Bucketlistmateriaal: Honda's iconische NR750 komt naar het Belgian Bike Weekend!
De Incatrail naar Machu Picchu beklimmen in Peru, het noorderlicht spotten in Lapland, en … een Honda NR750 in levenden lijve mogen aanschouwen. Ziedaar het loodjeslijstje of de bucketlist van menig motorliefhebber. Hoewel we u geen vlucht naar Peru of portie frostbite kunnen beloven, kan u op het Belgian Bike Weekend – op 13 en 14 april – wel het derde item op dat lijstje afvinken. Jawel, Honda’s fenomenale NR750 komt naar Wieze! U toch ook?
Ovalen zuigers
Toen Honda in 1991 de NR750 op de markt bracht met zijn 125 pk sterke 90° V4-opstelling (bij 14.000 tpm), ovalen zuigers, 32 kleppen en acht drijfstangen, vielen wereldwijd nogal wat kinnebakken tegen de aardkorst. Het technische vernuft, de afwerkingsgraad en de looks waren ongezien. En toch werd project NR dik een decennium eerder al afgetrapt. Al in 1979 had Honda immers de NR500 ontwikkeld voor het WK Wegrace: een forse viertakt met brede, ovalen zuigers die elk twee drijfstangen, acht kleppen en twee bougies hadden – Honda’s erg gewaagde tegenzet in een racerij die gedomineerd werd door tweetaktmotoren. De NR500 was technisch evenwel geen doorslaand succes: de NR was te zwaar en leverde te weinig vermogen ten opzichte van de tweetakten van de concurrentie en de afdichting van de cilinders was nagenoeg rampzalig op hoge toeren.
Anno 1982 trok Honda de stekker er al uit en koos opnieuw voor tweetakt met de NS500. En toch verdween de NR niet helemaal van de radar: in 1987 stond Honda met een NR750 aan de start bij de 24u van Le Mans. Ook dat werd geen succes – een breuk in een drijfstang noopte het team tot opgave – maar het potentieel van de motor was indrukwekkend, dus wilde Honda het project verder ontwikkelen in de racerij. Enige probleem daarbij: om in het WK te kunnen aantreden, diende de NR750 een straatlegale versie te krijgen, in een beperkte oplage…
Kunst op wielen
Van het kuipwerk tot het rijwielgedeelte: de NR750 was een rijdend kunstwerkje, met een frame uit aluminium kokerbalken, een ProArm-enkelzijdige wielophanging en TRAC-anti-duiksysteem. Als surplus was de vering volledig instelbaar en was alles wat kon in carbon en kevlar uitgevoerd, waaronder de tank, kuip en plaatwerk, maar met een ongelooflijke precisie in afwerking en detaillering. Honda trok dan ook voluit de kaart van het exotische hebbeding voor de happy few. De NR750 zou in een oplage van 500 stuks – en enkel op bestelling – gebouwd worden, maar uiteindelijk raakten slechts 322 stuks verkocht over de hele wereld. Wat ervoor zorgt dat de kans om ergens tegen een NR750 aan te lopen, vandaag de dag even klein als op een mistige weekendochtend een eenhoorn in je achtertuin aan te treffen.
Of… je komt op 13 en 14 april naar het Belgian Bike Weekend 2024, uiteraard. Kom dat zien!
Bron: Honda Motor Magazine