijk betere prestaties en controle.

Net als voorheen zijn er twee versies van de nieuwe M RR verkrijgbaar: de M 1000 RR basisvariant in de primaire kleur Lightwhite Uni en de M 1000 RR M Competition in de primaire kleur Blackstorm Metallic, elk gecombineerd met graphics in M-kleuren.

  • – 218 pk (+6 pk)
  • – Voldoet aan de Euro 5+ emissienormen
  • – Revisie van de motor: Cilinderkop met nieuw poortontwerp, nieuwe verbrandingskamervorm, titanium kleppen, nieuwe motorsteunen
  • – Titanium uitlaatsysteem met gewijzigde cilinderkopflenzen, ovale headerinlaten en gewijzigde voordemper
  • – M-snelgas (draaihoek 58 graden)
  • – Frame met nieuwe motorsteun links en gewijzigde flex in het balhoofd
  • – Dynamische Tractie Controle (DTC) met nieuwe Slide Control-functie via IMU voor een gecontroleerd uitbrekend achterwiel bij acceleratie
  • – ABS Pro met nieuwe Brake Slide Assist-functie via IMU voor driften bij het remmen en ABS Pro-instelling “Slick”.
  • – Nieuwe M Winglets 3.0 gemaakt van CFK
  • – Nieuw kuipontwerp
  • – Kuip, voorwielcover en bellypan nu van kunststof
  • – M Aero wieldoppen gedemonteerd

BMW S 1000 RR

De S 1000 RR – zeg maar ‘Double-R’ – is een stukje verder verfijnd, met het oog op circuitgebruik. Het M-snelgas zorgt ervoor dat de S 1000 RR nog directer reageert op elk commando op het gashendel, nieuwe winglets zorgen voor meer downforce, een nieuwe voorwielkap met geïntegreerde remkanalen verbetert de koeling van de remmen en nieuw kuipwerk op de flanken zorgt voor een opvallender design.

De Pro-rijmodi zijn nu standaard, inclusief extra “Race Pro”-modi, twee extra combinaties van gasrespons en motorkoppel, evenals de functies Engine Brake en Hill Start Control Pro, instelbaar ABS met vijf niveaus in de “Race Pro”-modi en de ABS-instelling “Slick”. Dynamic Brake Control (DBC) is ook een nieuwe standaardfunctie.

De nieuwe S 1000 RR wordt aangeboden in drie kleurtjes: de basisvariant in Blackstorm Metallic, de Sport modelvariant in Bluestone Metallic met matte graphics en de M Motorsport variant in Lightwhite Uni/M Motorsport in combinatie met het M-pakket.

  • – Nieuwe winglets
  • – Voldoet aan de Euro 5+ emissienormen
  • – Standaard Pro rijmodi
  • – M-snelgas (58 graden draaihoek)
  • – Zijkuipen in nieuw design
  • – Nieuwe voorwielkap voor remkoeling

BMW M 1000 R

Voor het komende seizoen heeft de M 1000 R (M R) een dynamischer design gekregen met een dubbele koplamp die parallel loopt met de RR-modellen en het M-logo in de luchtinlaat tussen de koplampen.

De nieuwe M 1000 R is leverbaar als basisvariant in de kleurstelling Lightwhite Uni/M Motorsport en in de nieuwe kleur White Aluminium Metallic Matt. In de M Competition-uitrustingsvariant is deze kleurstelling ook verkrijgbaar naast de kleurstelling Blackstorm metallic/M Motorsport. In alle kleurenschema’s zijn het achterframe en de achterbrug van het nieuwe modeljaar uitgevoerd in Platinum Grey Metallic. De winglets zijn afgewerkt met zwarte structuurlak en de covers voor de koppeling en generator zijn ook zwart gecoat.

De DTC van de tractiecontrole is ook herzien. De software is afgeleid van de RR-modellen en zorgt in combinatie met het M-snelgas voor een merkbare verbetering, vooral in de Race-modus voor circuitdagen.

  • – Dual-flow ledkoplamp
  • – Voldoet aan de Euro 5+ emissienormen
  • – M-snelgas (draaihoek 58 graden)
  • – Winglets in zwarte structuurlak
  • – Koppelings-/generatordeksels in zwart
  • – Achterframe en achterbrug in platinagrijs

BMW S 1000 R

De S 1000 R – ofwel Single-R – rolt in 2025 van de band met een nog krachtigere vier-in-lijnmotor van 125 kW (170 pk). Een kortere eindoverbrenging is een troef bij spurtjes, terwijl de geoptimaliseerde standaard Shift Assistant Pro nog soepeler schakelen aanmoedigt. In combinatie met het nieuwe M-snelgas resulteert dit in een aanzienlijk dynamischere setup en merkbaar betere acceleratie in alle situaties. Daarnaast profiteert de DTC van de tractiecontrole van de S 1000 R van de herzieningen aan de DTC van de M 1000 R, waardoor de prestaties nog verder verbeteren.

De nieuwe Single-R krijgt ook de nieuwe dubbele ledkijkers die zijn afgeleid van de RR-modellen, voor een opvallender uiterlijk. In de uitgebreide standaarduitrusting van de S 1000 R treffen we onder andere de motorweerstandsregeling (MSR) met configureerbare “Engine Brake”, een korte kentekenplaathouder, een USB-C laadpunt onder het zadel en de intelligente noodoproep E-Call.

De nieuwe Single-R wordt aangeboden in drie aantrekkelijke kleurstellingen: de basisvariant in Blackstorm Metallic, de Sport-uitvoering in het geweldige Bluefire/Mugiallo Yellow en in combinatie met het M-pakket in Lightwhite Uni/M Motorsport.

  • – Dubbele ledkoplamp
  • – Voldoet aan de Euro 5+ emissienormen
  • – 170 pk (+5 pk)
  • – M-snelgas (58 graden draaihoek)
  • – Motorweerstand koppelregeling (MSR)
  • – Geoptimaliseerde quickshifter
  • – Kortere eindoverbrenging
  • – USB-C oplaadaansluiting onder het zadel
  • – Korte kentekenplaathouder
  • – Intelligente noodoproep E-Call

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.