Eerste test 2024 Yamaha MT-09: Dé oplossing voor verslaafden
Roken, drinken, gokken,… Een verslaving is niet niks. Het is ongezond, kost handenvol geld en je problemen verdwijnen er niet mee. Nicotinepleisters, alcoholvrij bier en een limiet op je betaalpas kunnen een oplossing bieden, maar voor zij die daar niet genoeg aan hebben, is er nog een mogelijkheid: motorrijden! In het geval van de nieuwe Yamaha MT-09 gaat dat gepaard met adrenalinestoten die je van de beste drugs niet krijgt.
Van cyclops naar Iron Man
Als je de nieuwe MT-09 zo bekijkt, zie je aanvankelijk niet veel verschil met de vorige versie. Een ander kopje en wat designdetails, toch is er een hele lijst aan wijzigingen en verbeteringen waardoor dit 2024-model zelfs een nieuwe generatie MT-09 is. De vierde al, om precies te zijn. Het succesvolle driecilindermodel is al 10 jaar oud. Voor die verjaardag krijgt de MT-09 nu een Iron Man-achtig masker, met twee led-DRL’s die voor de ogen van de superheld kunnen doorgaan. Ziet er stoer uit. Minder mooi zijn de ledprojectoren van het dim- en grootlicht die wat knullig zijn weggewerkt in datzelfde kopje, waardoor het geheel er eerder onafgewerkt uitziet. Maar het is in ieder geval een stuk beter dan de ‘cyclops’ van de vorige MT-09. Het kopje staat bovendien ook lager geplaatst dan voorheen, waardoor de MT-09 er onmiddellijk sportiever uitziet. Het achterlicht krijgt eveneens een make-over.
Andere zitpositie
Wat verder opvalt, is het tweedelige zadel. Dat bestond voorheen altijd uit één stuk, maar is nu dus in twee gesplitst. Daardoor zit je vaster in het zadel en heb je meer steun in je achterwerk/onderrug. Daaropvolgend is ook de zitpositie licht veranderd, met je voeten die nu wat hoger en meer naar achteren geplaatst zijn, en het stuur dat lager staat en een klein beetje meer naar je toe. De benzinetank is daarbij 6 cm breder en 3 cm lager geworden, wat ook weer zorgt voor een lagere, bredere, sportievere look.
Nieuwe generatie quickshifter
Van het motorblok bleef Yamaha af. Maar goed ook, want de driecilinder was al goed en op punt. Wel krijgt de versnellingsbak meer tanden in de hogere versnellingen om het schakelen soepeler te laten verlopen. De quickshifter is op zijn beurt van een hele nieuwe generatie. Kon je op de vorige MT-09 probleemloos op- en afschakelen met zijn quickshifter, kun je dat nu ook terwijl je gas (of net niet) aan het geven bent. Met andere woorden; het is nu mogelijk om op te schakelen bij afremmen, en af te schakelen bij optrekken. In de praktijk vertaalt zich dat als iets geweldig wanneer je een auto in wilt halen en dat liever doet in een versnelling lager. Daarvoor moet je dus niet van het gas, maar kun je – terwijl je aan het inhalen bent – een versnelling lager tikken om er sneller voorbij te zijn. Opschakelen terwijl je aan het remmen bent, komt in de praktijk minder voor. De quickshifter werkt vanaf 15 km/u.
Verder is er op het gebied van elektronica een verrijking voor de MT-09. Het elektronicapakket met 6-assige IMU was al uitgebreid en wordt nu vergezeld van een Back Slip Regulator. Die voorkomt dat het achterwiel blokkeert of aan het dansen gaat bij agressief afschakelen.
In het stuur
Denk je dat het zo wel welletjes is met de updates van het 2024-model? Denk nog eens, want we zijn er nog niet. In het stuur is er ook een heleboel anders, te beginnen met het 5 inch tft-kleurenscherm. Dat is wat gegroeid en je kunt nu kiezen uit 4 moderne lay-outs. Sommige daarvan zijn interactief, waardoor je bijvoorbeeld ziet hoeveel gas je geeft in welk toerental. Een leuke gimmick. Belangrijker is de nieuwe joystick om alles te bedienen. Die werkt fantastisch en supermakkelijk. Pijltje in de vier richtingen, een bevestigingsknop en een home-knop. KTM gebruikt het al jaren en Yamaha heeft nu ook de weg gevonden naar de minste afleiding tijdens het rijden.
Onnodig moeilijke richtingaanwijzers
Dit in tegenstelling tot de bediening van de richtingaanwijzers. Die werken niet op de traditionele manier met een neutraalknop om het knipperen uit te schakelen, maar met twee grote drukknoppen die naast elkaar staan en nog steeds met de linkerduim te bedienen zijn. Een korte druk is 3 maal knipperen, een harde druk is continu knipperen gedurende maximaal 15 seconden. Het knipperlicht uitschakelen doe je door op dezelfde knop te drukken als de richting die je uit wou. Bijvoorbeeld bij links afslaan, moet je opnieuw op de linkerknop drukken om het knipperen te stoppen. Maar soms ben je al meer dan 15 seconden aan het knipperen en zet je, zonder dat je het weet, je knipperlicht opnieuw aan in plaats van uit. Het zorgt voor een extra onrust en controle die onnodig is, want je kijkt continu of je nu richting aan het aangeven bent of niet. Doe dus maar gewoon zo’n normale richtingaanwijzer met neutraalknop, die werkt veel fijner en intuïtiever.
Inlaatgeluid rechtstreeks in je helm
Qua hardware krijgt de nieuwe MT-09 een nieuwe Brembo-hoofdremcilinder, een instelbaar koppelingshendel en licht verplaatste motorsteunen voor een betere feedback tijdens het rijden. De veren blijven hetzelfde als op de uitzwaaiende MT-09, maar zijn vooraan wat harder ingesteld en achteraan wat zachter, waarover later meer. Twee opvallende nieuwigheden zijn nog de akoestische versterkerroosters aan de benzinetank. Die waren er al op de vorige MT-09, maar werken nu met 2 inlaatkanalen in plaats van 3. De bedoeling van die versterkerroosters is om het inlaatgeluid van de driecilinder tot bij je oren te krijgen. Door steeds strenger wordende geluidsnormen moeten motoren almaar stiller worden, maar op deze manier hoopt Yamaha toch nog wat sensatie te creëren. Of het goed werkt, is moeilijk te zeggen, omdat je niet weet of het geluid dat je hoort uit het motorblok komt, of uit de versterkerroosters. Je hoort de driecilinder in ieder geval lustig werken, dus dat is prima voor elkaar.
Speciale banden
Een tweede opvallendheid zijn de Bridgestone Battlax Hypersport S23-banden. Dat zijn, om te beginnen, fantastische banden die perfect matchen met het koppelrijke speelkarakter van de MT-09. Maar de Yamaha krijgt een specifieke M-spec van die S23’s, met een andere compound. Heeft de originele band verschillende compoundzones, krijgt de M-spec gewoon 1 compound. Je zult ze al achter elkaar moeten rijden om het verschil te voelen, maar het is er wel degelijk.
Rondje Lanzarote
Voor de test van de nieuwe MT-09 bevinden we ons op het fotogenieke eiland Lanzarote. Puur qua rijden ben je trouwens beter af op het Spaanse vasteland, want de wegen zijn er niet bijzonder spannend en hebben op veel plaatsen een flinke gruislaag van het vulkanisch gesteente dat vlak naast de weg ligt. Hoge bergen zijn er nauwelijks, dus een stevige klim op tempo is zo voorbij. Desalniettemin is het wel eens de moeite om een dag op Lanzarote te motorrijden. Al zeker met een speelmachine als de MT-09. Die rijdt niet wezenlijk anders dan zijn voorganger, maar door de andere afstelling van de vering voel je wel dat hij wat strakker stuurt. Bovendien verliest hij zijn speelsheid niet en steekt hij te pas en te onpas zijn voorwiel in de lucht. De MT-09 is altijd al een wheelie machine geweest, en is dat gelukkig nog steeds. De driecilinder is verslavend leuk en werkt nóg beter in combinatie met de nieuwe quickshifter. Qua remmen is het een typisch Japans verhaal. Het materiaal komt – in dit geval – van Brembo, maar de afstelling mag wat minder zacht zijn. Er is voldoende remkracht, maar het eerste aanbijten mag naar ons gevoel wat steviger. Een puntje om de MT-09 voor te laten staan? In geen enkel geval. Dit is echte detailkritiek.
Conclusie
De vierde generatie van de MT-09 is een bijzonder geslaagde. Het ruwe concept van 2014, met die veel te zachte vering en veel te agressieve gasreactie, is doorheen de jaren bijgepolijst en verbeterd. De MT-09 is nu een motor die veel beter afgesteld is, zowel qua elektronica als qua rij-eigenschappen. Denk daarbij aan de quickshifter, vering en gasreactie. Perfect is hij zeker nog niet, want de nieuwe richtingaanwijzers werken niet fijn en het design is nog steeds behoorlijk extreem. Dé reden waarom je een MT-09 koopt, is en blijft de geniale driecilinder. Het is een verslavend motorblok dat jou mogelijks zomaar eens van je verslaving zou kunnen afhelpen. Wedden?
Foto’s: ANT Productions
Pluspunten
Geslaagde updates
Motorblok
Quickshifter
Minpunten
Richtingaanwijzers
Voorrem mag harder aanbijten
Design blijft wennen
Technische gegevens
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde drie-in-lijn
Cilinderinhoud: 890cc
Boring x slag: 78 x 62,1 mm
Compressieverh.: 11,5:1
Koppeling: natte multiplaat, A&S-koppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 119 pk @ 10.000 tpm
Maximaal koppel: 93 Nm @ 7.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi, cruisecontrol, quickshifter
Rijwielgedeelte: tractiecontrole, slide control, lift control, brake control, back slip regulator
RIJWIELGEDEELTE
Frame: aluminium diamantvormig
Vering voor: 41 mm UPSD
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning en uitgaande demping
Veerweg v/a: 130/117 mm
Rem voor: dubbele 298mm schijf met vierzuigerklauw
Rem achter: enkele 245mm schijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 120/70-R17, 180/55-R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 193 kg
Tankinhoud: 14 l
Wielbasis: 1.430 mm
Zithoogte: 825 mm
Balhoofdhoek: 24,4°
Naloop: 108 mm
PRIJS
België: € 11.099