Ducati introduceert nieuwe generatie Hypermotard V2 (SP)
Twintig jaar na de presentatie van de eerste Hypermotard op EICMA 2005 introduceert Ducati een volledig vernieuwde generatie van zijn funbike: de Hypermotard V2 en SP-versie. De vierde generatie is volledig herzien, met een nieuw motorblok, een monocoque frame en een compact ontwerp dat teruggrijpt naar de stijl van de oorspronkelijke Hypermotard 1100.
Ontwerp en ergonomie
De nieuwe Hypermotard V2 verwijst duidelijk naar het design van de eerste generatie, met herkenbare elementen zoals de dubbele vleugel in de zijpanelen, de hoog geplaatste uitlaten onder het zadel en de minimalistische achterzijde. Hij oogt compacter dan zijn voorganger, mede dankzij een smaller subframe en een strakker gevormde tank en zadel. De zitpositie is aangepast voor meer controle: de voetsteunen en het stuur staan verder naar voren, wat de rijderspositie dichter bij die van een supermotard brengt. Beide versies hebben een zithoogte van 880 mm, waarbij de V2 SP dankzij de verlaagde ophanging toegankelijker is dan de vorige SP-variant.
Motor en prestaties
De Hypermotard V2 krijgt de nieuwe 890cc-V2, goed voor 120 pk bij 10.750 tpm en 94 Nm bij 8.250 tpm. Dankzij het IVT-systeem (Intake Valve Timing) past de motor de inlaatkleptiming continu aan, wat resulteert in een breed inzetbaar vermogensbereik en een soepele gasrespons. Het blok is 6,4 kg lichter dan de vorige Testastretta 11° en voldoet aan de Euro 5+ norm. De onderhoudsintervallen blijven ruim, met klepspelingcontrole pas om de 45.000 km. Voor houders van een A2-rijbewijs is een 35 kW-variant beschikbaar.
Chassis en ophanging
De V2 gebruikt een nieuw monocoque frame dat dienstdoet als dragend element én luchtfilterbehuizing. De motor is een integraal deel van het frame, wat zorgt voor meer stijfheid en gewichtsbesparing. Het totaalgewicht bedraagt 180 kg rijklaar zonder brandstof, 13 kg minder dan de Hypermotard 950. De SP-versie weegt 177 kg dankzij lichtere componenten. In standaardversie beschikt de Hypermotard V2 over volledig instelbare Kayaba-vering, terwijl de SP is uitgerust met Öhlins NIX30-voorvorken en een STX46-achterschokdemper. Beide versies gebruiken een aluminium dubbelzijdige swingarm en een Sachs-stuurdemper.
Remmen en banden
Beide uitvoeringen hebben een Brembo-remsysteem met dubbele 320 mm-schijven vooraan en een 245 mm-schijf achteraan. De Hypermotard V2 gebruikt M4.32-remklauwen met een PR18/19-hoofdremcilinder. De V2 SP krijgt M50-remklauwen en een PR16/21-cilinder voor krachtigere remprestaties. Verder staat de V2 op gietwielen met Pirelli Diablo Rosso IV-banden, terwijl de SP gesmede aluminium wielen heeft met Pirelli Diablo Rosso IV Corsa-banden.
Elektronica
De Hypermotard V2 beschikt over een 6-assige IMU en een uitgebreid elektronisch pakket, waaronder: bochten-ABS (vier niveaus, inclusief Slide-by-Brake-functie), tractiecontrole, wheelie control, motorremcontrole, quickshifter 2.0, launch control (SP) en pit limiter (SP). De motor biedt vier rijmodi (Race, Sport, Road en Wet), die elk de motorrespons en elektronische instellingen aanpassen aan de omstandigheden. Het nieuwe 5” TFT-scherm toont de instellingen en rij-informatie in drie weergavemodi (Road, Road Pro en Track) en kan worden gekoppeld aan het Ducati Multimedia System en Turn-by-Turn-navigatie.
Uitrusting en accessoires
Ducati biedt een reeks Ducati Performance-accessoires, waaronder een Termignoni-uitlaatsysteem, carbon onderdelen en billet aluminium details. Ook comfortopties zoals cruisecontrol, verwarmde handvatten en verschillende zadels zijn beschikbaar.
Prijs en beschikbaarheid
De Ducati Hypermotard V2 en V2 SP zijn vanaf april 2026 verkrijgbaar bij Europese dealers. Prijzen volgen later.