Eerste test Ducati Desmo450 MX: Anders dan de anderen

Wie Ducati zegt, denkt meteen aan een sportieve – vaak rode -wegmotor. Het Italiaanse merk kent inderdaad een rijke geschiedenis op het asfalt. Maar sinds kort is Ducati erop gebrand om ook geschiedenis te schrijven in het off-road segment. Onze Man reisde af naar Italië om te zien of het merk uit Bologna kans op slagen heeft.

Test Ducati Desmo450 MX
Onze Man kon als één van de eerste testrijders ter wereld de Ducati Desmo450 MX aan de tand voelen.

Ducati Desmo450 MX met Tony Touch

Ducati brengt na een bijna 100-jarig bestaan zijn eerste crossmotor op de markt. Het merk uit Borgo Panigale knalt meteen de deur eruit en stapt in op het hoogste niveau in de motocrosswereld. Ze brengen meteen een 450cc crosser – wat niet zo vanzelfsprekend is. Maar met 9-voudig wereldkampioen Tony Cairoli als testrijder gaan ze resoluut voor het hoogste niveau. TC222 hing 4 jaar geleden de helm aan de haak. Nu brengt hij samen met Alessandro Lupino en 5-voudig enduro-wereldkampioen Antoine Meo de Ducati 450 op niveau. Hoe hoog dat niveau is, moest blijken op het Grand Prix circuit van Faenza.

Test van de Ducati Desmo450 MX door MotorNieuws.be
Op het ex-GP circuit van de Faenza werden de eerste meters ooit gereden met de Ducati Desmo450 MX door niet Ducati testrijders.

Nonna’s keuken

We werden uitgenodigd in Bologna om de Desmo naar waarde te schatten. Daar aangekomen werden we ondergedompeld in een bad van Italiaanse passie en nostalgie. Eén wandeling door het oudste gedeelte van de fabriek bracht ons via gele lijnen op een oude tegelvloer naar de ruimte waar men de Desmo 450 MX tot leven brengt. Een ingenieur van R&D vertelde ons dat men tot vier jaar geleden in deze ruimte enkel dozen met stof en rondkruipende spinnen aantrof. Na veel werk met een klein team toverde men de ruimte om tot een state of the art motor-keuken. Wat we in die ‘keuken’ aantreffen is pasta noch pizza – al zou dat eigenlijk wel kunnen, alles is er zo proper dat je letterlijk van de vloer zouden kunnen eten. De verschillende test-opstellingen en het testwerk dat er aan de gang is, doen ons alvast uitkijken naar de toekomst van Ducati’s nieuw gevonden liefde voor het onverharde. En net zoals de pasta van elke Italiaanse Nonna heeft Ducati ook een familierecept. Het befaamde Desmodromisch kleppen systeem!

Start met de Ducati Desmo450 MX met Nicky Kenis en Tony Cairoli
Onze Man mocht zich in de start meten met 9-voudig wereldkampioen Tony Cairoli.

Desmo

De MX-motor die ze gebouwd hebben word aangedreven door een desmodromische klepaandrijving die Ducati al sinds 1956 toepast. Voor diegene die zich afvragen waar Desmo juist voor staat; het Desmodromisch systeem sluit de in-en uitlaatkleppen, tot daar niks bijzonder. Bij conventionele motoren gebeurt dit door een combinatie van nokken en klepveren. Bij het Desmo systeem zijn er zowel voor de in- als uitlaat-bewegingen nokken die de kleppen sturen.

“Een kleine controle bevestigt: Ducati is qua vermogen en kracht koploper van de huidige 450cc motoren.” 

Het voordeel van deze techniek is dat de kleppen bij hogere toerentallen niet gaan beginnen zweven zoals dat het geval is bij klepveren. Dit resulteert in hogere toerentallen en meer vermogen. Om dit in cijfers duidelijk te maken: de Ducati produceert 63,5 pk bij 9300 tpm en 53,5Nm bij 7500 tpm. Een kleine controle bevestigt: Ducati is qua vermogen en kracht koploper van de huidige 450cc motoren.

Eindelijk rijden

Genoeg over de techniek en geschiedenis, de kernvraag blijft: hoe rijdt ie? Wel, de kracht van de Desmo450 MX is, voelden we al snel op het Faenza circuit. Maar het gaat om meer dan pure kracht of vermogen. De manier waarop dat vermogen vrijgegeven wordt, is zo mogelijk nog opvallender. De vermogensafgifte is bijzonder egaal. Je voelt de kracht niet wegzakken naarmate de toerentallen oplopen. Er is evenmin een brute reactie bij het opkomen van die kracht. De motor, en meer bepaald de bewegende delen van de cilinder, hebben door het Desmo-systeem veel minder frictie. Hierdoor draait het Ducati blok ook vrijer. Dit geeft een duidelijk ander gevoel tijdens het rijden.

“Het motorremsysteem (…) is ontworpen om rijders te helpen de stabiliteit te optimaliseren in situaties waarbij een stuiterend achterwiel zo handig is als Parkinson voor een nitroglycerine verkoper.”

Deze motor voelt veel lichter aan dan eender welke 450cc. Maar hij is tegelijk sterker. We hadden de indruk met een 350 op pad te zijn met het vermogen van een 450…of meer. Dat vraagt natuurlijk enige gewenning, maar eens je die aanpassing achter de rug hebt, is de Desmo 450 MX een motor die zich vooral heel gemakkelijk laat benutten. De ranke bouw en de juiste balans van het rijwielgedeelte zit daar ook voor veel tussen. Het vertrouwen bij grote sprongen is er onmiddellijk. Door de reactie van de motor bij het landen, maar ook door het gemak waarmee je hem in volle vlucht nog kunt corrigeren.

Statisch beeld Ducati Desmo450 MX
Anders dan de anderen. Een vergelijkingstest moet uitwijzen of ie ook beter is...

Elektronica

Geen moderne crossmotor zonder state of the art elektronica. De Ducati tractie controle (DTC) meet het doorspinnen van het achterwiel en zal ingrijpen naargelang het gekozen niveau. Tijdens de test merkten we duidelijk wanneer de DTC zich engageerde. Dit bleek vooral handig nadat men tijdens de lunchpauze het harde circuit voorzag van het nodige water. Faenza leek plots meer op een glijbaan dan op een crossomloop. Perfect om de verschillende niveau’s van tractiecontrole te testen.

Naast de DTC is er ook nog de Launch Control en een Quickshifter aanwezig. De LC helpt om optimaal uit de startblokken te schieten. Onze Man moest daar nog duidelijk zijn meerdere erkennen in Tony Cairoli en we hebben de foto’s om dat te bewijzen (zie hogerop). Geen schande op zich, maar het neemt niet weg dat ie nu drie weken de redactievloer mag zwabberen.

En dan is er nog het motorremsysteem. Dat is ontworpen om rijders te helpen de stabiliteit van de Desmo450 mx te optimaliseren in situaties waarbij een stuiterend achterwiel zo handig is als Parkinson voor een nitroglycerine verkoper. Dit is geen slipperkoppeling, zoals we ze wel vaker terugvinden op wegmotoren.

“Onze Man moest bij het starten nog duidelijk zijn meerdere erkennen in Tony Cairoli. Geen schande op zich, maar het neemt niet weg dat ie nu drie weken de redactievloer mag zwabberen.”

De motorrem wordt geregeld door in te grijpen op de stand van de gasklep, de geselecteerde versnelling en de vertraging van de krukas tijdens agressief remmen. Op basis daarvan wordt de ontsteking aangepast. De EB (Engine Brake) kan op twee niveaus worden ingesteld. Waardoor je ofwel een typisch viertakt karakter krijgt, of iets wat een vleugje tweetakt in zich lijkt te hebben.

Alsof dat niet volstaat, is er ook nog een applicatie. de X-Link app kan je het Desmo-blok helemaal aanpassen naar eigen wensen.

Ducati Desmo450 MX sprong
"Voelt als een 350 met het vermogen van een 450..."

Binnen langs de grote poort

Na dat we Desmo450 MX testten in Faenza is duidelijk dat ook deze Ducati het DNA van Borgo Panigale draagt. Alles aan de machine is ontworpen om de ontwikkelingen die ze gebruiken in het wegsegment over te brengen naar het off-road gebeuren. De motor die sinds 26 Mei van de productielijn loopt, is te beschrijven als krachtig, wendbaar en innovatief.

De combinatie van vermogen en wendbaarheid lijkt alvast zijn gelijke niet te kennen. Vergelijkende testen zullen moeten uitwijzen of deze indrukken kloppen. Los van de kracht van de desmo, is er ook nog een pluim voor het rijwielgedeelte.

De Ducati Desmo450X is de tweede nieuwkomer die de gevestigde waarden het vuur aan de schenen kan leggen. Om dat helemaal een succes te laten worden, moet je niet alleen de motor hebben, maar ook de juiste rijders. Héél benieuwd wie daar volgend jaar zijn opwachting zal maken…Ducati komt in elk geval binnen langs de grote poort!

Tekst: Nicky Kenis

Foto’s: Ducati

Sprong Ducati Desmo450 MX
Flyin' high. De Desmo450 MX blinkt uit in wendbaarheid en controle.

Technische fiche en prijs Ducati Desmo450 MX

MOTOR

Type: Viertakt mono met desmodromische klepbediening

Cilinderinhoud: 449,6 cc

Boring x slag: 96 x 62,1 mm

Compressieverh.: 13.5:1

Koppeling: Natte meerplaatskoppeling, hydraulisch bediend

Transmissie: vijfbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 63,5 pk (46,7kW) @ 9400 tpm

Maximaal koppel: 53,5 Nm @ 7500 tpm

ELEKTRONICA

Motor: Instelbare Tractiecontrole, Launch Control, Quickshifter up

RIJWIELGEDEELTE

Frame: aluminium balkenframe

Vering voor: 49 mm Showa UPSD voorvork

Stelmogelijkheden: Volledig instelbaar

Vering achter: Showa Monoshock

Stelmogelijkheden: Volledig instelbaar

Rem voor: 310 mm enkele schijf met tweezuigerklauw

Rem achter: enkele 300 mm schijf met enkelzuigerklauw

AFMETINGEN

Rijklaar gewicht zonder benzine: 104,8 kg

Tankinhoud: 7,2 l

Wielbasis: 1494 mm

Zithoogte: 970 mm

PRIJS

België: vanaf 12.690 euro

Nederland: 12.790 euro

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.