Eerste test 2024 Kawasaki KX450: Factory Feeling

Laten we het even hebben over de vergroening van het motocross. We gaan het namelijk hebben over de nieuwe Kawasaki KX450 2024. Deze zou immers voor de grote vergroening kunnen zorgen op de circuits. De Kawa ingenieurs hebben voor 2024 een ware allemansvriend gecreëerd. Dat is de conclusie van Onze Man die de nieuwste Kawasaki ging testen in Spanje

Kloppend hart

We beginnen bij het centrum. De motor is net als de rest van de KX vanaf nul opgebouwd. De benzine die door de vernieuwde benzine pomp met een druk van maar liefst 350kpa (tov 300kpa in 2023) in de cilinder komt gevlogen, legt een weg af met minder weerstand. De lucht komt veel rechter de inlaatkamer binnen en heeft een nieuwe flow gekregen doorheen de motor. De snellere airflow zorgt voor betere prestaties op elk toerental, zowel onderin als in de hogere toeren.

Hoewel we het met minder pk’s moeten doen in 2024, is dit alles behalve een minpunt aan de motor. Er is naar het gevoel van Onze Man in Spanje ingezet op het bruikbaar vermogen. Dit voel je al vanaf de lage toerentallen, je zal minder snel het gevoel krijgen dat de motor gaat sputteren. De KX450 kent een breed koppel en levert dat koppel soepel af .Voor de liefhebbers van schakellui rijden, is er nog meer goed nieuws. Men kan in de hogere toerentallen nog steeds veel koppel vinden en dus langer het gas openhouden zonder op te schakelen. De motor loopt heel ver door. We kunnen hier dus spreken van een brede powerband en een soepel opkomen van het vermogen. De motor komt minder agressief uit de hoek maar mist nergens de power die men van een 450 verwacht. De 2024 KX450F is een toonbeeld van bruikbare kracht. Dat dit werkt, toonde Romain Febvre uitvoerig tijdens het vorige seizoen. Dit maakt van de KX450 weliswaar een allemansvriend: kracht op overschot, maar nooit verrassingen of (te) agressieve reacties. Dit vertaalt zich ook in minder vermoeidheid voor de rijder én een betere controle. 

Door het centreren van de uitlaat, loopt deze op aan de binnenzijde van het chassis en is er geen hitteschild meer nodig. Dit geeft dus een verhoogde veiligheid en verminderde kans om een BBQ geur op te pikken tijdens de startpositie of wanneer je met de benen langs de motor op de grond staat. 

Chassis

Het alluminium frame heeft ook een waslijst van aanpassingen ondergaan. Voor de inlaat van de motor heeft Kawasaki het bevestigingspunt van de achterveer lager geplaatst zodat de inlaatbox erover heen kan. De achtervering is als gevolg dan ook 32mm korter, maar heeft nog steeds een foutloze werking.

Voor de uitlaat die nu centraal en recht uit het motorblok komt, hebben de Japanners het neerwaartse Y-stuk van de kader met 125mm verhoogd. Voor de tweetakt fans onder ons: dit wil zeggen dat men hier meteen ook een rolling frame heeft dat weinig aanpassingen nodig heeft om er tweetakt blok in te plaatsen. Ik droom maar luidop…  

Aanpasbare ergonomie

Ergonomisch is er de mogelijkheid om je voetsteunen met vijf mm te verlagen. Ook het stuur kan men in vier verschillende standen plaatsen. Er zijn twee verschillende gaten voorzien in de bovenste kroonplaat om je houding nog meer af te stellen op je persoonlijke wensen. De andere opties zijn de positie van je stuurbeugels: deze kun je 180° graden om in een dichtere of verdere positie te plaatsen 

Heel de setup van chassis en de motor zorgen voor een zeer wendbare motor. Met veel gevoel in het voorwiel en massa’s grip voorin. Op de weegschaal weegt deze sterke jongen droog 108 kg, net wat meer dan de gemiddelde 450. Tijdens de test was van dat gewicht helemaal niets te merken. Voor het 2024 model zijn er vooraan nieuwe Brembo’s, achteraan bleef men Nissin trouw.

Zacht en stevig

De Showa voorvork kreeg na input van Febvre en co een nieuwe setting die de motor meteen klaar maakt voor een heel breed scala aan circuits. Dat voelde we meteen bij het rijden op Rocco’s Ranch in de buurt van Barcelona. De voorvork absorbeert moeiteloos alle hobbels en toch houd je het gevoel van een groot veercomfort. Deze standaard setting voelde aangenaam zacht en tegelijkertijd stevig en stabiel. Helemaal perfect na een klik of 2 in de hardere richting om de landingen te absorberen van de jumps. Dit is puur persoonlijk, snellere rijders willen misschien nog meer ingaande demping, amateurrijders zullen de standaard set up misschien te hard vinden. Belangrijk hier is dat de ophanging standaard goed afgesteld staat en dat minieme aanpassingen voor iedereen onmiddellijk leiden tot een goed bruikbare set up.   

De motor is ook slanker dan de vorige versie en dat voel je. De vernieuwde plastiek heeft ook het voordeel gekregen dat de toegankelijkheid van de luchtfilter zonder sleutels kan. 

Met een simpele klik is het paneel los en kan men de filter er uit schuiven zonder 1 enkele schroef los te draaien. Knap én handig.

Wat ze ook super deden bij Kawa is het weglaten van die harde zwarte handvatten. De KX450 komt nu standaard met Odi grips die je simpel kan demonteren en monteren. Een simpele maar zeer geslaagde upgrade tussen het contactpunt tussen machine en rijder.

Mappings 

Even terug naar het vermogen. Elke rijder en elk circuit vraagt een specifieke aanpak en dus kun je aan de slag met de mappings op de KX450. Kawasaki heeft standaard 2 mappings die men links op het stuur kan bedienen. Standaard en de Mild. Buiten deze vooringestelde mapping kan je zelf aan de slag om de KX aan te passen aan je rijstijl of noden op het circuit. Dit doe je via de Rideology App van KX.

Hier kan je aanpassingen doen om de motor meer benzine te geven die nodig is na bijvoorbeeld het plaatsen van een nieuwe uitlaat. Verder is het via de App ook mogelijk om onderhoudsintervallen op te volgen en terug te raadplegen zodat je geen enkel olie-interval mist. 

Tractiecontrole

Om met nog meer controle over het circuit te snorren komt Kawasaki ook voor het eerst met Kawasaki Traction Control (KTRC) die je kan activeren met een simpele druk op de knop. Deze knop kan je herkennen aan de letter ‘T’ en euh…eigenlijk ook aan zijn groene kleur… Hier zijn twee standen mogelijk; naargelang de situatie van het circuit en de gekozen mapping. 

Deze settings konden we uitgebreid testen op het Circuit van Rocco’s Ranch. Heerlijk circuit en knap domein in Catalunya. Het is allemaal net zo eenvoudig als het goed is: soms maakt de tractiecontrole het verschil tussen het decor verkennen of je rijlijn aanhouden. Zeker als het circuit er glibberig bij ligt, zoals tijdens de eerste 2 sessies. De weinige regen die in Spanje valt, was er gekomen in de dagen voor onze test… De tractiecontrole gaf ons het vertrouwen om voluit te gaan op een glad circuit. En dan ga je harder dan je zelf voor mogelijk had gehouden. Werkt héél goed. 

Starthulp

En nu we het toch over elektronische rijhulp hebben: er is ook een launch controle mogelijk met de module links op het stuur. Als men beide knoppen ( M en T ) tegelijk indrukt, gaat men een aparte mapping activeren die je efficiënt van start doet gaan als er ook aan het starthek extra tractie nodig is. Het overtollig spinnen van je achterwiel wordt beperkt en de tractie geoptimaliseerd. De samenwerking tussen de KTRC, ontsteking en de juiste hoeveelheid brandstof zal er voor zorgen dat van de moment je de koppeling lost bij het vallen van het starthek tot in de eerste bocht optimaal verlopen. 

Dag en nacht 

We reden op Rocco’s Ranch zowel overdag als bij nacht. Neen, de KX450F komt niet in enduro-versie met lichten. Er was gewoon verlichting langs de omloop. Men zegt wel eens dat je bij nacht sneller rijdt omdat de obstakels minder zichtbaar zijn. Met de nieuwe KX450F reden we zowel bij licht als duisternis even snel. Omdat de motor een voorbeeldig chassis heeft, uitstekende ophanging en een blok dat door iedereen optimaal benut kan worden. Dit is geen moeilijk te temmen beest, maar een crossmotor die door de juiste ontwikkelingen net heel beheersbaar is en uit elke rijder het beste naar boven zal halen. 

Onze Chef had ooit net dezelfde commentaar bij enkele fabrieksmotoren die hij in vervlogen jaren testte. Het zou wel eens kunnen dat Kawasaki met de 2024 KX450F de kwaliteiten van een fabrieksmotor in een productiepakket gegoten heeft. Iedereen wereldkampioen volgend jaar! 

De Kawasaki KX450F staat vanaf nu bij de officiële offroad-dealers van het merk. 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.