De 2025 Aprilia Tuono V4 (Factory) krijgt meer cc, meer aero en meer electronica
Aprilia heeft hun sportnaked Tuono V4 en Tuono V4 Factory nog sneller gemaakt gemaakt voor 2025, met een grotere cilinderinhoud en nieuwe elektronica. Zo kan je de Factory nu elektronisch per bocht gaan instellen voor het betere circuitwerk.
177,5 pk
Om aan Euro5+ te voldoen zonder aan prestaties t ezitten, is de cilinderinhoud van de Tuono’s V4 vergroot van 1077cc naar 1099cc, waardoor het piekvermogen is toegenomen van 172,5 naar 177,5 pk, voor wie het voorwiel nog niet makkelijk genoeg in de lucht kreeg… Het maximumkoppel blijft gelijk op 89,3 Nm. Het V4-blok heeft ook grotere gasklephuizen van 52 mm gekregen en een herzien uitlaatsysteem waarbij de katalysator is verplaatst om minder hitte op de rijder af te stralen.
Vleugels
De enige aanpassing aan het frame is dat het nu in matzwart is uitgevoerd. Net als voorheen wordt het basismodel geleverd met volledig instelbare Sachs-vering, terwijl de Factory semi-actieve Smart EC 2.0-units van Öhlins krijgt.Beide Tuono’s zijn voorzien van een nieuwe kopkuip, waarbij de overlappende winglets 2,5 kg neerwaartse druk leveren bij 160 km/h. Dit om te voorkomen dat het vorowiel daar spontaan het luchtruim kiest, wellicht.
Gescheiden
Aprilia houdt beide Tuono-modellen nog steeds strikt gescheiden, waarbij het basis V4-model gericht was op sportieve wegrijders en de fabrieksversie een quasi pure circuitmotor blijft. In die zin is de Tuono V4 Factory standaard uitgerust met de nieuwste generatie Aprilia Performance Ride Control (APRC) met de hellingshoekgevoelige ABS en tractiecontrole die ook op de standaardversie zitten, de up/down quickshifter en de variabele motormappings, maar met het optionele Track Pack en Comfort Pack in de prijs inbegrepen. Het Comfort Pack voegt APRC’s Aprilia Slide Control (ASC) en wheelie control (AWC) toe, evenals cruise control en bochtverlichting.
Race Pack
Het Race Pack, dat enkel beschikbaar op de Factory dus, biedt de elektronica van de Tuono een GPS-gestuurde bocht-voor-bocht set-up functie die nog verder kan worden uitgebreid met het Suspension Pack, zodat de vering ook per bocht kan worden ingesteld.Deze functie, die toegankelijk is via Aprilia’s multimediaplatform Aprilia MIA (dat op beide modellen als accessoire wordt geleverd). De gegevens van de ECU kunnen achteraf worden gedownload en geanalyseerd, waardoor het een functioneel dataloggingsysteem wordt. De Tuono-modellen voor 2025 krijgen ook een ander 5-inch kleurendisplay, verlichte knoppen en een vereenvoudigd achterlichtpaneel dat snel en eenvoudig kan worden verwijderd voor gebruik op het circuit.