Eerste test 2024 Royal Enfield Himalayan 450: Een berg plezier
Door het overweldigende succes van de nieuwe Royal Enfield Himalayan 450 op de Indiase thuismarkt hebben we er hier in Europa even op moeten wachten. Maar eindelijk staat het bijna iconische model van Royal Enfield bij de Belgische dealers. Wordt het ook hier een bestseller?
Hernieuwde kennismaking
Eind vorig jaar konden we al testen met de nieuwe Royal Enfield Himalayan 450 . In z’n thuisland, vlak bij ’s werelds hoogste berg waaraan de Royal Enfield z’n naam dankt. Een uniek decor, voor een even unieke test. Toch zijn we maar wat blij dat we die test nog eens dunnetjes kunnen overdoen. Niet in India, maar op het mooie Sardinië. Met machines die gebouwd zijn voor de Europese markt en onder Europese testomstandigheden. Ideaal dus voor een hernieuwde kennismaking met deze toch wel bijzondere motorfiets. Want bijzonder is de Himalayan zeker. Niet door z’n prestaties of technologie, maar net door z’n eenvoud en daarbij horende no-nonsense look. Hoewel de nieuwe er helemaal anders uitziet dan de eerste Himalayan is de avontuurlijke uitstraling sterk gelijkend. Het geheel ziet er een stukje moderner uit, maar de vele beschermbeugels en standaard bagagedrager laten er geen misverstand over bestaan; ook deze nieuwe is gemaakt voor avontuurlijk motorrijden.
Met hulp van Itchy Boots
Het ontwikkelingsteam van Royal Enfield besteedde veel aandacht aan praktische zaken die belangrijk zijn wanneer je op wereldreis bent. Daarbij riepen ze de hulp in van ervaren wereldreizigers zoals Itchy Boots (Noraly Schoenmaker voor de vrienden). In het eerste deel van haar 65.000 km lange reis van het uiterste zuiden van Amerika naar het uiterste noorden van Canada reed ze met de vorige Himalayan. Ervaring in overvloed dus. Op de verlanglijstjes van die specialisten scoorden een iets hoger vermogen en meer tankinhoud steeds hoog. Maar ook de vering mocht beter. Bevraging bij het doelpubliek (én eigenaars van de vorige Himalayan) maakte dan weer duidelijk dat connectiviteit gewenst was. Met die verzuchtingen in het achterhoofd ging het designteam aan het werk. Het resultaat is deze 100 procent nieuwe machine.
16 pk sterker
Niet één schroef werd dus overgenomen van het vorige model. En dat zie je niet alleen, dat voel je ook. De 452cc grote éénpitter is nu watergekoeld en levert het niet onaardige vermogen van 40 pk bij 8.000 tpm. Dat is 16 pk meer dan z’n voorganger. Doordat het blok watergekoeld is, loopt het ook een stuk rustiger en opvallend trillingsvrij. Motortrillingen werden door de eigenaars van de vorige Himalayan als hinderlijk ervaren, zeker tijdens lange ritten. Daarom werden zowel de voetsteunen als het stuur gemonteerd in rubbers, waardoor er nog minder trillingen worden doorgegeven aan de bestuurder. Met succes overigens.
Lust ook benzine van slechte kwaliteit
Doordat 85 procent van het maximumkoppel van 40 Nm al bij 3.000 tpm wordt vrijgegeven, rijd je de Himalayan ook opvallend laagtoerig. En dat heeft niet enkel effect op het rustgevende gevoel tijdens het rijden, maar uiteraard ook op het verbruik. Wij reden tijdens de test een best wel indrukwekkende 3,6 l/100 km. Hierdoor kom je met de 17 liter benzine aan boord toch vlot 450 km ver. Typisch voor een merk als Royal Enfield is dat er ook uitvoerig getest werd met benzine van matige tot slechte kwaliteit. Met de relatief lage kompressieverhouding van 11,5:1 kan de Royal Enfield Himalayan 450 op dat vlak best wat hebben. De nieuwe Himalayan beschikt nu ook over ride-by-wire en twee rijmodi. Die rijmodi (Performance en Eco) lijken me, gelet op het toch eerder bescheiden en soepele motorvermogen, overbodig. Wel interessant is dat je binnen de gekozen rijmodus ook het ABS achteraan kan uitschakelen wat voor offroadgebruik echt noodzakelijk is.
Ingebouwde gps
Het mooie ronde dashboard past qua design perfect bij de no-nonsense look van de Royal Enfield Himalayan 450. Maar vergis je niet. De instelmogelijkheden en beschikbare info zijn overvloedig en meer dan modern. Zo kan je kiezen tussen een digitale of een analoge look van de weergave, zijn achtergrondkleur en lay-out instelbaar (het systeem kan dit ook automatisch voor jou doen), wordt een preview van inkomende tekstberichten weergegeven en nog veel, veel meer. Maar het mooiste is dat je het dashboard ook kan omtoveren naar een volwaardige gps. Door een samenwerking met Google is Royal Enfield erin geslaagd om een extra gps-toestel overbodig te maken. En dat werkt perfect. De weergave is duidelijk en het gebruik verloopt door de intuïtieve structuur vlot en eenvoudig.
Kleine verklikkerlichtjes
Toch twee kleine puntjes van kritiek: de verklikkerlichtjes van de knipperlichten zijn te klein en daardoor slecht zichtbaar. Dat zorgde ervoor dat er in onze testgroep steeds wel iemand met z’n knipperlichten aan bleef rondrijden. Wat ook beter kan, is het kleine joystickje waarmee je op de linkerstuurhelft door de menu’s van het dashboard navigeert. Dat is iets te gevoelig. Maar voor het overige is de intrede van de Himalayan in de moderne wereld van elektronica bijzonder geslaagd.
Ik-wil-er-een-factor
Onze testrit van 180 km bestond voor een belangrijk deel uit onverhard. Typische Italiaanse bergweggetjes bezaaid met kiezel en wat grotere stenen. Hier toont de Himalayan opnieuw dat hij uit het juiste avonturiershout gesneden is. Door de erg vriendelijke vermogensopbouw van de motor en het goede rijwielgedeelte kan het snel als het moet, maar wordt het pas echt fijn als je er de tijd voor neemt. Je geniet van het heerlijke gebrom van de ééncilinder, maar ook van de omgeving. En dat is tijdens een introductietest als deze weleens anders. Dikwijls vragen mensen me na een test in het buitenland: “En, was het daar mooi?” Meestal moet ik het antwoord schuldig blijven doordat we zo druk bezig zijn met motorrijden dat genieten van de omgeving er gewoon bij inschiet. En dat is bij de Himalayan net anders. Je geniet van de machine én de omgeving. Net die eigenschap bezorgt de Himalayan een grote ‘ik-wil-er-een-factor’. Maar ook voor het dagelijkse woon-werkverkeer heb je aan deze leuke Indiër een goede metgezel. Bovendien pas je met de uitgebreide lijst aan originele accessoires de Himalayan helemaal aan jouw verlangens aan.
Conclusie
Deze tweede test van de nieuwe Himalayan bevestigt de positieve indrukken van de eerste test. De machine voelt heel volwassen en degelijk aan. De toegevoegde elektronica (gps!) zorgt voor een duidelijke meerwaarde en is voldoende gebruiksvriendelijk om zelfs de meest rabiate tech-haters mee te krijgen. We hebben er even op moeten wachten, maar deze nieuwe globetrotter van Royal Enfield maakt het wachten meer dan waard. Met een vanafprijs van 6.249 euro, drie jaar volledige garantie en onderhoudsintervallen van 10.000 km krijg je bovendien erg veel waar voor je geld. Of het ook bij ons een bestseller wordt? Ga daar maar van uit!
Foto’s: Royal Enfield
Pluspunten
Prijs
Prestaties motor
No-nonsense uitstraling
Trillingsvrije ééncilinder
Minpunten
Joystickbediening dashboard
Kleine verklikkerlichtjes dashboard
Technische gegevens
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde ééncilinder met vier kleppen
Cilinderinhoud: 452cc
Boring x slag: 84 x 81,5 mm
Compressieverh.: 11,5:1
Koppeling: natte multiplaat, assist & slip
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 40 pk @ 8.000 tpm
Maximaal koppel: 40 Nm @ 5.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor: twee rijmodi
Rijwielgedeelte: deels uitschakelbaar ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame : stalen dubbel wiegframe
Vering voor: 43mm Showa UPSD
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: Showa-monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 200/200 mm
Rem voor: enkele 320mm-schijf met tweezuigerklauw
Rem achter: enkele 270mm-schijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 90/90-R21 / 140/80-R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 196 kg
Tankinhoud: 17 l
Wielbasis: 1.510 mm
Zithoogte: 825/845 mm
Balhoofdhoek: n.b.
Naloop: n.b.
PRIJS
België: € 6.249