De 10 motoren waar we het hardst naar uitkijken in 2024

2024 belooft een mooi motorjaar te worden. ‘De merken’ hebben er duidelijk zin in, met leuke nieuwe modellen, gewaagde keuzes en vooral veel variatie. Van vele lichte adventures en sportmotoren, tot 200 pk sterke toermotoren. Alles lijkt te kunnen en mogen, en daar houden wij van. Hier volgen 10 motoren in alfabetische volgorde waar we niet op kunnen wachten om ze zo snel mogelijk te rijden.

Bimota Tera

Een sport tourer met supercharger, 200 pk én naafbesturing. Zoiets kan alleen maar van Bimota komen. De Tera krijgt het gekende supercharged Kawasaki H2-motorblok, alle elektronica die je maar kunt wensen, Öhlins-vering en Brembo Stylema’s. Bij Bimota noemen ze de Tera een ‘supertourer’, en die naam zal zeker niet gestolen zijn. Met een 22-litertank moet je een aardig stukje kunnen rijden alvorens aan de pomp te staan. Nu maar hopen dat het ding ook daadwerkelijk op de markt komt, want bij die boys van Bimota weet je het nooit…

BMW M 1000 XR

En meer nieuws uit de bak van de hoogvermogende hoogpoters, want BMW heeft met de M 1000 XR een derde model in de M-serie toegevoegd. De vier-in-lijn, gebaseerd op de S 1000 RR levert 201 pk, wat 31 pk meer is dan de nieuwe S 1000 XR. Het maximale motortoerental voor de M XR is 14.600 tpm. Dat lees je goed. Verder is deze krankzinnige Multistrada V4 RS en Tera-concurrent uitgerust met winglets (ook dat lees je goed…) en speciale M-remmen die ontwikkeld zijn op de raceremmen van BMW-fabrieksmotoren in het WSBK. Trackdays zullen nog nooit zo comfortabel geweest zijn.

CFMoto 450MT

Na de naakte 450NK en de 450SR lanceert CFMoto ook een knappe allroad op hetzelfde platform. Rond de 449cc-paralleltwin met 270° ontstekingsvolgorde – 43,6 pk en 44 Nm sterk – krijgt de MT lange veren, spaakwielen en offroadwaardige 21/18-inch banden. Ook kleinere avonturiers kunnen hun offroad-ei kwijt op de 450MT, want de zadelhoogte bedraagt amper 800 mm. Als de 450MT even goed rijdt als hij eruitziet, dan belooft dat veel goeds.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Ducati aan de ééncilinder? Dat had je enkele jaren geleden niet kunnen voorspellen. De Hypermotard 698 Mono pakt uit met het nieuwe Superquadro Mono-blok. Een blok dat gebaseerd is op de krachtigste tweecilinder die Ducati ooit produceerde: de 1.285cc van de 1299 Panigale. Alles opgeteld is de Superquadro Mono goed voor 77,5 pk en 62,8 Nm. Dat kan al tellen voor een ééncilinder! Dat een supermoto vooral licht, compact en wendbaar moet zijn, weten ze in Borgo Panigale. De Hypermotard 698 Mono heeft een drooggewicht van 151 kg, dankzij onder andere een vederlicht trellisframe (7,2 kg) en gegoten velgen die 0,5 kg minder wegen vergeleken met soortgelijke spaakwielen. Hyper hyper!

24YMHONDACB1000Hornet

Honda CB1000 Hornet

Het wespennest bij Honda breidt uit, en de koningin is zonet toegekomen. De nieuwe CB1000 Hornet pakt uit met een nieuw frame en ophanging, een agressieve, typische Hornet-styling én het viercilinder Fireblade-blok van de 2017 CBR1000RR Fireblade. Dat moet voor vuurwerk zorgen, al weten we nog niet hoeveel paarden en Newtonmeters eruit zullen vloeien. Supercompacte dubbele ledkoplampen, een brandstoftank met naar voren gevouwen vleugels, een breedgeschouderde voorkant en een minimalistisch zadel maken het uiterlijk compleet. Bzzzz… steek!

KTM 990 Duke

Bij KTM kan het niet rap genoeg gaan, letterlijk en figuurlijk, want van de 790, over de 890, stappen de Oostenrijkers nu op de 990 Duke. Die krijgt een nogal bijzondere nieuwe ledkoplamp, voorzien van een ‘Coming Home’-functie, wat betekent dat hij nog enkele seconden blijft branden nadat de startknop op ‘uit’ is gezet. Een 947cc-paralleltwin, gebaseerd op het blok uit de 890 Duke R, levert 123 pk en 103 Nm. Een spectaculair verschil met de 121 pk en 99 Nm van de 890 Duke R… Het nieuwe stalen trellisframe is stijver geworden, terwijl het rijklaargewicht amper 179 kg bedraagt. Dat wordt weer gezellig en rustig wat toertochtjes maken.

Moto Guzzi Stelvio S

Hoera, de Moto Guzzi Stelvio is terug! De Italiaanse hoogpoter wordt aangedreven door de 1.042cc dwarse V-twin uit de Mandello V100 en is uitgerust met het nieuwe radarsysteem ‘PFF Rider Assistance Solution’. Dat omvat Following Cruise Control, Forward Collision Warning, Blind Spot Information System en Lane Change Assist. We gaan niet alle systemen uitleggen, maar als je Engels iets of wat op punt is, kun je wel raden waarvoor ze dienen. Veiligheid, daar komt het op neer. Of irritatie, dat kan ook. In dat laatste geval kan de Stelvio ook zonder de PFF Rider Assistance Solution worden uitgerust.

Moto Morini Corsaro Sport

Als er één merk wil uitpakken in 2024, dan is het Moto Morini wel. Ze stellen niet alleen de Corsaro 750 naked bike voor, maar ook deze wondermooie Corsaro Sport. Een herinterpretatie van de Ducati Desmosedici zag jij? We nemen het je niet kwalijk, want de Corsaro Sport is erg goed gelukt. Onderin zit een nieuwe 749cc 90° V-twin die 96 pk levert. Een setje clip-ons, twee sportievere uitlaatdempers en hoog geplaatste voetsteunen maken het atletische plaatje helemaal af. Lekker!

Suzuki GSX-S1000GX

Op basis van de GSX-S1000GT heeft Suzuki nu ook een hoogpoter op de markt; de GSX-S… Laten we hem gewoon ‘GX’ noemen, want de naamgeving begint stilaan ridicuul te worden. Nieuw daarop is semiactieve vering, waarbij de Showa-vering zich automatisch aanpast op basis van rijomstandigheden en belading. Zelf finetunen kan ook. Het motorblok is de 1.000cc vier-in-lijn van de GSX-R uit 2005, die 152 pk en 106 Nm levert. Opvallend is dat, ondanks zijn grotere omvang en extra uitrusting, de nieuwe GX 6 kg lichter is dan de GT, met een gewicht van 232 kg. Met de gekende scherpe prijsstelling van Suzuki kan dit weleens een verrassing worden.

Triumph Tiger 900

Stapten we enkele maanden geleden nog van de ‘oude’ Tiger 900, is er voor 2024 alweer een nieuwe. Die krijgt meer vermogen, meer koppel en meer comfort. De driecilinder springt van 95 pk naar 108 pk en is tot 9% zuiniger, de remmen zijn krachtiger en het 7 inch TFT-dashboard is nieuw. Er komen drie versies, waarbij de GT volledig instelbare Marzocchi-vering krijgt, de GT Pro het met Showa doet en een elektronisch instelbare achterophanging, en de Rally Pro het meeste veerweg haalt uit zijn Showa-vering. Een tijger om niet uit het oog te verliezen in 2024.

BONUS: CFMoto Papio

De kans dat de CFMoto Papio naar België komt, is klein. Net zoals het motortje zelf. Maar er is wel een kans! En dus hoop. Want hoe cool zijn de Papio’s! Er is een Trail en een Racer die geen verdere uitleg moeten krijgen om te weten hoe ze eruitzien. Onderhuids krijgen ze een luchtgekoelde 126cc-ééncilinder die 9,5 pk en 9,2 Nm uit zijn kan haalt. Allesbehalve spectaculair, zelfs voor een 125cc, maar met een rijklaargewicht van 114 kg moet dat voldoende zijn voor een hoop fun. Komaan CFMoto, wij willen de Papio!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.