Eerste test: 2023 Harley-Davidson Electra Glide Highway King
Je mag dit gerust een exclusieve test noemen, want van de 2023 Harley-Davidson Electra Glide Highway King worden slechts 750 exemplaren gemaakt. Althans, in de fascinerende kleur ‘Hi-Fi Magenta’. Daarnaast worden er nog eens 1.000 motoren gemaakt in ‘Hi-Fi Orange’. We rijden met een iconische motor uit de Icons Collection van het Amerikaanse merk op een iconische plaats; de Oostenrijkse Grossglockner. Niet de eerste locatie waar je aan denkt om dit soort motor te testen, maar we werden wel op meerdere vlakken verrast van de Highway King.
Gewaagde kleurkeuze
Ken je de FLH Electra Glide uit 1968 nog? Ik ook niet, maar het is een iconische Harley-Davidson waar dit 2023-model een moderne versie van is. Dat is ook het mooie eraan, want je kunt aan de hand van de looks van het nieuwe model ongeveer exact schetsen hoe de oude eruit moet hebben gezien. En een korte zoektocht op internet bevestigt dat gevoel. Als ze bij Harley-Davidson iets goed voor elkaar hebben, dan is het wel de styling van hun machines. Dat bewijzen ze – ditmaals op een uitzonderlijk hoog niveau – met de Electra Glide Highway King. Het opvallendst is de gewaagde kleurkeuze: magenta met wit. Niet meteen de meest mannelijke of stoere kleurencombi, maar op een manier werkt het en is het net wél cool. Je voelt je meteen teruggekatapulteerd worden naar de kleurrijke jaren 60 en 70. Ook de oranje variant is erg knap, maar in het magenta heeft hij toch net dat tikkeltje extra.
Ode aan visueel genot
Het tweede ding dat onmiddellijk op je netvlies schiet: de whitewall-banden. Geweldig toch! Dunlop maakt ze met modern rubber en volgens de huidige normen, maar dan wel met retro looks. Kijk trouwens eens naar die prachtige spaakwielen, en alle details op het overbemeten voorspatbord, en het rijkelijke gebruik van chrome, de retro koplampen, het tweekleurige windscherm,… Er zijn zoveel speciale details op de Highway King dat alleen ernaar kijken al een feest is. De machine klopt gewoon, van voor tot achter en van boven tot onder. Het is een ode aan een tijd dat styling en visueel genot belangrijker waren dan rij-eigenschappen of comfort. Over the top, maar dan op een goede manier. Of houdt dat geen steek?
36 bochten, 2.500 meter hoog
Dat wij niet de enigen zijn die de Highway King er geweldig vinden uitzien, wordt al snel duidelijk. Duimpjes van jong en oud vliegen omhoog als we passeren door Oostenrijkse bergdorpjes. Een lach verschijnt instant op het gezicht van toeristen en bewoners. Dat je die kracht hebt als machine op twee wielen, is al een prestatie op zich. Maar ook wij zitten op de Highway King met een duidelijk zichtbare glimlach onder onze open helm. Het weer is goed en de omgeving prachtig, dat speelt ook mee, maar de Highway King zit er voor het grootste deel tussen. Dat begint bij de aangename zitpositie op het knappe solozadel. Op deze Electra Glide zit je namelijk een stuk hoger dan je gewend bent van andere, lagere Harley-Davidsons. Daardoor ‘hang’ je minder aan het stuur, en zit je wat actiever. Je benen maken een hoek van ongeveer 90 graden en je voeten rusten op de grote treeplanken, terwijl je armen breed gespreid zijn voor het grote stuur en je rug mooi recht gelijnd is. Met andere woorden een bijzonder aangename zitpositie. Niet alleen om het op deze manier een ganse dag vol te houden, maar ook om de actieve motorrijder in je wakker te maken en klaar te houden op wat komen gaat. De Grossglockner Hochalpenstrasse telt 36 bochten om te stijgen tot een hoogte van 2.500 meter. Met zijn 3.798 meter is het trouwens de hoogste berg van Oostenrijk. We gaan dus aardig wat moeten sturen om tot boven te geraken. Iets wat niet meteen in de lijn ligt van iets dat een ‘Highway’ King heet. Of hoe je je compleet kunt miskijken op een naamsaanduiding…
Geveerd zadel
De Hochalpenstrasse is technisch niet de moeilijkste weg om te rijden. Hij is voldoende breed, loopt niet supersteil omhoog en heeft haarspeldbochten waar je geen geoefende gymkhana-rijder voor moet zijn om ze heelhuids te voltooien. Een geluk, want de Highway King heeft niet de meeste bodemvrijheid met zijn lage treeplanken en algemeen lage bouw. Met zijn 385 rijklare kilo’s is het ook een behoorlijk massief blok ijzer dat je naar boven moet krijgen. Gelukkig is de V-twin meer dan voldoende sterk met zijn 93 pk en vooral riante koppel van 158 Nm bij 3.250 tpm. Sportief knal je daarmee niet de berg op, maar dat is in dit geval ook allerminst de bedoeling. De Highway King is een cruiser pur sang. Zo weinig mogelijk schakelen, zo soepel mogelijk rijden. Laat de motor het werk doen, relax en geniet van de omgeving. En dat doet de Harley-Davidson ook, zoals van hem verwacht wordt. Het motorblok draait soepel, de versnellingsbak schakelt luid en duidelijk, en het comfort is van hoogstaand niveau. Dat komt niet enkel door de eerder vermelde aangename en wat hogere zitpositie, maar ook door het riante windscherm en de zadelvering. Jazeker, dat lees je goed, het zadel is apart geveerd. Dat zorgt voor nog een extra laag comfort, en gelukkig niet voor een buschauffeursstoel-effect.
Extra graag willen sturen
Door de actievere zitpositie dan op andere Harley-Davidson Touring-modellen krijg je een motor die wil sturen en zich maar al te graag in de bocht laat leggen. Niet dat die andere Touring-modellen dat weigeren te doen, maar de Highway King wil het extra graag. En hij doet het bovendien goed. Hou rekening met al het gewicht en je hebt een motor die mooi stijf stuurt. Bocht na bocht krijg je vertrouwen in zijn kunnen (en banden). Het voelt allemaal heel makkelijk aan, moeiteloos, een machine die hard aan het werk is zonder dat hij het laat zien of voelen. Horen wel, want uit de gigantische chromen uitlaten komt een typisch Harley-Davidson geluid. Je houdt ervan of niet.
Hulde aan halogeen
Bovendien moet je je weinig zorgen maken als je denkt de limieten van de motor te hebben gevonden of overschreden, want hij is onderhuids voorzien van vele moderne snufjes. Als belangrijkste item: prima presterende Brembo’s. De gekoppelde remmen doen niet alleen goed hun werk, ze zien er ook fantastisch uit. Kijk eens naar de vorm van die schijven. Daarnaast beschikt de Highway King over een lijst aan moderne snufjes: bochten-ABS, tractiecontrole, slipcontrole, hill start en cruisecontrol mag uiteraard niet ontbreken. De Electra Glide Highway King is dus een stuk moderner dan je op het eerste gezicht verwacht. Om die authentieke look te bewaren hebben de ingenieurs deze keer niet voor moderne ledverlichting gekozen, maar heeft de King halogeenlampen. Hulde daarvoor. Het past veel beter.
Conclusie
We naderen de top van de Grossglockner en kunnen niet nóg enthousiaster zijn over de Highway King. Een hoogtepunt op twee manieren dus. Maar dan storten we de dieperik in. Ook weer letterlijk en figuurlijk. Niet van de plots ondermaats presterende Harley-Davidson of weigerende remmen. Nee, die blijven hun rol perfect vervullen. Maar wel van de krankzinnige prijs die het Amerikaanse merk voor deze 2023-reïncarnatie wil hebben. Hou je vast, want we zijn nog steeds aan het afdalen richting de vallei. Komt ‘ie. 39.495 euro. Slik. En onze oren poppen door het hoogteverschil. En jullie ogen wellicht door het zien van dat bedrag. Hoe je het ook draait of keert, dat is vreselijk veel geld. Je krijgt er een prachtig afgewerkte, in beperkte oplage geproduceerde en ook nog eens fijn rijdende iconische Harley-Davidson voor terug. En als je er niet te veel kilometers mee maakt en hem netjes verzorgt, zal die over enkele jaren wellicht nog wat meer waard zijn.
Foto’s: Pien Meppelink
PLUS
Design, afwerking, zitpositie
MIN
Gewicht, prijs, beperkte productie
Technische gegevens
MOTOR
Type: luchtgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 1.868cc
Boring x slag: 102 x 114,3 mm
Compressieverh.: 10,5:1
Koppeling: natte multiplaat, assist & slipperkoppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 93 pk @ 5.250 tpm
Maximaal koppel: 158 Nm @ 3.250 tpm
ELEKTRONICA
Motor: cruisecontrol, hill start
Rijwielgedeelte: tractiecontrole, slip control, bochten-ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen buizenframe
Vering voor: 49mm telescoopvork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 117/56 mm
Rem voor: dubbele 300mm schijven met vierzuigerklauwen
Rem achter: enkele 300mm zwevende schijf met vierzuigerklauw
Banden v/a: MT90-B16, 180/65-B16
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 385 kg
Tankinhoud: 22,7 l
Wielbasis: 1.625 mm
Zithoogte: 790 mm
Balhoofdhoek: 26°
Naloop: 170 mm
PRIJS
België: € 39.495