Drie leuke lichte motoren die wij niet krijgen
Lichte motoren doen het vooral in Azië erg goed, dus het is maar al te logisch dat er daar meer modellen zijn die wij verwende Europeanen niet krijgen. Toch sluiten we niet uit dat de drie onderstaande leuke lichtgewichten niet of nooit naar ons komen. Het segment blijft belangrijk om beginnende rijders op een motor te krijgen en – meer en meer – ervaren motorrijders van grote, zware, gecompliceerde machines weer de simpliciteit en het ‘rijden zonder gedoe’ te laten herontdekken. Afijn, hieronder drie leuke lichte motoren die (voorlopig) niet naar Europa komen.
BMW G 310 RR
De naked BMW G 310 R kun je bij ons wel kopen, de sportiever uitziende RR-variant niet. Tenzij je in India woont. De 312cc-ééncilinder levert 33,5 pk, heeft een UPSD-voorvork, vier rijmodi en een tft-scherm. Rondetijden op het circuit zul je er niet mee verbrijzelen, maar wat ziet dit ding er fun uit! De nieuwe kleur Racing Blue Metallic maakt hem nog wat volwassener en sportiever.
Honda CGX150
Deze is voor de fans van lichte retromotoren. Hij heet Honda CGX150 en is geïnspireerd op klassiekers zoals de CB750 en CB350. Een luchtgekoelde ééncilinder levert 12 pk en zorgt voor een topsnelheid van 100 km/u. Dankzij een stalen buizenframe, telescopische voorvorken, dubbele achterschokdempers en 17-inch spaakwielen weegt de CGX150 slechts 128 kg. Er zijn twee varianten van de CGX 150 gepland: de standaardversie in zwart of zilver, en een café racer met een solozadel en een bult op de achterkant, spiegels aan het stuur en een speciaal kleurenschema in de traditionele Honda-kleuren. De CGX 150 komt naar China en kost naar verwachting ongeveer 10.000 yuan, ofte 1.300 euro.
Honda GB350C
Honda moet stoppen met ons motorrijders te plagen en de GB350C ook buiten Japan uitbrengen. De styling doet sterk denken aan de Royal Enfield Classic 350, maar toch lijkt de GB350C een snaar te raken bij liefhebbers wereldwijd. De Honda biedt een combinatie van klassieke stijl en waar voor je geld. Maar gezien Honda’s rijke geschiedenis en het succes van de nieuwe Triumph Speed 400 en Scrambler 400 X, is het verbazingwekkend dat ze niet ook een graantje van deze markt willen meepikken.