Eerste test: 2023 Benelli TRK 702
en TRK 702 X

Slalommend tussen hittegolven en warmteonweders in, presenteert Benelli z’n nieuwe TRK 702 en TRK 702 X. Wij mochten in de schaduw van de Mont Blanc, als een van de eersten in Europa, aan de rol met de opvolgers van de TRK 502. De verwachtingen waren hooggespannen voor de grotere broers van de best verkochte motor in Italië. Of die ingelost werden, leest u hieronder!

photo: Simon Palfrader© editorial use only

Sinds onze laatste visite aan het land van getomateerd bladerdeeg en overmatig gegesticuleer, waren we behoorlijk onder de indruk van de heropleving van Benelli. Onder de vleugels van QJ groeide het merk immers op een klein decennium uit van een ambitieus idee uit het verre oosten tot een oude glorie die een onverhoopte tweede jeugd beleeft. Wie had enkele jaren geleden z’n hebben en houden durven verwedden op het feit dat de TRK 502 de best verkochte motor van Italië zou worden? Wij alvast niet. Maar kijk aan. Reeds drie opeenvolgende jaren houdt de halveliter-op-stelten elke concurrent – inclusief de onvermijdelijke Beier – op ruime afstand, met meer dan 6.600 verkochte stuks vorig jaar. Ook in 2023 lijkt de opmars van de TRK 502 niet te stuiten ten zuiden van de Alpen.

IJzer smeden

Kwestie van het ijzer te smeden als het heet is, lanceert Benelli in putje zomer een opvolger voor z’n goudhaantje: de TRK 702 en TRK 702 X. Twee middenklasse hoogpoters, die het gat moeten vullen tussen de TRK 502 en de op til staande 800-versie. Ze komen allebei met een in de basis erg herkenbare 698cc staande twin en zesbak in het stalen vakwerkframe, potig ogende veerelementen, een opmerkelijke styling, een knap TFT-schermpje met connectiviteit en dubbel USB-laadpunt, én een erg te smaken prijskaartje. De X wordt in de markt gezet als een meer offroadgerichte versie, met onder meer spaakwielen, meer rondspeling door extra veerweg achteraan, ruwer geprofileerd rubber en aangepaste wielmaten (19-duims voorwiel in plaats van 17”).

photo: Simon Palfrader© editorial use only
Goedkeurend geknik

Als we met de taxi de parkeerplaats van het hotel opdraaien, staan de TRK 702’s netjes opgelijnd op ons te wachten. Nog natikkend van de testrit die de Italianen er net mee hebben afgerond, over en door de meest westelijk gelegen alpencols. Het scheiden van helm en kruin bij de respectievelijke rijders levert geglimlach, goedkeurend geknik en opgestoken duimpjes op. Dat kunnen we, bij een eerste aanblik althans, perfect begrijpen.

De TRK 702 straalt zowel van veraf als dichtbij in z’n erg appetijtelijke pels. Van de potige kopsectie met de fors ogende 50mm UPSD-vork en het op een crossbril geïnspireerde frame rond de koplamp, over de brede snavelsectie met ledverlichting en ingewerkte richtingaanwijzers, tot de knappe kleurstellingen. Met een extra pluim voor de gespaakte wielen, het ruwe rubber en de gewaagde groen-gele kleurstelling van de TRK 702 X. En die krijgen we als eerste in de knuisten geduwd.

photo: Simon Palfrader© editorial use only
Broodnodige steun

De TRK 702 X is qua zadelhoogte een stukje hoger dan z’n standaardkompaan, maar de 835 mm is ook voor kleinere rijders behapbaar. De duozit met bijbehorende handvatten en bagagerek zorgen voor een ietwat lastige opstap, maar eenmaal rechtop getroond, steun je makkelijk aan beide kanten met de bal van de voet op de grond, en het brede stuur met instelbare hendels makkelijk in de hand. Een por op de startknop ontlokt een vrij hees inlaatgeluid en een beschaafde uitlaatnoot aan het blok, waarna we de bak in z’n één prikken en aan de rol kunnen. Al zijn we La Thuile – ons gastdorp voor deze perstrip – amper uit gebold, als de eerste verraste blikken tussen de testrijders uitgewisseld worden. Iedere rijder heeft op enkele kilometers tijd gemerkt dat er toch wat weinig fut in het blok huist – ondanks wat de technische fiche laat vermoeden.

Mirakels

Qua opbouw is dit immers de door Benelli onder handen genomen, afgezwaaide versie van een Japanse staande twin met 180° krukas, met iets langere slag (+4,5 mm) en een identieke boring, iets meer inhoud (+49cc) en compressie (11,6:1 vs. 10,8:1), grotere gasklephuizen (2 x 41mm vs. 38mm) en 3 pk en 9 Nm extra op het rapport. Maar waar de groene leenheer met de originele opstelling best pittig voor de dag komt, is dat in deze configuratie bizar genoeg niet het geval. Het blok loopt onderin wat ruw, en verrast vooral met een relatief vlakke vermogenscurve en koppelarm verloop van onderin tot net voor de begrenzer. Inclusief een opvallende (homologatie)dip tussen 3.000 en 4.000 toeren in.

Je hoeft van de combinatie middenklasse tweepitter en hooggebergte uiteraard geen mirakels te verwachten, maar we hadden stiekem toch op iets meer leven in de brouwerij gehoopt. Vanaf 4.500-5.000 toeren loopt de snelheid gelukkig best vlot op, zij het zonder al te veel sensatie. Alles opgeteld doet het blok doet z’n werk wel, zonder franjes. Net zoals de ietwat stugge, maar steevast correct schakelende zesbak met slipperkoppeling en de ietwat fletse soundtrack. ‘t Is allemaal niet heel spannend, maar het werkt wel naar behoren.

Je hoeft van de combinatie middenklasse tweepitter en hooggebergte uiteraard geen mirakels te verwachten, maar we hadden stiekem toch op iets meer leven in de brouwerij gehoopt.
- -

Speels

Wat gelukkig wel prima lukt, is sturen. Zelfs met een 19-duimswiel tussen de vorkpoten laat de TRK 702 X zich makkelijk rond elke haarspeld krullen, en blijft hij ook op snelheid mooi stabiel. Een voetje op de achterrem, inkijken en sturen – geen klachten, edelachtbare! De axiaal gemonteerde tweezuigers bijten daarbij net voldoende hard in de wave-schijven door om het potige gewicht afgeremd te krijgen, terwijl de ophanging op de weg toch ietwat onderbemeten (vrij zachte in- en uitgaande demping) voelt om de vele lastenwissels op te vangen.

Zo gaat de voorzijde onder remdruk nogal snel duiken, richt hij vrij kwiek op bij overgooien in een korte S-bocht, wordt elke acceleratie op wat deining achter onthaald, en wordt ruw wegdek niet al te gefilterd doorgeseind naar je ruggengraat. Achteraan kan je evenwel in de weer met met in- en uitgaande demping, en kan je ook de veervoorspanning aanpassen – dus daar valt wel een mouw aan te passen. Met m’n 67 eigen rijklaarkilo’s ben ik geneigd om de ophanging vooraan onder speels te catalogeren, iets zwaardere rijders zullen vermoedelijk sneller over limieten gaan spreken.

X-factor

Nu we ‘t daar toch over hebben: tijdens de ochtendsessie op de X, mochten we ruwweg 75 kilometer volmaken, inclusief een stukje gravel van goed vijf kilometer. Daar botst de TRK 702 X toch behoorlijk tegen z’n eigen grenzen aan. De meest opvallende tegenvaller is opnieuw de niet-instelbare voorvork, die zowel qua in- als uitgaande demping een stuk te zacht staat en bij iets ruwer oppervlak helemaal doorslaat. Anderzijds is het vrij potige gewicht een beperkende factor, evenals het niet-uitschakelbaar ABS achteraan en de erg beperkte bescherming van het oliefilter vooraan. Na amper tien minuten op gravel zien we op die laatste al een tiental putjes door steenslag op verschijnen – dat kunnen we bezwaarlijk offroadwaardig noemen.

Uiterlijk klopt de X-factor dus absoluut, maar meer dan het reepje gravel om de hoek hoef je niet te ambiëren. Voorlopig dan toch: tijdens het afsluitende diner hebben we ‘t even over de bedenkingen bij de testrit, waarna de PR-dame alles mooi noteert en ik na enkele dagen een berichtje krijg om te melden dat de R&D-afdeling met dikkere vorkolie en andere veren gaat experimenteren, gaat evalueren of het ABS eventueel uitgeschakeld kan, én of er een betere protectie voor het oliefilter kan voorzien worden. Da’s wat ze noemen snelschakelen. Fijn!

Hannibal

Na de middag mogen we nog even aan de slag met de ‘gewone’ TRK 702. Die is qua blok, frame en remmen (enkel de remschijven wijken licht af) identiek aan de X, maar de 19mm minder veerweg achteraan en het kleinere voorwiel zorgen voor minder grondspeling, drie kilo minder rijklaargewicht, én een opvallend lagere zadelhoogte. Met 790 mm komt steunt zelfs dit onderdeurtje met beide voeten vlak op de korst – ideaal voor opstappers en kleinere rijders, dus.

Als we Hannibalgewijs over de Alpen zwalpen, dan valt meteen één verschil op ten opzichte van de X: de voorzijde voelt bij het insturen een stuk strakker aan dan z’n gespaakte kompaan. Dat verschil kunnen we bezwaarlijk aan de voorvork toeschrijven – die is immers identiek aan z’n noppenbroeder – wel door het 17” gegoten alu voorwiel, met bijbehorend straatrubber (Pirelli Angel GT). Waar het iets loggere 19” spaakwiel wel wat flex vertoont bij fluks overgooien, stuur je het kleinere wiel makkelijker in, zet je ‘t vlotter op z’n lijn en houd je eenvoudiger een hogere bochtensnelheid aan (eveneens met dank aan de iets bredere 160mm achterslof). Dat is een absolute bonus als het tempo de hoogte in gaat.

Met het blokje mooi tussen de 5.500 en de 8.000 omwentelingen in komt het beste uit de krachtbron naar boven, terwijl de slipperkoppeling zich van z’n mooiste kant laat zien bij vinnig afschakelen naar de volgende asfaltknik. Zo gaat ‘ie lekker!

Conclusie

We hinken een beetje op twee gedachten na deze testdag. Enerzijds is ‘t moeilijk om niet te vallen voor deze knappe, toegankelijke en goed doordachte verschijningen, met hun aangename zithouding, leuke stuurgedrag, makkelijk afleesbare en vlot bedienbare TFT’tje, en uitstekende standaardbanden. En dankzij de respectievelijke prijskaartjes (7.599 en 7.999 euro, vanaf eind augustus bij de dealer) zijn de TRK 702 en TRK 702 X zeker gedegen opties voor budgetbewuste rijders. Anderzijds moet je de afweging maken of je de onderbemeten ophanging, het weinig inspirerende blok en de niet erg offroadwaardige prestaties voor lief neemt, of liever verder spaart voor een iets potenter en spannender alternatief. Want daar zijn er in het drukbevolkte segment van de middenklasse allroads wel wat van…

Pluspunten

Lorem ipsum

 

Minpunten

Ipsum Lorem

Technische gegevens Benelli TRK 702 (X)
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde paralleltwin, DOHC
Cilinderinhoud 698 cc
Boring x slag 83 x 64,5 mm
Kleppen/cilinder 4
Compressieverh. 11,6:1
Carburatie elektronische injectie, 2 x 41mm gasklephuizen
Koppeling natte multiplaat
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 70 pk @ 8.000 tpm
Maximaal koppel 70 Nm @ 6.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor /
Rijwielgedeelte ABS (niet-uitschakelbaar), ledverlichting, TFT-scherm
RIJWIELGEDEELTE
Frame Stalen vakwerkframe
Vering voor 50 mm UPSD-vork
Stelmogelijkheden /
Vering achter Monoshock
Stelmogelijkheden Veervoorspanning, in- en uitgaande demping
Veerweg v/a 140 mm / 154 mm (173mm)
Rem voor Dubbele 320mm schijven met zwevende tweezuigerremklauwen
Rem achter Enkele 260mm-schijf met zwevende enkelzuigerremklauw
Banden v/a 120/70ZR17, 160/60ZR17 (110/80-R19 , 150/70-R17)
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1.505 mm
Balhoofdhoek n.b.
Naloop n.b.
Zithoogte 790 mm (835 mm)
Rijklaargewicht 232 kg (235 kg)
Tankinhoud 20 liter
PRIJS & INFO
Prijs België v.a. € 7.599,- (€ 7.999,-)
Importeur Moteo
Link https://www.benelli-motos.be/nl.html

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.