BMW op zoek naar schonere verbranding
Bij de auto’s heeft Volvo net toegegeven dat hun ambitieuze plannen om tegen 2030 enkel nog elektrische wagens te produceren niet te zullen waarmaken. En ook andere merken lijken stilaan terug te keren van stoere elektrische taal. BMW heeft zich nooit laten verleiden tot zulke uitspraken en heeft altijd aangegeven de markt te zullen volgen. Hun laatste patent wijst er echter op dat ook de Beiers nog een toekomst zien voor de verbrandingsmotor.
Voorkamer
BMW heeft een injectiesysteem gepatenteerd met een soort van pré-verbranding. Daarbij zit de bougie in ee aparte ruimte, dus niet meer tussen de kleppen in de cilinderkop die daar ook bij dit patent gewoon blijven zitten. Daarbij kan brandstof in die voorkamer worden gespoten of in de normale verbrandingskamer. Door de kleinere voorkamer te gebruiken, wordt het ontstoken gasmengsel veel gelijkmatiger verbrand. Het brand dus letterlijk beter met minder vervuilende reststoffen tot gevolg.
Formule 1
Op zich geen ‘rocket science’ dus, maar de voordelen zijn er. Het is ook geen nieuw systeem, want in de Formule 1, toch nog steeds de top van de technologische ontwikkelingen op het gebied van verbrandingsmotoren, wordt het reeds gebruik.
Voorverbranding
Dus misschien krijgen we dra boxers met voorverbranding. Dat we een Aalstenaar dat woord al wisten gebruiken toen z’n zadelverwarming wat te warm werd, geven we enkel maar mee pour la petite histoire…