De Twijfeltest: Suzuki GSX-8S vs SV650
Met de GSX-8S doet Suzuki weer volop mee met de middenklasse nakeds. Een motor die van de grond is opgebouwd met onder andere een nieuw blok en een fris design moet de SV650 doen vergeten. Maar is dat wel zo? Want die SV650 blijft nog steeds te koop, ondanks zijn leeftijd. Heeft die oude rot nog bestaansrecht naast zijn veel modernere broertje? We zoeken het uit in een duel.
Duel 1: Concept & design
Om te beginnen; mag je de SV650, die in deze laatste gedaante al sinds 2017 bestaat, en de nieuwe GSX-8S wel broertjes noemen? Want een SV en GSX zijn in basis twee verschillende concepten van een motorfiets. Dat uit zich duidelijk, want waar de SV een opvallend trellisframe heeft dat de V-twin als het ware omsluit, doet de GSX het met een bijna onzichtbaar stalen hoofdframe en een gloednieuwe paralleltwin. Daarnaast is het design van beide machines ook compleet anders. De SV650 lijkt een samenspel van een scherp/modern achterste en een retro voorkant met de ronde koplamp, die trouwens nog met een ouderwetse halogeenlamp werkt. De GSX-8S volgt duidelijk een moderner en agressiever design. Scherpe lijnen, een neerwaarts kijkende kop met kleine ledlichten, opvallende kleuren,… Het lijkt wel een Kiska-design! Spuit hem oranje, plak er KTM-badges op en je zou het nog geloven ook.
Oldskool met dikke uitlaat en lcd-scherm
Kijk ook eens naar de joekel van een uitlaat op de SV tegenover de Arrow op de GSX-8S. Akkoord, dat is een accessoire, maar qua grootte is de originele uitlaatpijp zelfs nog een stuk kleiner. Zit je in het zadel van de SV, kijk je uit op een lcd-dashboard. Alle info staat er duidelijk op, maar het tft-kleurenscherm van de GSX is een stuk mooier en overzichtelijker. Richten we ons oog op de algemene afwerking, dan zit je met twee totaal verschillende werelden. De SV650 is best slordig, met vele kabeltjes en buizen die her en der uitsteken, zeker aan het motorblok. Op de GSX-8S is er meer moeite gedaan om het geheel zo netjes mogelijk te krijgen. Het is geen Triumph, maar er valt ook niets te klagen. Ons GSX-8S-testexemplaar was uitgerust met een officiële stickerset van Suzuki, waardoor hij er extra sportief en fris uitziet.
Elektronica maakt het verschil
Hoewel de SV650 uitgerust is met Low RPM Assist en Easy Start, loopt hij op het gebied van elektronica achter. De GSX-8S beschikt ook over die functies, en daarnaast over drie rijmodi, instelbare tractiecontrole, een quickshifter en een assist & slipperkoppeling. Mis je die zo enorm op de SV? Zeker niet, maar het maakt het leven/motorrijden wel makkelijker, aangenamer en vooral veiliger. Tellen we alle voorgaande punten op, dan mag het duidelijk zijn dat de GSX-8S met de overwinning gaat lopen in dit eerste duel.
Duel 2: Rij-eigenschappen
Het uiterlijk van een naked bike is een van de belangrijkste aankoopargumenten. Als dat goed zit, gaat een potentiële koper voelen hoe de motor zich gedraagt op de weg. Loopt het blok lekker? Stuurt die fijn? Zaken die in dit segment veel belangrijker zijn dan comfort, uitrusting of bagagemogelijkheden. De SV650 was al van in het begin een geweldige stuurmachine. Hij gedraagt zich zeer neutraal, vergeeft makkelijk je stuurfouten en weet een goede mix te vinden van scherp sturen zonder dat het zenuwachtig wordt. Een machine die vooral makkelijk en licht te bedienen is. Geen wonder dus dat zoveel rijscholen kiezen voor een SV650 als lesmotor. Veel beter kun je niet zitten, al helemaal niet met de voornoemde Low RPM Assist en Easy Start. Bovendien heeft hij door zijn framedesign een korte draaicirkel, wat manoeuvreren aan lage snelheid een eitje maakt. En daar stopt het niet, want met zijn zadelhoogte van 785 mm kom je makkelijk met beide voeten op de grond. Je zit wel op een hard en dun zadel, wat na enkele uren minder prettig wordt als je niet voorzien bent van een Nicki Minaj-derrière. Aan de andere kant heb je dan wel weer zacht afgestelde veren. Een basic setje, waar je geen wonderen van moet verwachten. Zeker niet ondermaats, maar de SV650 zal er nooit de ‘Beste vering op een naked bike’-prijs mee winnen.
Veel testwerk
Je zou het hem niet meteen geven als je naar zijn sportievere uiterlijk kijkt, maar de GSX-8S is comfortabeler op iedere mogelijke manier. Hij heeft een aangenamere zitpositie, fijner zadel en betere veren. Het resultaat is dan ook een betere wegligging. Sportiever, dat ook, zonder dat het té hard of té extreem wordt. Suzuki heeft daar een goede balans in weten vinden. De GSX-8S is een zeer fijne stuurmachine waaraan je voelt dat er veel testwerk in gekropen is. Hij voelt zekerder op de weg dan de SV650, en daardoor is het de betere en aangenamere machine om mee te rijden. Zonder dat de remmen van de SV650 slecht zijn, presteren die van de GSX-8S ook weer beter. Het zal dus overbodig zijn om de winnaar in dit duel aan te duiden. 2-0
Duel 3: Prijs/pk-verhouding
Dé grote aantrekkingskracht van de SV650 is, naast de interessante prijs, het V-twin-motorblok. Een crème van een blok dat al vele jaren dienstdoet in verschillende Suzuki-modellen en met recht nog steeds geproduceerd wordt. Het blinkt uit in soepelheid en loopt heel verfijnd. Ook de versnellingsbak volgt die trend en schakelt superzacht, zelfs met minder dan 2.000 km op de teller. Wel lijkt de EU5 V-twin wat geknepen te zijn ten opzichte van de oudere EURO 4-uitvoering. Je mist duidelijk wat pit bij ieder toerental. Saai wordt het echter nooit met dit motorblok, al helemaal niet voor beginnende motorrijders.
V-twin vs fake V-twin
De in theorie saaiere paralleltwin van de GSX-8S heeft een trucje in zijn mouw om de motorloop wat spannender te maken. Hij maakt gebruik van een 270-graden krukas om het gevoel van een V-twin na te apen. Geen ongekend trucje, want Yamaha heeft er de tweecilinder-MT-07 (en ook driecilinder-MT-09 en viercilinder-MT-10) mee grootgebracht. In de Suzuki is dat evenwel goed gelukt, met een motorblok dat mooi loopt en veel trekkracht bij lage toeren heeft. Dankzij de optionele Arrow-uitlaat klinkt het ook heel spannend, zelfs tegen het luide aan. Het GSX-blok heeft meer cilinderinhoud (+131cc), meer kracht (+10 pk) en meer koppel (+14 Nm). Laat dat zeker geen vereisten zijn om een beter motorblok te hebben, maar in dit geval is het wel zo. Suzuki levert met dit blok een waar pareltje af. Daarbij valt ook de versnellingsbak onder de categorie ‘fijn’ en werkt de quickshifter goed. Niet heel goed, want hij mist wat verfijning. We hebben er al betere gereden op een paralleltwin. Wat de GSX-8S dan wel beter doet dan sommige concurrenten, is de instelbaarheid van zijn elektronica. Switchen tussen de verschillende rijmodi of de tractiecontrole snel aanpassen gaat heel makkelijk en snel met de eenvoudige knopjes op het stuur. Een pluim voor het ontwerpteam om dit zo simpel en eenvoudig mogelijk te houden.
De SV650 slaat terug
De GSX-8S lijkt dus ook in dit duel op een zuivere 3-0 overwinning af te stevenen, maar dan komt plots het prijskaartje in het vizier. Omdat het te makkelijk is om de laagst geprijsde motor met de overwinning te laten lopen, kijken we naar de prijs/pk-verhouding. De GSX-8S kost € 8.999 en heeft 83 pk. Dat maakt een verhouding van 108,4 euro die je betaalt per pk. De SV650 koop je voor € 6.999 en levert 73 pk. Een verhouding van 95,9 euro per pk. Een logisch resultaat, want de GSX-8S is uitgerust met meer elektronica en het is ook de nieuwere machine. Koopjesjagers gaan dus best voor de SV650, die exact 2.000 euro goedkoper is dan de GSX-8S, zonder al te veel te moeten inboeten op paardenkrachten. Een terecht punt voor de SV650: 2-1
Conclusie
Is de GSX-8S de Suzuki middenklasse naked bike die je moet hebben? Ja. Het is duidelijk een nieuwere generatie motorfiets ten opzichte van de stilaan verouderde SV650. Los van zijn prijs, doet hij alles beter. De GSX is moderner, beter uitgerust, heeft een levendiger motorblok, stuurt fijner, remt beter, is comfortabeler,… Maakt dat de SV650 een slechte motor? Nee, absoluut niet. En laat dat heel duidelijk zijn. Als beginnende motorrijder raden we zelfs aan om eerst met de SV650 te beginnen en na een aantal jaar over te stappen naar een GSX-8S. Dat kan perfect. En je houdt 2.000 euro op zak. Je moet alleen wel houden van zijn ouderwets design en gebrek aan moderne snufjes zoals een tft-scherm. Heb je echter het geld om te spenderen en al wat jaren rij-ervaring? Ga dan resoluut voor de GSX-8S. Je zal er geen moment spijt van hebben.
Foto’s: Mike Van Cleven
Suzuki GSX-8S
Pluspunten
Karakter motorblok
Stuurt heel fijn
Bedieningsgemak
Minpunten
Uitgesproken design niet voor iedereen
Quickshifter mist verfijning
Prijsverschil SV650
Suzuki SV650
Pluspunten
Soepelheid motorblok
Eenvoudig rijplezier
Allemansvriend
Minpunten
Basic vering
Hard zadel
Nood aan een fris design
Technische kenmerken
SUZUKI GSX-8S
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud: 776cc
Boring x slag: 84 x 70,0 mm
Compressieverh.: 12,8:1
Koppeling: natte multiplaat, A&S-koppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 83 pk @ 8.500 tpm
Maximaal koppel: 78 Nm @ 6.800 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi, Suzuki Easy Start, Low RPM Assist
Rijwielgedeelte: tractiecontrole, quickshifter
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen frame
Vering voor: 41mm UPSD-telescoopvork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 130/130 mm
Rem voor: dubbele 310mm schijven met radiale vierzuigerklauwen
Rem achter: enkele 240mm schijf met éénzuigerklauw
Banden v/a: 120/70-R17, 180/55-R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 202 kg
Tankinhoud: 14 l
Wielbasis: 1.465 mm
Zithoogte: 810 mm
Balhoofdhoek: 25°
Naloop: 104 mm
PRIJS
België: € 8.999
SUZUKI SV650
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 645cc
Boring x slag: 81 x 62,6 mm
Compressieverh.: 11,2:1
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 73 pk @ 8.500 tpm
Maximaal koppel: 64 Nm @ 6.800 tpm
ELEKTRONICA
Motor: Suzuki Easy Start, Low RPM Assist
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen trellisframe
Vering voor: 41mm telescoopvork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 125/130 mm
Rem voor: dubbele 290mm schijven met tweezuigerklauwen
Rem achter: enkele 240mm schijf met éénzuigerklauw
Banden v/a: 120/70-R17, 160/60-R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 200 kg
Tankinhoud: 14,5 l
Wielbasis: 1.445 mm
Zithoogte: 785 mm
Balhoofdhoek: 25°
Naloop: 106 mm
PRIJS
België: € 6.999