Ducati presenteert gloednieuwe Ducati XDiavel V4
Voeten vooruit, draaiende hoofden. Dat is wat Ducati beloofde in aanloop naar de laatste 2025 World Première. De machine die daarvoor moet zorgen, liet zich vooraf al raden: een nieuwe Diavel? Jazeker: de Italianen hebben zonet hun XDiavel V4 gepresenteerd, met forward controls, strakke designlijnen én de Granturismo V4-motor in het frame. Een beest van een blok, dat 168 pk en 126 Nm presteert en een indrukwekkend elektronicapakket krijgt aangemeten.
Motor
De krachtbron voor de XDiavel V4 is een vernieuwde versie van de Granturismo V4 motor – die op zijn beurt is afgeleid van de Desmosedici Stradale. Het blok presteert ook in deze telg 168 pk en 126 Nm bij respectievelijk 10.750 en 7.500 tpm. De XDiavel V4 is uitgerust met een contraroterende krukas, die in de tegenovergestelde richting van de wielen draait. Dat om het gyroscopische effect te compenseren, te zorgen voor een betere wegligging en wendbaarheid, en om de neiging tot wheelies te verminderen.
Ophanging
De volledig instelbare vering van de XDiavel V4 bestaat uit een 50 mm USD voorvork (met instelbare ingaande demping en veervoorspanning op de linkerpoot en instelbare uitgaande demping op de rechterpoot) en een monoshock met apart reservoir achteraan. De veerweg bedraagt 120 mm voor en 145 mm achter, 25 mm meer dan bij de XDiavel 1260.
Elektronica
De XDiavel V4 heeft een IMU, drie vermogensstanden en vier rijmodi (Sport, Touring, Urban en Wet) aan boord. Het vermogen en de interventie van de rijhulpsystemen – hellingshoekgevoelige Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control en ABS Cornering – kan je aanpassen aan elke situatie of voorkeur. Cruisecontrole, Ducati’s quickshifter, en launchcontrole zijn eveneens standaard.
Twee nieuwe kleuren
De nieuwe kleurenschema’s Burning Red en Black Lava zijn exclusief voor de XDiavel V4 ontwikkeld door Centro Stile Ducati en moeten z’n krachtige voorkomen extra in de – eh – verf zetten.
Enkelzijdige swingarm
De enkelzijdige achterbrug vestigt als vanouds de aandacht op het achterwiel van de XDiavel, waarop een forse 240/45 Pirelli Diablo Rosso III-band is gemonteerd.
Ergonomie
De XDiavel V4 lijkt gericht op een ontspannen en comfortabele zithouding. Het schelpvormige zadel zweeft op 770 mm van de grond en is comfortabeler gemaakt. Zo heeft de nieuwkomer 54 mm extra schuimlaag ter beschikking ten opzichte van de XDiavel 1260. De duozit is 30% breder, 50% langer en beschikt over 25 mm dikker schuim op de wangen van het zadel.
Geluidsmuur
De donder in het vooronder is ook opnieuw van de partij: de Twin Pulse-ontstekingsvolgorde van de V4 Granturismo zorgt voor een zeer herkenbaar geluid, die door een vierdubbele uitlaatdemper naar buiten geblaft wordt. Als dat niet volstaat, heeft Ducati ook een volledig race-uitlaatsysteem in de optiecatalogus. Het is niet gehomologeerd voor gebruik op de weg, maar staat garant voor 11 pk extra een gewichtsbesparing van 11 kg. Rijklaar (en met standaarduitlaat) klokt de nieuwe XDiavel V4 af op 229 kg.
Dashboard en verlichting
Het 6,9” TFT-kleurenscherm is geïntegreerd in de gesmede body van het stuur, en is voorzien van optische binding voor een betere zichtbaarheid in alle lichtomstandigheden. De Road Info-modus is speciaal opnieuw ontworpen voor het betere cruisergevoel. De DRL-verlichting vooraan valt op door z’n dubbel C-design en geïntegreerde richtingaanwijzers.