Daar is de 2025 Triumph Speed Triple 1200 RS: frisser, strakker en krachtiger dan ooit!
Vorig jaar vierden we de dertigste verjaardag van de allereerste Triumph Speed Triple – de oervader van de streetfighterklasse. Anno 2025 knalt Triumph z’n nieuwe Speed Triple 1200 RS op de bühne, met frisse nieuwe looks en kleurtjes, een grondig opgewaardeerde ophanging en elektronicapakket, en een motorblok dat krachtiger is dan ooit: 183 pk en 128 Nm!
Aangescherpt
Hoewel het silhouet nog steeds goed herkenbaar is, krijgt de nieuwe Speed Triple RS subtiel aangescherpte lijnen. De wielen en de duozitcover zijn volledig nieuw, evenals de kleurstellingen en decals. Let ook op het knappe contrast met de goudgele veerpoten van Öhlins.
Öhlins SmartEC3
Daarover gesproken: ook de ophanging werd duchtig bijgespijkerd. De Speed Triple krijgt immers de volledig nieuwe, semi-actieve Öhlins SmartEC3-ophanging aangemeten. Die omvat de Öhlins Objective Based Tuning Interface (OBTi), die de demping continu en in realtime controleert en aanpast. Dus of je nu in een rechte lijn rijdt, remt voor een bocht, de motor in balans houdt halverwege de bocht of accelereert uit een bocht, het past de dempingskarakteristieken aan om in elk scenario de gewenste prestaties te leveren. Je kan de demping volledig naar jouw wensen instellen via het TFT-dashboard. Je kan alle parameters zelf volledig instellen naar wens (stijfheid voor/achter, demping, (initial) acceleration support, braking support, cruising support, rijdersgewicht instelbaar). Elke parameter is afzonderlijk, middels elektronische ‘clicks’ instelbaar.
Precisie en controle
Voorts maakt ook een instelbare stuurdemper z’n opwachting – die zit onder de koplampcluster gemonteerd aan de voorzijde. Pirelli Supercorsa SP V3’s moeten voor de nodige grip zorgen, terwijl je de radiale Brembo Stylema’s aanstuurt via een MCS-hendel voor ultieme precisie en controle. Het stuur staat een tikkeltje hoger (voor iets meer comfort) en is een centimeter breder aan elke kant, voor iets meer hefboom. Ook de lichtgewicht wielen dragen daarin hun steentje bij: die zorgen voor een lagere inertie en dus voor kwieker insturen. Mede dankzij de nieuwe Lithium-accu zakt het rijklaargewicht tot 199 kg.
Krachtiger dan ooit
De legendarische driecilinder komt in 2025 ook krachtiger dan ooit voor de dag. Zoals gewoonte zijn er een pak aanpassingen gebeurd aan het blok – maar Triumph gaat zelf prat op de volledig nieuwe uitlaatlijn. Die ademt een pak vrijer en is compacter gebouwd, waardoor een pak tuning mogelijk was. Met 183 pk bij 10.750 t/min levert de nieuwe motor 3 pk meer dan de vorige generatie Speed Triple. Ook het koppel is opgeschroefd, met 128 Nm bij 8.750 t/min. Dat is niet enkel 3 Nm meer is dan het uitgaande model, maar het koppel wordt ook lager in het toerenbereik vrijgegeven. Een snelheidsbegrenzer zit er niet op – dat moeten we tijdens de presentatie maar eens uittesten…
Elektronicapakket
Om een krachtpatser als deze in bedwang te houden, rekent Triumph niet enkel op uw kunde en ervaring. Een meer dan gedegen elektronicapakket staat je bij: wheeliecontrole via IMU (4 niveaus – min/low/high/max), instelbare motorrem (4 niveaus), Brake Slide Assist, vijf rijmodi (Rain, Road, Sport, Track en het instelbare Rider), hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole, noodremverlichting, een standaard quickshifter met autoblipper, cruisecontrole en het 5-inch TFT-dashboard met connectiviteit. Je kan je 2025 Triumph Speed Triple RS ook sleutelloos bedienen.
Prijzen en beschikbaarheid
De nieuwe Speed Triple 1200 RS zal vanaf april 2025 wereldwijd bij de dealers staan voor 20.295 euro in België. Onze noorderburen betalen 22.695 euro voor de nieuwe Speed Triple 1200 RS.