Bosch introduceert nieuw ARAS-radarsysteem met KTM
Elektronicareus Bosch zal dra een de tweede generatie van hun Advanced Rider Assistance System (ARAS) voorstellen. Dit nieuwe radarsysteem kan niet enkel een motorfiets op eigen houtje afremmen en tot stilstand brengen. Een stilstaande motor zal ook door het radarsysteem kunnen vertrekken. KTM is het uitverkoren merk om het systeem op de markt te brengen.
Remmen overnemen
Het Bosch ARAS-systeem moet motorongevallen tot een minimum herleiden. Naast het detecteren van de bekende gevaren zal het systeem dus zelf de rem aansturen wanneer de rijder niet meteen adequaat reageert. De rijder zal wel steeds eerst de rem moeten aangrijpen voor het systeem overneemt, om verrassingen te vermijden. Het gaat dus om de remdruk te optimaliseren naargelang het naderende gevaar en de omstandigheden, wanneer de rijder dat niet correct doet. En dit enkel bij snelheden beneden de 100 km/u, opnieuw om nare verrassingen voor de rijder te beperken.
Acceleratie overnemen
Maar het nieuwe systeem gaat verder dan ingrijpen op de remmen, want ook accelereren kan net gevaar helpen ontwijken. Zo zal het systeem bij groepsritten steeds rekening kunnen houden met de dichtstbijzijnde motor en snelheid en afstand daarop aanpassen. Nog ingrijpender is een zogeheten Stop & Go-functie waarbij de motor niet enkel zal stoppen bij een beginnende file, maar met één druk op de knop ook het vertrekkende verkeer op automatische én veilige wijze zal volgen.
KTM debuteert ARAS
KTM zal het nieuwe ARAS-systeem van Bosch in 2025 introduceren op de markt. En dat met hun Super Adventure modellen die zullen beschikken over de semi-automatische, koppelingsloze AMT (Automatic Manual Transmission) overbrenging waarmee ook KTM een stuk van de Honda DCT-koek wil. Het is wiedes dat het ARAS-systeem enkel werkt als ook de versnellingsbak steeds automatische meegaat in het verhaal dat ARAS schrijft.