Nieuwe Husqvarna 801 Vitpilen
Naast de nieuwe Svartpilen 801 was het slechts wachten op de Husqvarna Vitpilen 801, de straatgericht variant van de Svartpilen. En daar is-ie dan.
Comfortabeler
Het grootste optische verschil, naast de banden dan, tussen de Vitpilen 801 en z’n meer ‘scrambler’-aandoende Svartpilen broer, is de koplampunit. Op de Vitpilen – ofte ‘Witte Pijl’- is deze voorzien van een fraaie DRL-rand. Ook de belly pan en lager stuur zijn weggevers. Net als bij de Vitpilen 401 zijn de clip-ons wel overboord gegooid voor net een net wat comfortabeler stuur. En de Michelin MT60 noppen op de Zvartpilen zijn vervangen door Michelin Road 6 op de Vitpilen.
Krek hetzelfde
Maar verder wijkt de Vitpilen nauwelijks af van z’n zwarte tegenhanger. De volledig instelbare WP Apex voorvork heeft dezelfde veerweg van 140mm voor en 150mm achter. Ook de remmen van Brembo-dochter J.Juan zijn krek dezelfde als op de Zvartpilen. Er is ook niets veranderd aan de motor met een 799cc paralleltwin en 285 graden krukas. Komende van de KTM Duke 790, net als het frame trouwens.
Hellingshoekgevoelige ABS en TC
Het blok beschikt over vier rijmodi en 10 niveaus tractiecontrole, die samen met het ABS hellingshoekgevoelig is middels de inertiemeeteenheid (IMU). De instellingen verlopen via een vijf-inch TFT dashboard.Het blok wordt in China gebouwd door KTM’s partner CFMoto, maar in tegenstelling tot de 790 Duke, wordt de Vitpilen 801 wel in Oostenrijk geassembleerd.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar komen wellicht dra.