Brake-by-wire: Bosch maakt komaf met remkabels en -leidingen
Ride-by-wire – elektronische sturing van de gasklephuizen – en zelfs elektronisch bediende koppelingen zijn anno 2025 nagenoeg volledig ingeburgerd. Maar als het aan Bosch ligt, komt daar binnenkort ook brake-by-wire – ofwel elektronisch gestuurd remmen – bovenop. De Duitse technologiereus heeft zonet een indrukwekkende van met het systeem met succes afgerond.
Voor de langeafstandstest van zijn elektronische remsysteem – voor auto’s, weliswaar – heeft Bosch een zesdaagse rit over meer dan 3.300 kilometer en in verschillende klimaatzones met succes voltooid. Het ontwikkelingsteam vertrok vanuit het ontwikkelingscentrum van Bosch in Abstatt in het zuidwesten van Duitsland en reed via Hamburg, Kopenhagen en Stockholm tot aan de poolcirkel.
Remmen zonder kabels of leidingen
De parallellen tussen brake-by-wire en het intussen goed ingeburgerde ride-by-wire zijn legio. Heel kort door de bocht gaat een mechanische verbinding op de schop en komen er elektronisch gestuurde actuatoren in de plaats. Die actuatoren kunnen nagenoeg overal op of in het voertuig ingebouwd worden, en zijn doorgaans ook een pak compacter. Daarenboven kunnen ze nog beter afgestemd worden op andere rijhulpjes, zoals tractiecontrole of ESP (bij wagens) waardoor de remdruk op elk afzonderlijk wiel automatisch bijgesteld kan worden.
Voorlopig enkel wagens
Momenteel heeft Bosch de technologie enkel ontwikkeld voor wagens, waarbij het systeem al in de herfst van volgend jaar (2026) op de markt zou komen. Het bedrijf heeft al bestellingen ontvangen van verschillende fabrikanten en schat zelf dat ruim 5,5 miljoen voertuigen met het systeem uitgerust zullen zijn tegen 2030. Vermoedelijk rijdt nog voor die tijd ook de eerste motor rond met brake-by-wire…