BMW slaat dubbelslag: welkom R 1300 RS en R 1300 RT!
Minder dan drie weken na de komst van de R 1300 R presenteert BMW twee extra varianten van zijn 1300 flat-twin. Met de R 1300 RS en R 1300 RT vervolledigen de Duitsers hun 1300-familie. De sporttourer en grand tourer krijgen dezelfde opwaarderingskuur als de roadster: een verder verfijnd ontwerp, een gemoderniseerd chassis en de 145 pk sterke boxer in het vooronder.
Dynamischer
Net als de R 1300 R-roadster is de nieuwe BMW R 1300 RS aanzienlijk dynamischer en atletischer gebouwd dan zijn voorganger. De nieuwe BMW R 1300 RT treedt in de voetsporen van zijn voorgangers en bouwt voort op de bewezen kwaliteiten van de BMW RT qua touringmogelijkheden en rijcomfort – alleen, met twee personen of met een bootlading bagage. Bij beide versies is evenveel aandacht besteed aan ergonomie, met als doel een sportievere, actievere zithouding te genereren. De ergonomische driehoek tussen het stuur, de voetsteunen en het zadel is hertekend om de rijder meer voorwaarts gericht te positioneren, door de voetsteunen iets naar achteren te plaatsen en een vlakker stuur te monteren.
Comfort verbeterd
Op de RT kunnen de hoogte en de hoek van het rijderszadel worden aangepast om de zithouding helemaal naar je hand te zetten. Het comfort voor de passagier is ook aanzienlijk verbeterd. De nieuwe koffers – deel van de standaarduitrusting – bieden nu meer beenruimte voor de passagier zonder dat dit ten koste gaat van hun inhoud. De duozit is ook langer geworden.
1300
De 1.300cc boxermotor behoeft geen introductie. Op beide modellen ontwikkelt deze patser 145 pk (107 kW) bij 7.750 tpm en een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.500 tpm, met een begrenzer op 9.000 tpm. De nieuwe RS en RT worden standaard geleverd met drie rijmodi: Rain, Road en Eco. Op verzoek kunnen ze ook worden uitgerust met de ‘Riding Modes Pro’, die de extra rijmodi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’ omvat. Standaard zijn beide telgen voorzien van koppelregeling (MSR).
Vernieuwd rijwielgedeelte
Als platform komt het chassis van de nieuwe RS en RT grotendeels overeen met dat van de R 1300 R. Het hoofdframe is gemaakt van plaatstaal. Bij de RS is het achterste gedeelte gemaakt van gegoten aluminium, terwijl de RT daar een aluminium trellisframe heeft. Bij de nieuwe BMW R 1300 RS steunt de neus op een 47mm UPSD-vork. De nieuwe R 1300 RT bouwt verder op het Telelever-principe dat BMW Motorrad 30 jaar geleden introduceerde – zij het in een nieuwe, innovatieve vorm die het beste van twee werelden combineert. Met de Telelever Evo combineert BMW Motorrad nu de sterke punten van de twee Telelever-varianten die tot nu toe werden gebruikt op de nieuwe BMW R 1300 RT. De bovenbouw van de vork (zoals op de GS) bevat een ontkoppelingssysteem dat elke potentieel nefaste kantelbeweging voorkomt en alleen stuurkrachten doorseint.
Stijvere verbinding
Op beide machines is ook de achterwielophanging opnieuw ontworpen. Kenmerkend voor de Evo Paralever is een veel stijvere verbinding via de vering op het frame en een quickrelease-as met doorlopende achterbrug. Beide machines krijgen ook nieuwe 17-inch gegoten aluminium spaakwielen die dik 1,4 kg minder wegen dan de wielen op de vorige versies.
Vering en remmen
Net als de R Roadster beschikt de BMW R 1300 RS over UPSD-voorvork met automatische veerinstelling. De optionele Dynamic Suspension Adjuster (DSA) combineert dynamische dempingaanpassing voor- en achteraan met overeenkomstige aanpassingen van de veervoorspanning, afhankelijk van de gekozen rijstijl, rijomstandigheden en manoeuvres. Achteraan wordt de veervoorspanning automatisch aangepast aan de belading. De BMW R 1300 RT maakt gebruik van het Dynamic Chassis Adaption (DCA) elektronische veersysteem met twee door de bestuurder selecteerbare settings voor een ideale balans tussen rijcomfort en dynamisch rijgedrag, evenals dynamische aanpassing van demping en veervoorspanning als fabrieksopties. Een krachtig remsysteem met geïntegreerd ABS Pro is standaard op beide modellen. Sportremmen zijn optioneel verkrijgbaar.
Geavanceerde elektronica
De nieuwe RS en RT zijn standaard uitgerust met Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie. Het optionele RidingAssistant systeem biedt nog een groot aantal andere functies, waaronder Active Cruise Control (ACC), Forward Collision Warning (FCW), Lane Departure Warning (SWW) en Reverse Collision Warning (RECW). De ledkoplampen zijn standaard voorzien van apart grootlicht. Het Headlight Pro systeem met adaptieve koplamp- en hellingshoekcompensatie en adaptieve verlichtingsmodi zijn als optie leverbaar voor de RT. Voor het eerst op een BMW RS is de Pro koplamp met adaptieve bochtverlichting als optie leverbaar.
Geventileerd oplaadvak
Terwijl de R 1300 RS hetzelfde TFT-dashboard heeft als de R, maakt de BMW R 1300 RT gebruik van een 10,25-inch TFT-kleurendisplay met kaartnavigatie, een breed scala aan functies en de nieuwe Connectivity Hub voor het bedienen van accessoires, evenals een standaard voorzien, actief geventileerd oplaadcompartiment voor smartphones met USB-C oplaadpoort. Voor het eerst bevat het navigatiepakket een elektrisch slot als fabrieksoptie, voor maximaal gebruikscomfort op de RS.
Prijzen en kleuren
Naast de basisversie in Racing Blue metallic is de BMW R 1300 RS ook leverbaar in de Triple Black-variant in Blackstorm metallic. Maar ook in een sportievere Performance-variant in Lightwhite metallic en de topuitvoering van de Option 719 Cuyamaca variant in Brooklyn Grey metallic.
Voor de BMW R 1300 RT is naast de basisversie in effen Alpine White 3 ook de Triple Black-variant in Blackstorm metallic verkrijgbaar. Maar ook een strakke Impulse in Racing Blue metallic en de Option 719 Camargue in Blue Ridge Mountain metallic. Prijzen beginnen bij € 17.400 voor de BMW R 1300 RS en € 23.390 voor de BMW R 1300 RT.