Daar is ie: de 2025 Panigale V4 (en V4S)
Ducati deed nogal geheimzinnig over het nieuws dat ze op de openingsavond van de World Ducati Week gingen tonen. Wel, het ging om meer dan een Monster met een nieuwe kleur. Hier zijn de 2025 Ducati Panigale V4 en V4 S.
Horizontale lay-out
Ducati lanceert een compleet nieuwe Panigale V4 en V4S. Motoren die lichter, sneller, stijver en sterker zijn dan hun voorgangers. Maar de mannen uit Borgo Panigale – jawel, deze motor is zo populair dat ze er een dorp naar genoemd hebben – keken verder terug dan de vorige versies. De iconische 916 werd gebruikt als inspiratie. En dat is niet zomaar omwille van de hemelse vormen die Massimo Tamburini aan de motor gaf, maar ook omwille van de gewichtsverdeling.
De 916 had een meer horizontale lay-out, iets wat ook op de MotoGP motoren terug te vinden is. De vorm van de tank steunt de rijder beter bij het remmen. Dus kreeg de Panigale V4 2025 de proporties en gewichtsverdeling van de Ducati 916, met minder belasting op het voorwiel en meer evenwichtige verhoudingen tussen de voor- en achterkant, waardoor de motor meer in balans is.
Motorblok
Het gaat natuurlijk om meer dan uiterlijk en stijl. Het 1103 cc V4 motorblok is de kern van de Panigale en dat kreeg een update met technolgie die vooral uit MotoGP en WSBK komt. Met gesmede zuigers en ultra lage frictie technolgie in de cilinders, nieuwe koppelingsbehuizing en lichtere bewegende delen. Er is een contra-roterende krukas en er kwamen andere nokken met een verschillend profiel en hogere lift.
Het vernieuwde blok levert nu 216 pk bij 13.500 opm, dat wordt228 pk met de Akrapovic uitlaat; het koppel bedraagt 121,3Nm en stijgt tot 128 Nm met de Akra.
Rijwielgedeelte
Er komt meer (laterale) stijfheid in het frame. Dat is deels te danken een de compleet nieuwe dubbele Ducati Hollow Symmetrical swingarm, die is 37 procent stijver dan de enkelzijdige swingarm en er is ook nog een stijver voorframe.
De 2025 Panigale V4 is niet alleen stijver, hij is ook lichter. Er is een gewichtsbesparing achteraan via swingarm en wielnaaf: 2,7 kg lichter dan het vorige model. Ook op de rest van de motor werd waar mogelijk gewicht bespaard. De Stradale versie weegt nu 191 kg rijklaar, de V4 S 187. Sterk.
De zevende generatie Panigale V4 heeft nieuwe gegoten aluminium wielen met 5 Y-spaken. De V4 S-versie heeft in plaats daarvan gesmede aluminium velgen met 5 tangentiële Y-spaken, die ook erg licht zijn: het wielpaar weegt slechts 7,1 kg. Met name de voorvelg is 150 gram lichter dan de velgen van de 2024 Panigale V4 S.
Brembo première
De nieuwe Ducati Panigale V4 is de eerste motorfiets ter wereld die is uitgerust met Brembo HypureTM remklauwen. De Brembo HypureTM remklauwen zijn lichter (-60 gram per paar) en leveren betere prestaties. Ze voeren de warmte die vrijkomt bij het remmen effectiever af en bieden consistentere prestaties, waardoor de rijder effectiever zijn eigen grenzen kan opzoeken. Een andere belangrijke wereldpremière is het Race eCBS-systeem, ontwikkeld door Bosch in samenwerking met Ducati.
Hi-Tech
De toewijding aan elektronische innovatie heeft Ducati ertoe aangezet de Vehicle Observer (DVO) te ontwikkelen. De Ducati Vehicle Observer simuleert de input van meer dan 70 sensoren en verfijnt zo de elektronische regelstrategieën, die een ongekende effectiviteit kunnen bereiken in serieproductie. De extreme precisie van deze functionaliteit stelt de besturing in staat om op een bijna voorspellende manier in te grijpen om direct te voldoen aan de verzoeken van de rijder in de zoektocht naar maximale prestaties.
De DVO, ontwikkeld door Ducati Corse in de MotoGP, maakt een schatting van de grondkrachten die op de motorfiets werken en van de belastingen die de motorfiets kan dragen in verschillende rijomstandigheden, waarbij de informatie van het IMU inertiemeting op een nog nauwkeurigere manier wordt geïntegreerd.
Elektronica en dashboard
De 2025 Panigale V4 is uitgerust met een compleet pakket elektronische bedieningselementen: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control en Ducati Quick Shift 2.0.
Het dashboard is volledig nieuw. De afmeting van 6,9” met een beeldverhouding van 8:3 biedt maximale leesbaarheid zonder het zicht door de voorruit in de kuipstand te belemmeren. Het beschermende glas maakt gebruik van Optical Bonding-technologie voor optimale leesbaarheid op een zwarte achtergrond, zelfs overdag.
Dat laatste is niet onbelangrijk. Het toont dat Ducati méér gedaan heeft dan een racemotor voor de weg gebouwd. Er is duidelijk ook aandacht gegaan naar veiligheid en in zekere mate ook naar enig comfort. Want ook al is dit een racemotor in homologatietrim, er zal zeker ook veel mee op de openbare weg gereden worden. Al lijdt het geen twijfel dat de 2025 Panigale V4 en V4S zich niet alleen best thuis zullen voelen op een circuit, ook de prestaties zullen die van de voorgangers overvleugelen. Het niveau van de vorige Panigales kennende, wil dat héél veel zeggen…